ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مأموران حکومتی مزارع برنج بهائیان را در احمد‌آباد تخریب کردند

جامعه بین‌المللی بهائیان از تخریب زمین‌های کشاورزی بهائیان در احمد‌آباد استان مازندران خبر داد. براساس گزارش این نهاد مستقر در ژنو، مأموران جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۸ خرداد با بیل مکانیکی مزارع برنج بهائیان ساکن روستای احمد‌آباد را تخریب کردند و محصولات کشاورزی آنها را از بین بردند. ساکنان این روستا پیش از این، دی ۱۴۰۲، نیز هدف حمله مأموران دولتی قرار گرفته بودند و به گفته جامعه بین‌المللی بهائیان حدود ۱۰۰ هکتار از زمین‌های آنها از سوی حکومت مصادره شده است. این نهاد مستقر در ژنو گفت بهائیان بزرگترین اقلیت مذهبی غیرمسلمان در ایران هستند که به شکل ساختاری سرکوب می‌شوند. حکومت جمهوری اسلامی ایران علاوه بر منع تحصیل و اشتغال، بهائیان را بازداشت و به حبس بلندمدت محکوم و در یک سیاست سرکوبگرانه هدفمند بسیاری از آنها را به ترک ایران و مهاجرت مجبور می‌کند.

«جبهه اصلاحات ایران» برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرد

«جبهه اصلاحات»، نهاد متشکل از گروهی از اصلاح‌طلبان در ایران، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به صورت مشروط در انتخابات ریاست جمهورى پیش رو مشارکت می‌کند. این جبهه ضمن ابراز تأسف از مرگ ابراهیم رئیسی و اشاره به «تشدید مشکلات و بحران‌ها در تمامی سطوح و عرصه‌ها»، گفته است که در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی به این دلیل شرکت نکرد که «انحصارطلبی» حاکم بود اما «در منطق اصلاحات، هرگونه تغییری در وضعیت کشور باید همراه با کنشگری سیاسی و مدنی نهایتاً از رهگذر انتخاباتی دموکراتیک برآید»، به همین دلیل در صورت فراهم بودن شرایط و برگزاری یک «انتخابات رقابتی» در آن شرکت خواهد کرد. «جبهه اصلاحات» با اذعان به این‌که «دایره اختیارات ریاست جمهوری و قوه مجریه طی دو دهه اخیر» محدود شده، افزوده است: «نهاد دولت به‌مثابه نهاد اداره‌کننده امور کشور، همچنان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مؤثر و قابل توجهی در کاهش مشکلات کشور برخوردار است.» «جبهه اصلاحات» همچنین اعلام کرده که این مشارکت با «معرفی نامزد یا نامزد‌های اختصاصی» انجام خواهد شد و کاندیداها براساس آیین‌نامه این جبهه با رأی دو سوم اعضای مجمع عمومی جبهه تعیین خواهند شد. «جبهه اصلاحات» تأکید کرده است که «مشارکت جبهه در انتخابات منوط به تأیید صلاحیت حداقل یکی از نامزد‌های اختصاصی خود خواهد بود.» در پی کشته شدن ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در سانحه هلی‌کوپتر، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری روز جمعه ۸ تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد. ثبت‌نام نامزدها، ۱۰ تا ۱۴ خرداد و تبلیغات کاندیداها نیز از ۲۳ خرداد تا ۷ تیر خواهد بود.

ریزش «معدن زغال سنگ آبنیل» در کرمان جان یک کارگر را گرفت، پنج کارگر را مصدوم کرد

رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر فوت یک کارگر و مصدومیت پنج کارگر در معدن زغال‌سنگ آبنیل کرمان را تایید کرد. به گفته او، ریزش معدن موجب فوت یک کارگر شد. فلاح گفت که در این حادثه دو کارگر مصدوم و سه کارگر دیگر هم سرپایی درمان شدند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر در باره علت این حادثه توضیح بیشتری نداد. معدن زغال سنگ آبنیل در روستای بی بی حیات در استان کرمان واقع است. طی سال ۱۴۰۲ سازمان پزشکی قانونی مرگ دستکم دو هزار و ۱۱۵ کارگر در ایران را ثبت کرد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما مدعی کاهش مرگ ناشی از حوادث کار شد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنها مرگ ناشی از حوادث کار در کارگاه‌های شمول قانون کار را به رسمیت می‌شناسد.

