ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان در هرات سازها را به آتش کشیدند

به گزارش «روزنامه اطلاعات روز» چاپ افغانستان، ریاست اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در هرات می‌گوید که تعدادی از آلات موسیقی را در این ولایت به آتش کشیده است. عزیزالرحمان مهاجر، رییس امر به معروف طالبان در هرات ساز موسیقی را «آلات فسق و فساد» و استفاده از آن‌ها را «شرعاً گناه» خواند. او افزود که مأموران اداره‌ی امر به معروف طالبان از مرکز و شهرستان‌های ولایت هرات آلات موسیقی را گردآوری و آن‌ها را «بر اساس فتوای علما» نابود می‌کند. این مقام‌ طالبان همچنین هشدار داد که با کسانی که ساز می‌فروشند برخورد خواهد کرد. طالبان پیشتر نیز در کابل آلات موسیقی را به آتش کشیده بودند. طالبان بر مبنای شریعت اسلامی آوازخوانی و شنیدن موسیقی را حرام می‌دانند. به گزارش اطلاعات روز، این گروه حتی پخش موسیقی در مراسم عروسی را منع کرده‌ است.

یک آخوند بوستان‌های تهران را به خاطر زنان بی‌‌حجاب، معتادان و سگ‌‌گردانی «باغ وحش» خواند

محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و شصت و پنجمین جلسه این شورا خواستار برخورد نیروی انتظامی با زنان مخالف حجاب اجباری، افراد مبتلا به اعتیاد و سگ‌گردانی در بوستان‌ها شد. به گزارش پایگاه خبری حکومتی «همشهری آنلاین» آقامیری مدعی شده که «هزینه‌های میلیاردی» برای بوستان‌ها صرف شده است، در حالی‌که «تجمع معتادان، سگ گردانی و موضوع بی‌حجابی» «سلب آرامش شهروندان» را به دنبال داشته و «بوستان‌ها یا به باغ وحش و یا به محل تجمع اراذل و اوباش تبدیل شده است.» ادعاهای این عضو شورای شهر در حالی است که سیاست و مداخله‌های پلیسی جمهوری اسلامی برای تحمیل شدیدتر حجاب اجباری، امنیت زنان را سلب کرده است. از جمله در هفته‌های گذشته، نیروهای لباس شخصی به گروهی از گردشگران در روستای اوپرت استان سمنان حمله کردند. خشونت این مهاجمان منجر به فلج‌شدن یکی از گردشگران شد. این مقام شورای شهر در ادامه خواستار این شد که قوه قضاییه و پلیس برای مقابله با کسانی که او «اراذل و اوباش و معتاد» نامید و همچنین مقابله با نگهداری حیوانات خانگی وارد عمل شود. جمهوری اسلامی سال‌هاست که با آنچه «سگ‌گردانی» می‌خواند برخورد امنیتی می‌کند. در نظر مقامات جمهوری اسلامی، نگهداری حیوان خانگی از نشانه‌های فرهنگ غربی و «تزلزل نهاد خانواده» است. به علاوه، جمهوری اسلامی در مواجهه با مسئله اعتیاد، که تا اندازه زیادی گریبانگیر گروه‌های فرودست جامعه است، رویکردی انسانی و جامعه‌محور نداشته و در قالب برخوردهای امنیتی از اعدام معتادان در سال‌های آغازین جمهوری اسلامی گرفته تا طرح‌های موسوم به «جمع‌آوران معتادان» با این مسئله روبرو شده است.

ایران طی شش روز ۷۵۰۰ مهاجر افغانستانی را «رد مرز» کرد

مجید شجاع، فرمانده انتظامی خراسان شمالی یکشنبه هشتم مرداد گفت که طی شش روز ۷ هزار و ۵۶۳ پناهجو و مهاجر افغانستانی که او آنها را «اتباع غیرمجاز» نامید، به افغانستان بازگردانده شده‌اند. به گفته شجاع این گروه از مهاجران افغانستانی که «در نقاط مختلف کشور شناسایی» شده بودند از مرز «دوغارون» تحویل نماینده کشور افغانستان شدند. در افغانستان نزدیک به دو سال است که طالبان بار دیگر بر سریر قدرت نشسته‌اند. از زمان بازگشت دوباره طالبان به قدرت موج فرار از این کشور افزایش چشمگیری داشته است. ایران به عنوان یکی از گذرهای مهاجران افغانستانی برای رسیدن به کشوری امن از همان آغاز سلطه طالبان اعلام کرد مهاجران را در اردوگاه‌های مرزی پنج‌گانه اسکان موقت می‌دهد و به سرعت به افغانستان باز می‌گرداند. آمار دقیقی از مهاجران افغانستانی در ایران منتشر نشده است اما وزیر کشور جمهوری اسلامی به تازگی ادعا کرده است پنج میلیون افغانستانی در ایران سکونت دارند. ایران با ایجاد محدودیت اسکان و اشتغال، منع تحصیل و محدود کردن استفاده از خدماتی چون حساب بانکی، کارت مترو و بیمه شرایط دشواری را برای مهاجران افغانستانی ایجاد کرده است.

