ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شیما رامشک، ۱۴ ساله و قربانی کودک‌همسری، دست به خودکشی زد

بنا به گزارش خبرگزاری هه‌نگاو که عمدتاً اخبار کردستان را پوشش می‌دهد، شیما راشک، اهل بوکان، چهارشنبه ٧ شهریور به زندگی خود پایان داده است. دلیل خودکشی او «نارضایتی و فشار ناشی از ازدواج اجباری» اعلام شده است. شیما رامشک، کودک‌همسری ۱۴ ساله که اصالتاً اهل روستای «شیخلر» بوکان بوده، در منزل مشترک با همسرش، واقع در روستای «مرجان‌آباد» میاندوآب، دست به خودکشی زده و در دَم جان سپرده است. به گفته منابع هه‌نگاو، این قربانیِ کودک‌همسری خود را در منزل حلق‌آویز کرده و پس از ۴٨ ساعت، امروز جمعه ٩ شهریور جسد او از پزشکی قانونی به خانواده تحویل داده شده است. بنا به گزارش هه‌نگاو، «شیما در سن سیزده سالگی با فشارهای مستمر خانواده ناچار به پذیرش ازدواج با یک همسر تحمیلی بزرگسال به نام منصور جگن شده بود». براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، از زمستان ۱۴۰۰ تا آخر پاییز ۱۴۰۱ دست‌کم ۲۷ هزار و ۴۴۸ دختر زیر ۱۵ سال به اجبار به ازدواج مردان درآمده‌اند. همزمان اما آمار ازدواج دختران در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به تابستان ۱۴۰۱، ۹۳۳ نفر در بازه سنی زیر ۱۵ سال و بیش از پنج هزار و ۵۰۰ نفر در بازه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال افزایش داشته است. این آمارها تنها موارد ثبت‌شده را در بر می‌گیرند، در حالی‌که بسیاری از موارد ازدواج کودکان ثبت نمی‌شوند. فعالان حقوق کودک بر این باورند که آمار واقعی کودک همسری «بسیار بیشتر از آمار رسمی» است. کودک همسری، اوج اعمال ستم جنسیتی به دختران، آسیب‌پذیرترین قشر جامعه زنان نسل آینده است، اما قانون اساسی در جمهوری اسلامی آن را مجاز می‌داند. به‌گفته سازمان پزشکی قانونی سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه بیش از هفت درصد است. با وجود بحران‌های چندگانه جمهوری اسلامی، پدیده اجتماعی «خودکشی» طی سال‌های اخیر نه فقط در میان کودکان و نوجوانان بلکه همچنین کاگران، پرستاران و دانشجویان نیز شدت گرفته است. اگر در ایران هستید و به خودکشی فکر می‌کنید، پیش از هر اقدامی با یکی از شماره‌های زیر تماس بگیرید: اورژانس اجتماعی: ۱۲۳، اورژانس شهری: ۱۱۵، صدای مشاور: ۱۴۸۰، اورژانس روانپزشکی تهران: ۴۴۵۰۸۲۰۰. در افغانستان هم با شماره ۱۱۹ تماس بگیرید.

فرماندهی نیروی انتظامی: «عدم کنترل خشم و احساسات» مأموران از عوامل مرگ محمد میرموسوی بود

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی در اطلاعیه دوم خود درباره چگونگی به قتل رسیدن سیدمحمد میرموسوی، جوان لاهیجانی در بازداشتگاه، گزارش تیم ویژه بازرسی را منتشر کرد که در آن گفته‌شده میرموسوی «در پاسگاه انتظامی شروع به فحاشی و استنکاف از دستورات عوامل انتظامی و درگیری با مأموران» کرد. این گزارش افزوده است: «پس از بازداشت مرحوم میرموسوی به دلیل هیجان ناشی از اصطکاک صورت گرفته میان مرحوم و عوامل انتظامی و عدمِ کنترلِ خشم و احساسات از طرف برخی کارکنان و بی اعتنایی به وضعیت متهم این اتفاق رخ داده است.» ابراهیم انصاری، دادستان عمومی و انقلاب لاهیجان چهارشنبه ۷ شهریور از بازداشت پنج افسر نیروی انتظامی در جریان پرونده کشته شدن محمد میرموسوی خبر داد. دستگیری این چند عضو پلیس پس از آن رخ داد که ویدیویی از پیکر بی‌جان جوانی در غسالخانه لاهیجان منتشر شد که آثار شکنجه و ضرب و شتم بر بدن او هویدا بود. منابع حقوق‌ بشری و کاربران محلی در شبکه‌های اجتماعی هویت این جوان را سیدمحمد میرموسوی اعلام کرده‌اند. او از اهالی روستای سیدمحله در رودبنه از توابع لاهیجان بوده است که به اتهام حضور در یک نزاع محلی بازداشت شده بود. گفته شده است که این فرد در اثر شکنجه مأموران پلیس در بازداشتگاه لاهیجان یا پاسگاهی در نزدیکی محل دستگیری کشته شده است. مراسم خاکسپاری این جوان در روز ۶ شهریور برگزار شد ولی زمان مرگ او مشخص نیست. زمان دستگیری محمد میرموسوی روز شنبه ۳ شهریور اعلام شده است و برخی منابع می‌گویند او در همان روز بر اثر شکنجه کشته شده و پیکر او را روز ۵ شهریور به خانواده‌اش تحویل داده‌اند. همچنین گزارش‌های دیگری در مورد فشار بر خانواده این جوان برای اطلاع‌رسانی نکردن در مورد نحوه کشته شدن او زیر شکنجه پلیس منتشر شده است.

