ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سودجویی آژانس مسافرتی هلا در مصر از نسل‌کشی در فلسطین

فلسطینی‌ها در میان بمباران و آوارگی گیر افتاده‌اند و راه چندانی برای خروج ندارند. یکی از راه‌های انگشت‌شمار پیش روی آن‌ها، فرار به مصر و بعد کشورهای دیگر است. برای این‌کار هم می‌بایست مبالغ هنگفتی پرداخت کنند. هزاران تن از اهالی غزه که می‌خواهند به مصر بروند، به ناچار به آژانس مسافرتی و مشاوره‌ای هلا [هلا للاستشارات و الخدمات السياحية] رو می‌آورند که گفته می‌شود در کنترل بیزنس‌منی به نام ابراهیم العرجانی است و از هر نفر حداقل ۵۰۰۰ دلار دریافت می‌کند تا «مجوز خروج» و اقامت ۳۰ تا ۴۵ روزه فراهم کند. همچنین پیشینه سیاسی صاحب آژانس این شبهه را تقویت کرده که مقامات امنیتی مصری در این سودجویی مالی با آژانس هلا شریک‌اند. به گفته هیثم حسنین، پژوهشگر مصری-آمریکایی، ابراهیم العرجانی، تاجر مصری و مالک شرکت هلا با نیروهای امنیتی مصری در ارتباط است. او پیشتر به سرویس اطلاعات و امنیت مصر کمک کرده بود تا با قبایل مستقر در مرز سینا با نوار غزه ارتباط کند. این منطقه سال‌ها محل منازعه دولت مصر با اسلام‌گرایان بوده است. خبرگزاری فرانسوی «مدیاپارت» اخیرا گزارشی از دشواری خروج از غزه برای فلسطینی‌ها منتشر کرده است که در آن به سودجویی این آژانس مسافرتی و صاحب آن در همدستی با مقامات مصری اشاره می‌کند. یکی از فلسطینی‌های ساکن فرانسه به «مدیاپارت» گفته است که پس از جان‌باختن برخی اعضای خانواده، اکنون خود را از پرداخت مبالغ هنگفت برای نجات آن‌ها که زنده مانده‌اند ناگزیر می‌داند. او گفته است که هر راه دیگری که می‌توانسته را امتحان کرده است اما به نتیجه نرسیده است. از ماه ژانویه، این آژانس مسافرتی VIP که در قاهره بنا شده بود، به خانواده‌ها پیشنهاد می‌دهد که با پرداخت نفری ۵۰۰۰ دلار به نرخ روز، اجازه‌ی عبور از مرز دریافت کنند و موقتا در خاک مصر ساکن شوند. این مبلغ تا پیش از جنگ ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار بود و حالا ۵۰۰۰ دلار مبلغ حداقلی است که این آژانس دریافت می‌کند. سودجویی این آژانس تا جایی است که در صورت خدمات سریع با عنوان فست‌پس، تا ۷۰۰۰ دلار هم از هر نفر گرفته است. بسیاری از فلسطینی‌هایی که در مصر ساکن شده‌اند، از نگرانی زیر نظر گرفته شدن یا اخراج شدن یا درگیری با مقامات مصری حاضر به گزارش‌دهی نیستند. اما به گفته یکی از شاهدان، آن‌ها پس از گذر از مرز، بین ۳۰ تا ۴۵ روز فرصت دارند که از مصر هم خارج شوند. در شرایط کنونی زندگی فلسطینی‌‌ها، پرداخت چنین مبلغی برای بسیاری ناممکن و خارج از تصور است. بسیاری افراد تمام اموالشان را در جنگ از دست داده‌اند، خانه‌هایشان تخریب شده است و اختلاف ارزش پول هم پرداخت مبلغ هنگفت ۵۰۰۰ دلار برای هر نفر را ناممکن می‌کند. با این‌حال، حتی آن‌ها که قادرند چنین مبلغی را تهیه کنند، می‌گویند که در مسیر دریافت مجوز خروج بسیار تحقیر شده‌اند و مجبور بوده‌اند در صف‌های طولانی پشت در آژانس بایستند یا مبلغ اضافه‌تری رشوه بدهند و بتوانند وقت بگیرند.