یک کودک رها شده در اسلامشهر به دلیل آن‌چه که «فقر» اعلام شده، پیدا شد

رئیس سازمان بهزیستی شهرستان اسلامشهر از پیدا شدن یک کودک ۱۸ ماهه رها شده در یکی از اماکن مذهبی این شهر در روز پنجم مردادماه سال جاری خبر داد و به خبرگزاری امنیتی تسنیم گفت: «در تاریخ پنجم مرداد امسال، از طریق تماس مامورین انتظامی با مرکز فوریت‌‌های اورژانس اجتماعی، از پیدا شدن یک کودک هجده ماهه در یکی از اماکن مذهبی اسلامشهر (امامزاده عقیل) مطلع شدیم. همکاران ما در واحد سیار اورژانس اجتماعی به محل اعزام و با توجه به بلاتکلیف بودن کودک با دستور مقام قضایی و صورت جلسه نیروی انتظامی، وی جهت نگهداری و ساماندهی تا پیدا شدن والدینش به مرکز شبیر بهزیستی تهران انتقال داده شد.» حمیدرضا جعفریان با اشاره به این‌که در نامه همراه کودک هیچ‌گونه نشانه‌ای از والدین کودک نبوده، افزود: «فقط قید شده بود که تمامی واکسن‌های مورد نیاز از بدو تولد تا ۱۸ ماهگی کودک تزریق شده و به علت عدم توانایی خانواده از تأمین هزینه‌های مورد نیاز این نوزاد را در این مکان مقدس رها کرده‌اند.» کودکان رها شده، بازنمایی چند واقعیت عریان در جامعه ایران هستند: فقر فزاینده و ممنوعیت سقط جنین. در حالی که حکومت در ایران می‌کوشد با تبلیغ فرزندآوری بر جمعیت کشور بیفزاید، بحران‌های اقتصادی و سیاسی، هر روز شهروندان را به اعماق چاه فقر می‌اندازد و پدیده زنانه‌شدن فقر هر روز بیشتر رخ می‌نماید.

مجوز پلتفرم «ازکی» را به دلیل انتشار عکس بدون حجاب یکی از کارکنان در شبکه‌های اجتماعی تعلیق کردند

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران از تعلیق موقت مجوز پلتفرم «از کی» به دلیل انتشار تصویر بدون حجاب یکی از کارکنان این شرکت استارت اپی خبر داد. پلتفرم «از کی» واسطه خرید بیمه و بیمه‌نامه از شرکت‌های بیمه‌ای بود. تسنیم در این‌رابطه نوشت: تعلیق موقت مجوز «از کی» «تصمیم نهاد ناظر پس از بررسی همه جوانب است». این خبرگزاری توضیح بیشتری درباره نهاد ناظر نداد و مشخص نیست این تصمیم را نهادهای امنیتی گرفته‌اند یا نهاد ناظر صنفی بر فعالیت شرکت‌های استارت‌اپی. تسنیم ادعا کرده است که مدیران «از کی» گفته‌اند که انتشار تصویر بدون حجاب از سوی یکی از کارکنان «موضع رسمی» این شرکت نیست و آنها خود را «ملزم به رعایت قوانین کشور می‌دانند». در روزهای گذشته پلتفرم طاقچه که به عنوان یک فروشگاه مجازی کتاب فعالیت می‌کند هم به دلیل انتشار تصویر بدون حجاب کارکنانش با محدودیت و تهدید روبرو شده بود. ساختمان فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا هم به همین دلیل در روزهای گذشته به دستور نهادهای قضایی و امنیتی «پلمپ» شده بود. از پاییز ۱۴۰۱ که اعتراض به قتل ژینا (مهسا) امینی به شورش علیه تحمیل حجاب و ستم بر زنان بدل شد، به‌رغم شدت گرفتن مجازات‌ها، زنان همچنان برای حق حجاب اختیاری مقاومت می‌کنند.

