ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فریماه فرجامی، بازیگر سینما و تئاتر ایران، در سن ۷۱ سالگی درگذشت

شامگاه جمعه نهم تیر ۱۴۰۲، فریماه فرجامی، بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر ایران، در سن ۷۱ سالگی درگذشت. خبر رسمی درگذشت فریماه فرجامی را انجمن بازیگران خانه سینما اعلام کرد. او برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن، برای بازی در فیلم «پرده آخر» در سال ۱۳۶۹ بود. فریماه فرجامی در شماری از فیلم‌های مطرح سینمای ایران از جمله «مادر»، «سرب»، «خط قرمز» و «نرگس» نقش‌آفرینی کرده بود. بنا به گزارش‌ وبسایت خبری «رکنا»، فرجامی پس از دو بار سکته مغزی به کما رفت و درگذشت.

وزیر خارجه روسیه تاریخ عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای را ۱۳ تیر / ۴ ژوئیه اعلام کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پنج‌شنبه ۸ تیر / ۲۹ ژوئن اعلام کرد که سه‌شنبه هفته آینده ۱۳ تیر / ۴ ژوئیه عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سازمان همکاری شانگهای رسمیت خواهد یافت. به‌گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه لاوروف گفت: «شمار فزاینده‌ای از کشورها در حال تلاش برای ایجاد روابط با سازمان همکاری شانگهای هستند. عضویت کامل ایران در نشست آتی شورای سران کشورها در ۴ ژوئیه رسمیت خواهد یافت.» قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ (۲۵ خرداد ۱۳۸۰) در شانگهای سازمان همکاری شانگهای (SCO) را تأسیس کردند. هشت کشور هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان عضو این سازمان هستند. ایران، افغانستان، بلاروس، و مغولستان عضو ناظر و جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا شرکای گفت‌وگوی سازمان همکاری شانگهای هستند. در سپتامبر ۲۰۲۲ روند پیوستن ایران به‌عنوان عضو جدید سازمان همکاری شانگهای آغاز شد و قرار است در نشست آینده این سازمان عضویت آن شکل رسمی به خود بگیرد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی پیش از آغاز بیست‌و‌دومین اجلاس سازمان همکاری‌ شانگهای در شهریور سال گذشته یادداشت تعهدات عضویت دائم ایران نزد این سازمان را در سمرقند امضا کرد. جمهوری اسلامی با رویکرد نگاه به شرق به خود که در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی تشدید شده است مشتاق عضویت دائم در این سازمان است و بیش از یک دهه در انتظار آن نشسته است. پیمان شانگهای عمدتاً بر مسایل امنیتی، منطقه‌ای و توسعه تمرکز دارد.

شورای عالی امنیت ملی سرانجام ورود زنان به ورزشگاه‌ها را تصویب کرد

رییس فدراسیون فوتبال ایران نهم تیر ماه اعلام کرد که شورای امنیت ملی ورود زنان به ورزشگاه‌ها را تصویب کرده است. به گزارش وبسایت فدراسیون فوتبال ایران مهدی تاج گفت کارگروهی برای اجرای این قانون تعیین شده که تصمیم‌گیری درباره نحوه اجرا را بر عهده دارد. وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و دو دستگاه اطلاعاتی برای چگونگی ورود زنان برنامه‌ریزی می‌کنند. در این میان نقش دو دستگاه‌ اطلاعاتی که قرار است برای چگونگی ورود زنان برنامه‌ریزی کنند قابل توجه است. تصویب ورود زنان در پی فشارهای فیفا بر فدراسیون فوتبال ایران بود که بر ضرورت حضور زنان در ورزشگاه‌ها پافشاری داشت. واکنش‌های منفی نسبت به ورود زنان به ورزشگاه‌ها سال‌هاست که از سوی امام‌های جمعه و برخی مقامات به‌ویژه در شهرهای مذهبی همچون قم و مشهد بیان می‌شد و این هجمه‌ها مانع شده بود که این حق انسانی به زنان تعلق بگیرد.

گروسی: غنی‌سازی جمهوری اسلامی ۲۵ درصد افزایش یافته است؛ از هرگونه تنش‌زدایی استقبال می‌کنیم

رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفت‌وگو با فرانس ۲۴ در مقر آژانس در وین درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی و مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا صحبت کرد. گروسی با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران در مدت سه ماه، از این مسئله ابراز نگرانی کرد. او با وجود این یادآور شد: «ما توافق کرده‌ایم که ایران با آژانس همکاری و برخی فعالیت‌هایش را محدود کند تا ما بتوانیم ظرفیت‌های نظارتی بیشتری را به‌کار بگیریم.» گروسی همچنین با اشاره به مذاکرات غیررسمی میان ایران و ایالات متحده گفت آژانس از هر گفت‌وگویی که به کاهش تنش‌ها بینجامد استقبال می‌کند. او افزود: «اگر قرار است هر نوع توافق جایگزینی متحقق شود، امیدوارم از آژانس نیز برای اعتبارسنجی تعهدات دعوت شود، و نه این‌که این تعهدات فقط یک تکه کاغذ باشند.» مذاکرات رسمی میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده برای احیای «برنامه جامع اقدام مشترک» معروف به «برجام» در شهریور امسال با شکست مواجه و متوقف شد. از آن به بعد، دولت بایدن مذاکرات غیررسمی و توافقی نانوشته با جمهوری اسلامی را ترجیح داده است. بنابر برخی گزارش‌ها، مذاکرات غیرمستقیم ایالات متحده و ایران در ماه‌های اخیر به میانجی‌گری عمان صورت گرفته است. همچنین به تازگی، سی‌ان‌ان گزارشی منتشر کرده که بنا بر آن، مذاکرات دولت بایدن با جمهوری اسلامی در میانه خیزش ژینا آغاز شده بود.

دو نفر در قزوین بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی جان خود را از دست دادند

روابط عمومی اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث استان قزوین اعلام کرد که از ابتدای تیرماه جاری دو نفر به‌دلیل مصرف مشروبات الکلی تقلبی فوت و ۲۷ نفر مسموم شده‌اند و از این تعداد ۷ نفر به صورت سرپایی درمان و ۲۰ نفر راهی بیمارستان بوعلی سینا در شهر قزوین شده‌اند. بر اساس آخرین خبرها در حال حاضر ۱۸ نفر از بیمارستان ترخیص شده‌اند. در روزهای اخیر شمار افرادی که بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی جان خود را از دست داده‌اند افزایش یافته است. تنها در استان البرز دست کم ۱۷ نفر در چند روز گذشته جان خود را از دست دادند و تعداد مسموم‌شدگان با الکل به بیش از ۱۹۱ نفر رسید. سه نفر نیز در استان مازندران بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی فوت کردند. مسئولان قضائی استان البرز از بازداشت چند نفر در ارتباط با ساخت مشروبات الکلی خبر داده‌اند.

سازمان ملل برای پیگیری سرنوشت ناپدیدشدگان جنگ سوریه مؤسسه‌ای ویژه تشکیل می‌دهد

پنجشنبه ۲۹ ژوئن / هشتم تیر، مجمع عمومی سازمان ملل به تشکیل کمیته‌ای مستقل برای تحقیق درباره سرنوشت هزاران نفری که از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون ناپدید شده‌اند رأی داد. این کمیته در حالی تشکیل شده که دولت سوریه با آن مخالف بود. در قطعنامه تشکیل این کمیته آمده است: «پس از ۱۲ سال منازعه و خشونت در جمهوری عربی سوریه، گام ناچیزی برداشته شده تا با پاسخ‌دادن به خانواده‌ها درباره عاقبت افراد ناپدیدشده از درد و رنج خانواده‌ها کاسته شود.» این کمیته که «مؤسسه مستقل تحقیق درباره اشخاص ناپدیدشده در جمهوری عربی سوریه» نام دارد موظف است سرنوشت و محل افراد گم‌شده را روشن کند و از قربانیان، بازماندگان و خانواده‌های گم‌شدگان حمایت کافی به عمل آورد. قطعنامه تشکیل این مؤسسه با ۸۳ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۶۲ رأی ممتنع تصویب شد. در کنار سوریه، روسیه، چین و ایران با تشکیل این کمیته مخالف بودند و گفته‌اند که در این زمینه نظر آن‌ها خواسته نشده است. بسام الصباغ، فرستاده سوریه به سازمان ملل مدعی شده که «این پیش‌نویس صراحتاً بازتاب مداخله وقیحانه در امور داخلی ماست و شاهدی جدید بر رویکرد خصمانه برخی کشورهای غربی علیه سوریه است.» این قطعنامه از دبیرکل سازمان ملل، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل و دیگر طرفین مربوط خواسته اختیارنامه این سازمان جدید را تا ۸۰ روز تعیین کنند. رأی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل برای تشکیل این مؤسسه پس از آن صورت گرفت که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با بیان این‌که خانواده‌ها نباید ترومای جستجو برای سرنوشت بستگان ناپدیدشده‌شان را از سر بگذرانند، خواستار تشکیل چنین کمیته‌ای شد. انقلاب مردم سوریه در سال ۲۰۱۱ و در جریان سلسله‌ای از انقلاب‌ها که «بهار عربی» نام گرفت آغاز شد. دولت بشار اسد از همان ابتدای اعتراضات با سرکوب نظامی شدید با آن‌ها برخورد کرد که در ادامه به یک جنگ داخلی تمام عیار انجامید. بر اساس گزارش گروه‌های غیردولتی، از زمان آغاز سرکوب اعتراضات مردمی سوریه تاکنون حدود ۱۰۰هزار نفر ناپدید و بیش از نیم میلیون نفر کشته شده‌اند.