آلمان برای اولین بار از زمان به قدرت رسیدن طالبان ۲۸ افغانستانی «مجرم» را اخراج کرد

صبح جمعه ۹ شهریور / ۳۰ اوت یک هواپیمای چارتر از خطوط هوایی قطر ایرویز از لایپزیگ به سمت کابل پرواز کرد. براساس اطلاعات نشریه اشپیگل آلمان، ۲۸ افغانستانی در این هواپیما بودند. آن‌ها از ۱۱ ایالت‌ فدرال آلمان به لایپزیگ آورده شدند و هر کدام قبل از اخراج از آلمان یک‌هزار یورو دریافت کردند. این اولین باری است که از زمان روی کار آمدن طالبان، آلمان افغانستانی‌ها را اخراج می‌کند. دولت آلمان اعلام کرد که ۲۸ افغانستانی که اخراج شدند مجرم بودند، حق ماندن در آلمان را نداشتند و مشمول حکم اخراج بودند. گفته‌شده که آن‌ها از جمله به دلیل جرایم جنسی و جرایم مربوط به مواد مخدر به زندان محکوم شده‌ بودند. دولت محلی ایالت بایرن آلمان گفته است که در حال حاضر ۱۷۴ تبعه افغان و ۲۰۳ شهروند سوری مجرمان جدی هستند و باید سریعاً از کشور خارج شوند. روز پنج‌شنبه نانسی فزر، وزیر کشور آلمان از حزب سوسیال دموکرات، از احتمال اخراج قریب‌الوقوع عده‌ای از پناهجویان به افغانستان و سوریه خبر داد. سازمان Pro Asyl که از حقوق پناهجویان حمایت می‌کند از اخراج پناهجویان افغان به کشورشان انتقاد کرد و گفت مردم در افغانستان به شکنجه و مرگ تهدید می‌شوند. موضوع پناهجویان در آلمان پس از حمله هفته گذشته یک نفر به مردم با چاقو در شهر زولینگن و کشتن سه نفر بار دیگر در این کشور برجسته شده است. گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

لوفت‌هانزا و شرکت‌های تابعه تعلیق پروازهای خود به تهران و تل‌آویو را تمدید کردند

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا و شرکت‌های تابعه آن تعلیق پروازهای خود به تهران و تل‌آویو را تا روز چهارشنبه آینده ۱۴ شهریور / ۴ سپتامبر تمدید کردند. این شرکت هواپیمایی در بیانیه خود آورده است که خطوط هوایی اتریش و بلژیک به‌عنوان شرکت‌های تابعه نیز پروازهای خود به بیروت را تا دوشنبه ۹ مهر / ۳۰ سپتامبر تمدید کرده‌اند. با این حال، این شرکت‌ها پروازهای خود به امان، پایتخت اُردن و اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق را از روز سه‌شنبه ۶ شهریور / ۲۷ اوت از سر گرفته‌اند. خطوط هوایی سوئیس هم اعلام کرد که پروازهای خود به بیروت را ۱۰ روز تعلیق می‌کند. عامل تعلیق پروازهای شرکت‌های هوایی خارجی تشدید تنش‌ها میان ایران و حزب‌الله لبنان از یک سو و اسرائیل از سوی دیگر است. این تنش‌ها پس از قتل اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران شدت گرفت. ایران و متحدانش اسرائیل را عامل این قتل می‌دانند و گفته‌اند دست به اقدام تلافی‌جویانه خواهند زد.