ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قطر و مصر در تلاش‌اند آتش‌بس موقت در غزه باز هم تمدید شود

قطر و مصر پنج‌شنبه ۹ آذر / ۳۰ نوامبر بار دیگر تمدید بیشتر آتش‌بس موقت در جنگ اسرائیل و غزه را پی‌گیری کردند. مقام‌های مصری گفتند در حال حاضر بحث در مورد تمدید دو روزه ادامه دارد و در این مدت ممکن است زندانی‌های بیشتری از دو طرف آزاد شوند. مصر و قطر هفته‌هاست که در این جنگ نقش میانجی ایفا می‌کنند و در برقراری آتش‌بس کنونی نقش مهمی داشته‌اند. با آخرین تمدید که روز گذشته (چهارشنبه) توافق شد کل مدت آتش‌بس موقت به هفت روز رسید. قرار است صبح فردا جمعه ۱۰ آذر / یکم دسامبر این آتش‌بس پایان گیرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه گفت امیدوار است تمدید آتش‌بس کنونی ادامه یابد. بلینکن در دیدار با اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل گفت که آتش‌بس تاکنون نتایجی به‌همراه داشته است و «آزادی بسیاری از گروگان‌های حماس یک اتفاق مثبت است. کمک‌های بشردوستانه بیشتری نیز به غیرنظامیان در نوار غزه رسیده است».

کارگران شهرداری خاش سه تا پنج ماه است حقوق نگرفته‌اند

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، در شهرداری خاش، کارگران قراردادی سه ماه و کارگران شرکتی تا پنج ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند. یکی از کارگران شهرداری خاش گفته است آخرین حقوقی که دریافت کرده‌اند مربوط به مردادماه سال جاری است که حدود سه‌ونیم ماه پیش واریز شده است. کارگران گفته‌اند به دلیل دریافت نکردن حقوق شرایط زندگی‌شان دشوار شده است. این در حالی است که به‌گفته کارگران، مدیریت شهری خاش به هزینه‌های غیرضروری این شهر می‌افزاید. خاش در استان سیستان و بلوچستان واقع است و حدود ۱۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.

توماج صالحی دو هفته پس از آزادی، باردیگر با ضرب و شتم بازداشت شد

حساب کاربری توماج صالحی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) که توسط افراد مورد اعتماد این خواننده سبک رپ اداره می‌شود، خبر داد که پنج‌شنبه ۹ آذر این خواننده معترض به دست نیروهای امنیتی لباس شخصی در خیایانی در بابل همراه با خشونت و ضرب و شتم بازداشت شده است. تا این لحظه نهادبازداشت کننده توماج مشخص نیست و نیروهای امنیتی او را پس از بازداشت به مکان نامعلومی منتقل کرده اند. بازداشت دوباره این رپر معترض تنها دو هفته پس از آزادی موقت او صورت گرفت. توماج صالحی ۲۷ آبان‌ سال جاری پس از تحمل بیش از یک سال حبس که ۲۵۲ روز آن را در انفرادی گذرانده بود، با قید وثیقه از زندان دستگرد اصفهان آزاد شد. توماج پس از آزادی در ویدیویی که واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشت، از شکنجه‌ها و آزارهای روحی و جسمی در دوران بازداشت و بازجویی گفت.

نپال اولین ازدواج در جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو را ثبت کرد