سومین شب شورش علیه خشونت پلیس در فرانسه: بیش از ۴۰۰ نفر دستگیر شدند

در سومین شب متوالی معترضان به قتل یک نوجوان به‌دست پلیس دوباره شیشه‌ها را شکستند و خودروها را آتش زدند. ده‌ها هزار مأمور پلیس برای مقابله با شورش به خیابان‌ها آمدند. در چندین شهر فرانسه در طول شب بین پلیس و تظاهرکنندگان درگیری رخ داد. پلیس گفت افزون بر پاریس، در مارسی، لیون، پو، تولوز و لیل نیز درگیری‌هایی رخ داده است. در مارسی، پلیس پس از درگیری با جوانان، گاز اشک‌آور پرتاب کرد. پلیس اعلام کرد که پنج‌شنبه شب بیش از ۴۰۰ نفر در سراسر فرانسه دستگیر شدند. از عصر پنج‌شنبه هیچ اتوبوس و تراموایی در منطقه پاریس وجود نداشت و در کلَمَر واقع در هشت کیلومتری مرکز پاریس تا دوشنبه شب منع رفت‌وآمد اعلام شد. در بروکسل پایتخت بلژیک نیز درگیری بین جوانان و مأموران پلیس رخ داد و حدود ۳۰ نفر دستگیر شدند که بیشتر آن‌ها کم سن و سال بودند. تیراندازی پلیس فرانسه به یک پسر ۱۷ ساله‌ به نام «نائل» در محله نانتر پاریس اعتراضات را برانگیخته است. این نوجوان روز سه‌شنبه ۶ تیر / ۲۷ ژوئن در حین بازرسی خودرو به ضرب گلوله یک مأمور پلیس کشته شد و خودروی او به کنار خیابان برخورد کرد. روز پنج‌شنبه هزاران نفر با فراخوان خانواده «نائل» در تشییع جنازه او شرکت کردند. مادر «نائل» گفته است مأموری که فرزندش را کشته انگیزه نژادپرستانه داشته است. او گفت: «من از پلیس عصبانی نیستم، من از یک نفر عصبانی هستم: کسی که جان پسرم را گرفت.» مأموری که با شلیک گلوله «نائل» را کشته از طریق وکیلش عذرخواهی کرده است.

موساد می‌گوید طراح ترور اسرائیلی‌ها در قبرس را از داخل خاک ایران ربوده است

سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد) روز پنجشنبه ۲۹ ژوئن / هشتم تیر اعلام کرد که عملیاتی موفقیت‌آمیز را در داخل خاک ایران اجرا کرده است تا فرد مظنون به هدایت حمله تروریستی علیه شهروندان اسرائیلی در قبرس را برباید. موساد در بیانیه‌ای مدعی شد که «در عملیاتی منحصربه‌فرد در داخل خاک ایران، رئیس هسته به دست موساد افتاده است. او در جریان بازجویی به جزئیات و اطلاعات بسیاری اعتراف کرد که به لو رفتن و انهدام هسته تروریستی پشت حملات قبرس انجامید.» در این بیانیه ذکر نشده است که دستگیری چه زمانی انجام شده، فرد مظنون حالا کجاست و حملات قبرس چه زمانی قرار بود انجام شود. موساد نام فرد بازداشت‌شده را یوسف شهبازی عباسعلی‌لو خواند و مدعی شد که او برای اجرای این حملات «از مقامات ارشد سپاه پاسداران دستورالعمل و اسلحه دریافت کرده است.» دفتر بنیامین نتانیاهو در این رابطه ویدیویی منتشر کرده که در آن، شخصی که به ظاهر طراح حمله مذکور بوده است در حال نقل مکالمات و ارتباطاتش با مقامات سپاه پاسداران است. روز یکشنبه 25 ژوئن / چهارم تیر، رسانه‌های محلی قبرس گزارش کردند که نهادهای امنیتی این کشور یک حمله تروریستی علیه شهروندان اسرائیلی در قبرس را خنثی کرده اما موفق به بازداشت مظنونان این حمله نشده است. در دو سال گذشته، این دومین بار است که یک حمله تروریستی علیه اسرائیلی‌ها در قبرس خنثی می‌شود. در سال ۲۰۲۱، یک شهروند ۳۸ ساله آذربایجانی به دلیل هدف قرار دادن تدی ساگی، میلیاردر اسرائیلی-قبرسی، دستگیر شد.