ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای اروپا جایزه حقوق بشری واتسلاو هاول را به ماچادو، رهبر مخالفان ونزوئلا اعطا کرد

شورای اروپا در استراسبورگ، دوشنبه ۹ مهر / ۳۰ سپتامبر اعلام کرد که جایزه حقوق بشری واتسلاو هاول امسال را به ماریا کورینا ماچادو، رهبر مخالفان ونزوئلا اعطا کرد. ماچادو در یک سخنرانی ویدئویی در مراسم اهدای جایزه گفت جایزه خود را به میلیون‌ها ونزوئلایی که هر روز مظهر ارزش‌های هاول هستند تقدیم می‌کند. این زن ۵۶ ساله تأکید کرد: «ما همه برای آزادی در ونزوئلا می‌جنگیم.» ماریا کورینا ماچادو اپوزیسیون نیکولاس مادورو، رئیس دولت ونزوئلا را رهبری می‌کند. اپوزیسیون ونزوئلا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۷ مرداد / ۲۸ ژوئیه را که پیروزی مادورو بود، نپذیرفت و خود را برنده اعلام کرد. ماچادو و ادموندو گونزالس اروتیا، کاندیدای اپوزیسیون در این انتخابات، در ارتباط با اعتراضات پس از انتخابات تحت پیگرد قضائی قرار گرفتند. اروتیا به دلیل تهدید به دستگیری به اسپانیا پناه برده است. جایزه واتسلاو هاول به ارزش ۶۰ هزار یورو به نام این نویسنده و نمایشنامه‌نویس و رئیس جمهوری سابق جمهوری چک که از مخالفان دیکتاتوری سابق در کشورش بود نامگذاری شده است. هاول در سال ۲۰۱۱ درگذشت. این جایزه هر ساله از سوی شورای اروپا به کسانی که در راه حقوق بشر تلاش می‌کنند اعطا می‌شود. شورای اروپا در سال ۱۹۴۹ برای حمایت از دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون در اروپا تأسیس شد. این شورا مستقل از اتحادیه اروپا است و شامل کشورهای بیشتری نسبت به اتحادیه اروپا (تقریباً همه کشورهای اروپایی) می‌شود. اوکراین از سال ۱۹۹۵ عضو آن است. روسیه پس از حمله نظامی به اوکراین از آن کنار گذاشته شد.

تیم فوتبال موهون باگان هند اعلام کرد که به دلیل شرایط امنیتی برای بازی با تراکتور به ایران نمی‌رود ـ کنفدراسیون فوتبال آسیا: بازی برگزار می‌شود

در هفته دوم مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا قرار است تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز چهارشنبه ۱۱ مهر در این شهر میزبان تیم موهون باگان هند باشد. این باشگاه هندی اما در نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا گفته است که به دلیل رخدادهای خاورمیانه و به‌منظور حفظ امنیت جانی اعضای تیم خود پرواز روز دوشنبه ۹ مهر خود به تهران برای اسقرار در هتل المپیک و سپس پرواز به سمت تبریز را لغو کرده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا در واکنش به این اقدام تیم موهون باگان هند اعلام کرد که این بازی در زمان و محل مقرر برگزار می‌شود. همچنین به مسئولان تیم هندی اعلام شده است که ساعت ۱۱ صبح سه‌شنبه جلسه هماهنگی برگزاری این مسابقه برگزار می‌شود و غیبت تیم هندی در این جلسه منجر به اتخاذ تصمیم علیه این تیم هندی خواهد شد. بنا به گزارش خبرگزاری‌های ایران، نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز به‌همراه تیم داوری این بازی صبح دوشنبه وارد تبریز شدند اما تاکنون خبری از ورود نماینده هند به تبریز نیست. تراکتورسازی تبریز در گروه A این مسابقات با سه امتیازی که در مصاف با الوکره در قطر در هفته نخست گرفته در صدر جدول قرار دارد.

یک کارگر در حادثه‌ای در معدن مس سرچشمه کشته شد

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان، پرتاب لاستیک روی یک کارگر در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان موجب فوت این کارگر شد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مجتبی مصباح دوشنبه ۹ مهر درباره مرگ این کارگر گفت: «متأسفانه حادثه پرتاب لاستیک بر روی یک کارگر در معدن مس سرچشمه، آخر وقت امروز اتفاق افتاد.» مجتبی مصباح گفت که پس از انجام بررسی‌های اولیه یکی از تعمیرگاه‌های مجتمع مس به دلیل نامعلوم در حال بارگیری یک لاستیک تراک روی لیفتراک بوده که لاستیک رها می‌شود و پس از اصابت به یکی از کارگران باعث مرگ او می‌شود. شهرستان رفسنجان در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال مرکز استان کرمان قرار گرفته است. کمتر از دو هفته پیش حادثه‌ای در معدن طبس سبب شد بیش از ۵۰ کارگر کشته شوند. حوالی ساعت ۲۱ شنبه‌ شب ۳۱ شهریور به دلیل تصاعد آنی گاز متان در معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو در طبس انفجاری روی داد که دو بلوک B و C تحت تأثیر قرار گرفتند و ۵۱ کارگر کشته شدند.