مقامات محلی در دهکده‌ای در نپال چهارشنبه ۸ آذر / ۲۹ نوامبر اولین ازدواج همجنس‌گرایان را ثبت کردند. این ازدواج پنج ماه پس از آن ثبت می‌شود که دیوان عالی نپال در این زمینه دستور موقت صادر کرد و راه را برای چنین ازدواج‌هایی در این كشور عمدتاً محافظه‌كار هموار كرد. این ازدواج بین رام بهادور (مایا) گورونگ، ۳۶ ساله که مرد به دنیا آمده اما به عنوان زن شناخته می‌شود، و سورندرا پاندی ۲۶ ساله که مرد به دنیا آمده و به‌عنوان مرد نیز شناخته می‌شود، به‌طور رسمی در محضر روستایی واقع در غرب نپال انجام شد. این زوج به مدت ۹ سال رابطه داشتند و طبق آیین‌های هندو در سال ۲۰۱۶ در کاتماندو، پایتخت نپال ازدواج کردند. در ماه ژوئن گذشته، دیوان عالی کشور نپال دستور موقتی صادر کرد که براساس آن به زوج‌های همجنس‌گرا اجازه داده شد که تا حکم نهایی در این زمینه، ازدواج‌های خود را ثبت کنند. فعالان حقوق اقلیت‌های جنسی نخستین ثبت ازدواج همجنس‌گرایان در جنوب آسیا را «تاریخی» توصیف کرده و گفتند این حکم راه را برای باز کردن حساب‌های بانکی مشترک، مالکیت و انتقال ملک برای همجنس‌گرایان مانند هر زوج دیگری خواهد گشود.

دو شهروند در زندان زاهدان اعدام شدند

بامداد پنج‌شنبه ۹ آذرماه، دو زندانی دیگر در زندان زاهدان اعدام شدند. هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر گزارش داد که این دو نفر پیش از این با اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند. «ناصر ازبگ‌زهی (‌رخشانی)، ۲۲ ساله، متأهل و ناصر عالی‌زهی، ۲۷ ساله، متأهل، دارای دو فرزند، دو نفری هستند که اعدام شدند. هر دو نفر اهل و ساکن زاهدان بودند. براساس گزارش حال‌وش، رسانه‌ای که خبرهای سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، این دو نفر در سال ۱۴۰۰ در زاهدان بازداشت شدند. رویه قضایی منجر به صدور حکم اعدام برای آن‌ها هم در دادگاه انقلاب شهر زاهدان طی شد. بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در بازه زمانی ۱۸ مهر ۱۴۰۱ تا ۱۶ مهر ۱۴۰۲، دست‌کم ۶۵۹ شهروند از جمله ۱۷ زن و یک کودک-مجرم اعدام شده‌اند که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، حدود ۲۴ درصد افزایش داشته است. اعدام هفت نفر از این افراد در ملاء عام صورت گرفته است. همچنین در ۱۲ ماه گذشته ۱۶۴ نفر دیگر هم به اعدام محکوم شده‌اند. برای دو نفر از این افراد حکم «اعدام در ملاء عام» صادر شده است.

دیوان عالی قضایی حکم «قصاص چشم» یک نفر را تأیید کرده است

روزنامه‌های ایران از تأیید حکم قصاص «مرد جوانی که در درگیری همسایه‌اش را نابینا کرده بود»، در شعبه نهم دیوان عالی قضایی کشور خبر دادند. هویت فردی که دیوان عالی قضایی او را به قصاص چشم محکوم کرد، فاش نشده است. به گفته رسانه‌ها او در سال ۱۳۹۸ در منطقه فشم از توابع تهران در جریان درگیری با همسایه‌اش که یک مرد ۶۰ ساله بود او را از ناحیه چشم مجروح کرد. مردی که در این حادثه مصدوم شد گفته است که فرد مهاجم با چاقو به او حمله کرد و او ناچار شد چشمش را تخلیه کند. بر اساس رأی دیوان عالی قضایی جمهوری اسلامی ایران، چنانچه توافقی میان فرد مهاجم و شاکی حاصل نشود، حکم قصاص چشم او اجرا خواهد شد. این فرد همچنین به زندان و پرداخت دیه محکوم شده است. دستگاه قضایی ایران مرداد ۱۴۰۱ نیز در حکمی مشابه یک فرد را به قصاص چشم محکوم کرده بود. قصاص از جمله احکام قضایی بر مبنای شریعت اسلامی است که نهادهای حقوق بشری و بین‌المللی آن را خلاف کرامت انسانی می‌دانند.