با اجرای حکم «قصاص» چهار زندانی را پس از ۱۰ سال حبس اعدام کردند

چهار زندانی که در سن بیست سالگی به اتهام «قتل» و «مشارکت در قتل» بازداشت و به قصاص محکوم شدند، به دار آویخته شدند. «همشهری»، روزنامه وابسته به شهرداری تهران نوشت این چهار زندانی ۱۰ سال قبل در جریان درگیری با یک یک جوان دیگر، او را به قتل رسانده بودند. بر اساس این گزارش تلاش خانواده زندانیان برای جلب رضایت خانواده مقتول بی نتیجه بود، در مقابل خانواده مقتول با پرداخت مبلغ مشخص شده از سوی قوه قضاییه به دادگستری تهران، مقدمات اجرای حکم را فراهم کردند. همشهری بدون اینکه زمان اجرای حکم قصاص این چهار زندانی را اعلام کند، نوشت در چند روز قبل تقاضای خانواده زندانیان برای بخشش از سوی خانواده مقتول رد شد و آنها اعدام شدند. نام هیچ یک از زندانیان اعدام شده تاکنون اعلام نشده است. ایران در سال گذشته حدود ۸۰۰ زندانی را اعدام کرد. متهمان جرایم مرتبط با مواد مخدر و قتل بالاترین سهم را در اعدام‌ها دارند.

رئیس پلیس بوشهر از بازداشت ۱۳ نفر به اتهام «تولید محتوا و انتشار مبتذل» و راه‌اندازی «شبکه مدلینگ» خبر داد

فرمانده انتظامی بوشهر از بازداشت ۱۳ تن به اتهام آنچه که او «تولید و انتشار محتواهای مبتذل مدلینگ» عنوان کرد، خبر داد. حیدر سوسنی مدعی شد دو زن جوان «سر دسته باند سازمان‌یافته»‌ای بودند که «در قالب مدلینگ برای تبلیغ و جذب مشتری به سفارش شش آرایشگاه در سطح استان و یکی از استان‌های مجاور با همکاری یک عکاس حرفه‌ای، اقدام به تولید محتواهای مبتذل کرده و با مشارکت چند ادمین صفحات اینستاگرامی دارای تعداد دنبال کننده بالا با هدف کسب درآمد، در فضای مجازی انتشار گسترده می‌داد». این مقام انتظامی هویت هیچ یک از بازداشت‌شدگان را فاش نکرد اما گفت که صفحه‌های متعلق به آنها در شبکه‌های اجتماعی مسدود شده است.

کیفرخواست آیدا شاکرمی صادر شد – «تشویق به فساد و تمرد نسبت به مامورین»

برای آیدا شاکرمی، خواهر نیکا شاکرمی از جانباختگان قیام ژینا، کیفرخواست صادر و پرونده او به شعبه ۱۰۳۰ دادگاه کیفری دو تهران ارجاع شد. ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) روز ۱۰ خرداد به نقل از رضا شفاخواه، وکیل مدافع آیدا شاکرمی نوشت: «پرونده موکلم با صدور کیفرخواست تحت عناوین، تشویق به فساد و فحشا و تمرد نسبت به مامورین به شعبه ۱۰۳۰ دادگاه کیفری دو تهران ارجاع شد و در تاریخ چهارم تیرماه سال جاری مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.» آیدا شاکرمی در فروردین امسال توسط پلیس امنیت تهران و در جریان اجرای طرح جمهوری اسلامی برای مقابله با بی‌حجابی و آزادی پوشش زنان موسوم به «نور» بازداشت و در نهایت چهارم اردیبهشت، با تودیع وثیقه از زندان شهر ری آزاد شد. نیکا شاکرمی، دختر نوجوانی بود که در جریان اعتراض‌های سراسری زن، زندگی، آزادی در تهران جان خود را از دست داد. نیروهای امنیتی تلاش می‌کنند که مرگ او را حادثه سقوط از ارتفاع یا خودکشی بخوانند. با این حال به تازگی شبکه بی‌بی‌سی جهانی در گزارشی تحقیقی برمبنای اسناد محرمانه داخلی سپاه پاسداران فاش کرد سه‌تن از نیروهای حزب‌اللهی یک واحد امنیتی به نام‌های آرش کلهر، بهروز صادقی و صادق منجزی به سرپرستی مرتضی جلیل پس از تعرض به نیکا شاکرمی در یک ون یخچال‌دار، او را به قتل رسانده‌ و جسدش را در خیابان‌های تهران رها کرده‌اند. گزارش بی‌بی‌سی بر مبنای اسناد «بسیار محرمانه» از سازمان اطلاعات سپاه و قوه قضائیه تهیه شده که خلاصه‌ای‌ست از جلسه استماع پرونده نیکا میان برخی از مقام‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شامل اسامی قاتلان او و فرماندهان ارشدی است که سعی کردند حقیقت را پنهان کنند. گزارش همچنین زمان قتل او را مشخص می‌کند.