ابوالفضل قدیانی بازداشت شد

احمد قدیانی، فرزند ابوالفضل قدیانی، زندانی سیاسی و از منتقدان علی خامنه‌ای از بازداشت دوباره پدرش خبر داد. احمد قدیانی در شبکه ایکس (توییتر سابق) با اعلام این خبر نوشت: «ریختند خانه‌‌ پدری‌ام و او را بردند. به گمانم بازداشت او از نشانه‌های پناه بردن به همان شیوه‌‌ قدیمی است. می‌خواهند چماقی را که از دولت خارجی خوردند، بر سر منتقدین داخلی فرود آورند برای نمایش اقتداری که فرو ریخته است. از گذشته درس نمی‌گیرند و تا ته دره می‌روند.» ابوالفضل قدیانی، که در سال ۱۳۲۴ متولد شده است از چهره‌های برجسته جریان اصلاحات و عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بوه است. او از زندانیان سیاسی معترض به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ است. ابوالفضل قدیانی که رای دادن در انتخابات سیزدهم ریاست‌ جمهوری را نادرست می‌دانست در آستانه برگزاری انتخابات در تیر ۱۴۰۳، در مطلبی که در سایت زیتون منتشر شد نوشت «بهبود تدریجی امور بدون تغییر نظام حاکم، ادعایی رسوا» است. او همچنین در آن مطلب نوشت «تحریم این انتخابات نمایشی ـ فرمایشی، کنشی مدنی و موثر و بسترساز کنشگری‌های آینده است.» ابوالفضل قدیانی در زمان محمدرضا شاه پهلوی نیز زندانی سیاسی بود. او پس از اعتراضات دی ۱۳۹۶ در بیانیه‌ای علی خامنه‌ای را مقصر دانست. او در آن بیانیه نوشت نظام ایران «اصلاح‌ناپذیر» است. قدیانی همچنین کسانی را که خواهان دخالت نظامی کشورهای دیگر در ایران هستند به باد انتقاد گرفته و سیاست اصلاح‌طلبان را تا آن زمان «تسلیم‌طلبانه» خوانده بود. او در بخشی از بیانیه اعتراضی‌اش نوشته بود: «تشت رسوایی بنگاه‌های دروغ پراکنی وابسته به آقای خامنه‌ای دیری است از بام هفت آسمان به زمین افتاده».

دو نفر در شهرستان خمین در ملاء عام اعدام شدند

دستگاه قضائی جمهوری اسلامی بامداد دوشنبه ۹ مهر در شهرستان خمین، واقع در استان مرکزی دو نفر را در ملاء عام اعدام کرد. ابراهیم گمیزی، دادستان خمین ضمن اعلام این خبر گفت دو نفری که اعدام شدند «سارق مسلح» بودند و ۲۵ آذرماه سال ۱۳۹۹ یک مأمور پلیس به نام ستوان دوم مرتضی براتی را به قتل رسانده بودند. او گفت این دو نفر «به اتهام مشارکت در محاربه از طریق تیراندازی و از بین بردن امنیت راه‌ها به اعدام محکوم شدند». قوه قضائیه در این باره اعلام کرد: «برخورد قاطع و عدم تخصیص هرگونه ارفاقات قانونی به مجرمان جرایم خشن و خطرناک که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند، همواره از تاکیدات رئیس قوه قضاییه به مسئولان قضایی بوده است.» اعدام در ملاء عام یکی از موضوعاتی است که اجرای آن همواره مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری و سازمان ملل بوده و همواره از حکومت ایران درخواست شده است تا این رویکرد را هم در قوانین و هم در اجرا تغییر داده و متوقف کند. نهادهای حقوق بشری همچنین بارها اعدام‌های گسترده در ایران را محکوم کرده و خواهان توقف آن شده‌اند.

شش نفر در مازندران بر اثر مصرف مشروبات الکلی غیراستاندارد جان خود را از دست دادند

رسول ظفرمند، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران دوشنبه ۹ مهر از مراجعه ۵۷ نفر بر اثر مسمومیت الکلی به بیمارستان‌های چالوس و آمل خبر داد و گفت: «این افراد با علائم کاهش هوشیاری، ضعف شدید و سرگیجه به این مراکز درمانی مراجعه کردند که شش نفر بر اثر عوارض شدید جان باختند.» ظفرمند افزود، ۱۸ نفر از این افراد برای پاکسازی سموم دیالیز شدند و ۲۶ نفر درمان سرپایی شده و از بیمارستان مرخص شدند. به‌گفته مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۲۷ نفر از این افراد همچنان جهت ادامه فرآیند درمانی بستری هستند و چهار نفر از آن‌ها وضعیت عمومی خوبی ندارند و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. مصرف مشروبات الکلی در ایران ممنوع است و مرگ و عوارض شدید بر اثر مشروبات الکلی غیراستاندارد در ایران شیوع دارد. اغلب مشروبات الکلی ارائه‌شده در ایران تقلبی هستند و وجود متانول باعث کوری یا مرگ مغزی مصرف‌کنندگان می‌شود.