ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه کودک بلوچ در رودخانه غرق شدند

یک کودک بلوچ روز شنبه ۹ تیر در روستای کرودپ واقع در نکهچ از توابع شهرستان نیکشهر به داخل رودخانه سقوط کرد و غرق شد. رسانه‌ی حال‌وش که اخبار و رویدادهای سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، هویت او را سدنا بلوچی، پنج ساله اعلام کرده است. بر مبنای این گزارش، سدنا به همراه تعدادی کودک در اطراف رودخانه مشغول بازی بوده که این حادثه رخ داده است. روز گذشته پیکر بی‌جان او سپس توسط اهالی منطقه از رودخانه بیرون کشیده شد. حال‌وش در خبری دیگر گزارش کرده که در همان روز دو کودک ۱۵ و ۱۷ ساله بلوچ هم در دریاچه چاه‌نیمه واقع در شهرستان زهک غرق شده‌ اند. هویت یکی از آن‌ها طارق لحامد لجه‌ای، ۱۷ ساله اعلام شده است. در سیستان و بلوچستان سالانه ده‌ها کودک به ویژه در فصل بهار و تابستان در رودخانه‌های فصلی و هوتگ‌ها غرق شده و یا مورد حمله گاندوها قرار می‌گیرند. مانند بسیاری از موارد دیگر، آمار دقیقی نیز از تعداد قربانیان این حوادث وجود ندارد. با این‌حال بر اساس گزارش حال‌وش در پی بارش باران‌های اخیر و جاری شدن سیلاب بسیاری از گودال ها و هوتگ‌ها پر آب شده‌اند و طی چند ماه اخیر شمار زیادی از کودکان بلوچ در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان به‌خاطر غرق شدن، جان خود را از دست داده‌اند.

فرهاد شیخی، فعال کارگری را به یک سال حبس و مجازات‌های دیگر محکوم کردند

دادگاه انقلاب کرج فرهاد شیخی، فعال کارگری را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال اقامت اجباری در دیواندره و دو سال منع زندگی در استان‌های البرز و تهران محکوم کرد. این فعال کارگری اهل سقز و ساکن کرج است. بر اساس گزارش آژنس خبررسانی کُردپا، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام فرهاد شیخی ۳۰ خرداد امسال برگزار شده است. تیرماه ۱۴۰۲ شعبه شش بازپرسی دادسرای هشتگرد قرار جلب به دادرسی فرهاد شیخی را به اتهام «فعالیت تبلیغی» صادر کرده بود. نیروهای امنیتی روز یکشنبه هفتم خرداد ۱۴۰۲ فرهاد شیخی، فعال کارگری را در منزل شخصی خود در هشتگرد کرج بازداشت و به زندان رجایی شهر منتقل کردند. فرهاد شیخی پیش از آن نیز در تاریخ یکم بهمن ماه ۱۴۰۱، از سوی نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و سپس به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. این فعال کارگری هفدهم بهمن ماه همان سال، از این زندان به ندامتگاه مرکزی کرج انتقال داده شد. او نهایتاً در تاریخ هجدهم بهمن ماه ۱۴۰۱، به دنبال صدور بخشنامه عفو از زندان آزاد شد.

حوادث کاری جان یک کارگر معدن زغال سنگ را گرفت

حوادث ناشی از نبود ایمنی کار همچنان جان کارگران را در ایران می‌گیرد. طبق آخرین گزارش‌ها یک کارگر ۳۶ ساله معدن زغال سنگ (پابدانا جنوبی) از شرکت معادن زغال سنگ کرمان روز سه‌شنبه حین انجام کار جان خود را از دست داد. ایلنا، خبرگزاری دولتی کار ایران، هویت این کارگر را سجاد زغیم‌باشی، اهل روستای عیسی‌آباد سربنان و پدر دو فرزند پسر و دختر اعلام کرده است. دلیل مرگ این کارگر اما اعلام نشده است. خبر از دست‌رفتن جان این کارگر معدن در حالی اعلام می‌شود که پیکر دو کارگر از چهار کارگر معدن شن و ماسه شازند که ۲۷ خرداد زیر آوار سنگ ماندند، با گذشت ۱۵ روز هنوز پیدا نشده است و جستجو برای یافتن پیکر آیت‌الله رضایی و مجتبی نجفی، دو کارگر مفقود شده این معدن هم‌چنان ادامه دارد. معدن شن و ماسه شازند ۲۷ خرداد ریزش کرد. حدود شش ساعت پس از ریزش پیکر بی‌جان دو کارگر به نام‌های محمد ابوالحسنی و نصرت یارمحمدی از زیر آوار بیرون آورده شد. کارگران معدن از جمله کارگرانی هستند که قربانی سودجویی پیمانکاران و صاحبان معادن می‌شوند که برای سود بیشتر از تأمین ابزار ایمنی استاندارد و رعایت اصول ایمنی سر باز می‌زنند. سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۲ مرگ دست‌کم دو هزار و ۱۱۵ کارگر را بر اثر حوادث کاری ثبت کرده است.

اسماعیل گرامی، کارگر بازنشسته را بار دیگر به دادگاه احضار کردند

در ادامه فشارها و پرونده‌سازی امنیتی علیه فعالان کارگری، اسماعیل گرامی، کارگر بازنشسته و فعال کارگری با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه ۱۰۲۷ دادگاه کیفری دو تهران احضار شد. در ابلاغیه‌ای که کانال تلگرام اتحادیه آزاد کارگران آن را منتشر کرده، از اسماعیل گرامی خواسته شده که در روز شنبه ۱۶ تیر جهت دفاع از اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق برپایی تجمعات بازنشستگان تأمین اجتماعی» در این شعبه حضور یابد. این فعال کارگری بازنشسته که بارها در سال‌های گذشته بازداشت و زندانی شده، اواسط اردیبهشت امسال با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳ تهران احضار شده بود. او پس از حضور در شعبه مذکور مورد تفهیم اتهام قرار گرفت و با تودیع وثیقه آزاد شد. اسماعیل گرامی اواخر پاییز ۱۴۰۲، در جریان تجمع بازنشستگان در تهران بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شد. اسماعیل گرامی پیش‌تر نیز سابقه بازداشت و حبس را داشته است. او نخست در تاریخ ۱۷ اسفندماه ١٣٩٩ همزمان با اعتراضات سراسری بازنشستگان، در تجمع کارگران، معلمان و بازنشستگان در مقابل وزارت کار در تهران، بازداشت و یک روز بعد آزاد شد. سپس ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، نیروهای امنیتی این کارگر بازنشسته را در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت و به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین، و چند روز بعد از آن به قرنطینه زندان تهران بزرگ منتقل کردند. گرامی سرانجام روز دوشنبه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ از زندان آزاد شد. اسماعیل گرامی فعال کارگری، ۶۸ ساله و همسر ژاله روح‌زاد، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان است.