انور چالشی، زندانی کُرد مبتلا به سرطان در بیمارستان بلاتکلیف رها شده است

سازمان زندان‌ها از تامین هزینه درمان زندانیان خودداری می‌کند. انور چالشی، زندانی کُرد محبوس در زندان اوین تحت تاثیر همین سیاست که سلامت و جان زندانیان را به خطر می‌اندازد، بلاتکلیف در بیمارستان ارومیه رها شده است. یک منبع مطلع از وضعیت چالشی به شبکه حقوق بشر کردستان گفت: «حدود ۴ هفته پیش این زندانی سیاسی به دلیل وخامت وضعیت جسمی‌اش از بند زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان ارومیه به بیمارستان خمینی این شهر منتقل شد، اما به دلیل عدم توانایی مالی، امکان آغاز پروسه درمان را ندارد و همچنان با دست‌بند و پابند به صورت بلاتکلیف در بیمارستان نگهداری می‌شود.» به گفته این منبع، چالشی در زندان به سرطان روده مبتلا شده و به دلیل رشد این بیماری وضعیت سلامتی او نگران کننده است. با وجود نظر پزشکی قانونی مبنی بر عدم توانایی وی برای ادامه حبس، اما به دلیل مخالفت نهادهای امنیتی از آزادی مشروط و اعزام به مرخصی استعلاجی جلوگیری می‌شود». چالشی از ۱۲ آذر ۱۳۹۹ در بازداشتگاه و زندان ارومیه حبس شده است. دادگاه انقلاب ارومیه (اورمیه) مهر ۱۴۰۰ او را به هفت سال زندان بابت «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران محکوم کرد.

ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست‌ جمهوری آغاز شد ـ وزارت کشور می‌گوید فقط کسانی بیایند که شرایطش را دارند

نام‌نویسی از داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران از صبح ۱۰ خرداد در محل ستاد انتخابات کشور آغاز شد. براساس اخبار منتشر‌شده، مصطفی کواکبیان، نماینده سابق مجلس که در انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری هم داوطلب و رد صلاحیت شده بود، ثبت‌نام کرد. محسن صباغیان، نماینده کنونی بافق در مجلس هم دیگر داوطلب این سمت بود که نامش را ثبت کرد. به جر این دو نفر ۲۵ فرد دیگر هم با مدارکشان به وزارت کشور رفته بودند که بنا به گفته سخنگوی ستاد انتخابات چون شرایطش را نداشتند، ثبت‌نامشان تکمیل نشد. انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در پی مرگ ابراهیم رئیسی بنا است روز جمعه ۸ تیرماه برگزار ‌شود. کاندیداها از روز پنجشنبه ۱۰ خرداد به مدت پنج روز فرصت ثبت نام دارند. محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نخستین روز از فرایند ثبت‌نام کاندیداها گفت کسانی که شرایط اولیه کاندیداتوری را ندارند به وزارت کشور مراجعه نکنند.

پیام مجاهد کورکور از زندان: «کمکم کنید، نجاتم دهید»

نگار کورکور، خواهر مجاهد کورکور از بازداشت‌شدگان اعتراضات ایذه در سال ۱۴۰۱ که به اعدام محکوم شده است، از وضعیت برادرش خبر داده و گفته است او از زندان پیام داده که «کمکم کنید، نجاتم دهید». مجاهد کورکور (عباس کورکوری) اهل ایذه است و در جریان جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» در ۲۹ آذر ۱۴۰۱ به اتهام آنچه که تیراندازی به شهروندان در جریان اعتراضات ۲۵ آبان در ایذه و به ویژه قتل کیان پیرفلک خوانده شد بازداشت شد. این در حالی است که خانواده کیان پیرفلک بارها شهادت داده‌اند عامل تیراندازی به خودرو آن‌ها و قتل کیان در شامگاه ۲۵ آبان مأموران امنیتی و انتظامی بوده‌اند و به همین دلیل هیچ شکایتی از مجاهد کورکور ندارند. دیوان عالی کشور چهارم دی‌ماه سال گذشته، حکم سه بار اعدام مجاهد کورکور را تأیید کرد. او به اتهام «محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان مردم»، «ارعاب و افساد فی الارض از طریق ارتکاب جنایت جنگی»، «اخلال در نظم عمومی» و «ایراد خسارت عمده به تمامیت جسمانی منتج به جان باختن هفت نفر از جمله کیان پیرفلک»، «ایراد خسارت عمده به اموال عمومی و خصوصی»، «تشکیل گروه باغی و عضویت در آن از طریق قیام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی» به اعدام محکوم شده است.