عضو اتاق بازرگانی: «بدهی چین به ایران ۴۵ میلیارد دلار است»

پس از اینکه وعده‌های چندباره برای آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی عملی نشد و کار به شکایت کشید، مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: پول‌های بلوکه شده تنها مربوط به کره جنوبی نیست و تا زمانی که آمریکایی‌ها اجازه ندهند این منابع آزاد نمی‌شود. آمریکا به تازگی به عراق اجازه داده است بخشی از منابع ارزی مسدود شده ایران را آزاد کند. دانشمند گفت این منابع قرار است تحویل عمان شود تا عمانی‌ها با نظارت آمریکا برای ایران سفارش کالا انجام بدهند. معنی این جملات این است که ایران می‌تواند تنها با منابع ارزی آزاد شده کالای مورد تایید آمریکا را وارد کند. این عضو اتاق بازرگانی ایران سپس از مسدود شدن ۴۵ میلیارد دلار از منابع ایران در چین خبر داد و گفت: چین و هند هنوز بدهی‌هایشان را تسویه نکرده‌اند. او راه حل دریافت منابع ارزی مسدود شده را «حل مشکل تحریم‌ها» و موضوعات مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف دانست. گروه اقدام ویژه مالی در آخرین گزارش خود بار دیگر ایران را در فهرست کشورهای پرخطر برای تبادل مالی قرار داد.

«جلسه شورای عالی کار را به تعویق می‌اندازند تا دستمزد را ترمیم نکنند»

علی خدایی، یکی از وابستگان به خانه کارگر که سالهاست صندلی کارگران در شورای عالی کار را اشغال کرده است و اسفند ۱۴۰۱ مصوبه حداقل دستمزد را در این شورا امضا کرد، در ادامه سیاست گفتاردرمانی «شوراهای اسلامی کار»، ادعا کرد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی «درخواست تشکیل جلسه برای ترمیم دستمزد را نادیده گرفته است». او گفت جلسه شورای عالی کار در تیر ماه به دلیل «حضور نداشتن اعضای اصلی دولت» و «مطرح نشدن ترمیم دستمزد» به خواست او و دیگر اعضای کارگری شورا لغو شده و پس از آن دیگر جلسه‌ای تشکیل نشده است. خدایی سپس ادعا کرده است بی‌توجهی بیش از سه هفته‌ای دولت به درخواست سه عضو کارگری شورا برای ترمیم دستمزد بی‌سابقه است. این ادعا عاری از واقعیت در حالی بیان می‌شود که دولت در سال‌های گذشته نیز هیچگاه تقاضای اعضای وابسته به تشکل‌های حکومتی را هم برای ترمیم دستمزد نپذیرفت و وعده‌های تشکل‌هایی چون خانه کارگر، شوراهای اسلامی کار برای ترمیم دستمزد تنها بخشی از فرایند وعده درمانی است. اسفند ۱۴۰۱ شورای عالی کار در حالی که سبد معیشت نزدیک به ۱۸ میلیون تومان برآورد می‌شد، حداقل دستمزد با مزایای آن را کمتر از هشت میلیون تومان تعیین کرد. خدایی و دیگر اعضای کارگری این شورا ادعا کردند که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به پذیرش «ترمیم دستمزد» مجبور کرده‌اند. حالا در فاصله چهار ماه از این مصوبه اما می‌گویند وزیر حتی درخواست آنها برای تشکیل جلسه را هم نمی‌پذیرد.

زهره سرو، زندانی سیاسی علی‌رغم حال نامساعد جسمی، از خدمات پزشکی محروم مانده است

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در گزارشی از «حال نامساعد» زهره سرو، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین خبر داده و نوشته است که این زندانی سیاسی از «دریافت رسیدگی پزشکی مناسب» محروم مانده است. این اولین بار نیست که در زندان‌های ایران زندانیان به‌ویژه زندانیان سیاسی-عقیدتی از حق دسترسی به خدمات پزشکی محروم می‌شوند. در طی سال‌های گذشته بارها مسئولان زندان در جهت فشار و اذیت و آزار هر چه بیشترعلیه زندانیان و خانواده‌های آنان و نیز هم‌سو با نهادهای امنیتی عمل کرده‌ اند. در همین ارتباط هرانا به نقل از یک منبع آگاه در خصوص آخرین وضعیت زهره سرو نوشت: «سرو از وجود دو کیست در سینه راست خود رنج می‌برد. او از روز چهارشنبه چهارم مردادماه، از زندان اوین به بیمارستان طالقانی تهران اعزام شده و بدون دریافت رسیدگی پزشکی مناسب به زندان بازگردانده شد.» این زندانی سیاسی پیش‌تر نیز به دلیل مخالفت مسئولان زندان از اعزام به بیمارستان و مراکز درمانی محروم مانده بود. زهره سرو ۱۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری از بند ۸ قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شد. نیروهای امنیتی زهره سرو را مهرماه ۱۴۰۰ بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند الف منتقل کردند. او در نهایت توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهامات «جتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۶ سال زندان در خصوص او قابل اجرا است.