در پی حمله اسرائیل به بیمارستان الاقصی ۷۷ نفر شامل دو خبرنگار کشته و ۱۰۸ نفر زخمی شدند: آمار کشته‌شدگان جنگ اسرائیل و حماس به بیش از ۳۲هزار نفر رسید

در پی حمله‌های اسرائیل به بیمارستان الاقصی، در طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۷ نفر کشته و ۱۰۸ نفر زخمی شدند که لااقل دو نفر خبرنگار در میان آن‌ها بوده است. بر این اساس، آمار کشته‌شدگان جنگ اسرائیل و حماس به ۳۲،۷۸۲ نفر رسید. وزارت بهداشت فلسطین همچنین در بیانیه‌ای از زخمی‌شدن ۷۵،۲۹۸ نفر از هفتم اکتبر تا کنون خبر داد. رسانه‌های دولتی غزه اسرائیل را به‌خاطر این «قتل‌عام جدید» محکوم کردند و «مسئولیت کامل» بمب‌افکنی بر چادر خبرنگاران و آوارگانی را که در میان دیوارهای بیمارستان شهدای الاقصی پناه گرفته بودند متوجه حمایت نظامی و سیاسی مقامات رسمی ایالات متحده امریکا و جامعه‌بین‌المللی از «اشغال‌گران» دانستند. در این بین، مصر، فرانسه و اردن خواهان آتش‌بس فوری و دائمی و آزادی تمامی اسیران اسرائیلی نزد حماس شدند. آژانس خبری فرانسه، از استفان سژورن، وزیر امور خارجه فرانسه نقل کرد که دولت فرانسه پیش‌نویس راه‌حلی را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد کرد که در آن پایان جنگ به‌طور «سیاسی» پیش‌بینی شده و تمامی شرایط برای «راه‌حل دو دولت» در آن لحاظ شده‌ است؛ پیش‌نویسی برای صلح که مدت مدیدی است توسط جامعه بین‌الملی مطرح می‌شود اما دولت اسرائیل به نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو آن را رد می‌کند. همچنین سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر گفته است که «دیگر نمی‌توان تخریب و فاجعه‌ی انسانی را بیش از این تحمل کرد.» پاپ فرانسیس نیز در سخنرانی عید پاک خواهان آتش‌بس فوری و آزادی گروگان‌ها شد. همچنین گروه «صلح، حالا» اعلام کرده است که امشب تظاهرات گسترده‌ای در اورشلیم به راه خواهد افتاد که در آن معترضان خواهان «معامله با حماس بر سر اسیران» هستند. این گروه حقوق‌بشری اسرائیلی گفته است که «برای اسیرانمان، برای انتخابات پیش‌ رو، و برای پایان این جنگ و راه‌حلی سیاسی، و برای آینده‌مان دست به اعتراض خواهیم زد.»

درگیری مردم با آتش‌به‌اختیارانِ دوربین به‌دست: عاملان درگیری در اصفهان و همدان دستگیر شدند

طی دو روز گذشته لااقل دو درگیری در اصفهان و همدان میان مردم و آتش‌به‌اختیاران رخ داده است. در مورد اصفهان، درگیری در میدان نقش جهان رخ داده بود و ویدئوی منتشر شده نشان می‌دهد که چند نفر با یک «آمر به معروف» درگیر شده‌اند و از فریادهایشان به نظر می‌رسد که موضوع درگیری، فیلم‌برداری او از زنان بوده باشد. همچنین ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است و به نظر می‌رسد گفت‌وگویی با این فرد باشد که در آن شرح می‌دهد به زنان تذکر داده است و در پی تذکر او «کسبه به او حمله برده‌اند.» صبح امروز یکشنبه ۱۲ فروردین، خبرگزاری‌های وابسته به حکومت درباره این درگیری از قول سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان نقل کردند که «تمامی عوامل دخیل توسط سربازان گمنام امام زمان در کمتر از ۳۶ ساعت دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند.» و همچنین «با توجه به حضور برخی متصدیان واحدهای صنفی در جریان ضرب و شتم، آنها نیز دستگیر و واحدهای صنفی مربوطه پلمب شدند.» دیروز شنبه ۱۱ فروردین نیز خبرهایی از بازداشت افرادی که در درگیری با یک «آمر به معروف» در همدان او را زخمی کرده بودند منتشر شد. خبرگزاری ایسنا به نقل از دادستان همدان، عباس نجفی آورد که «همان روز [هشتم فروردین] بلافاصله پرونده قضایی تشکیل و دستورات لازم برای شناسایی و دستگیری ضارب صادر شد. خوشبختانه با پیگیری‌های انجام‌گرفته در کمترین زمان ممکن و با تلاش مامورین فراجا، ضارب شناسایی و دستگیر شد.» فعالیت آتش‌به‌اختیاران در سال‌های اخیر و زیر سایه حمایت و تشویق حکومت از صرف «تذکر» دادن فراتر رفته و دوربین‌های موبایل به وسیله‌ای برای شناسایی و معرفی زنان به مراجع قضایی تبدیل شده‌اند. از جمله معروف‌ترین این موارد درگیری در یک اتوبوس در تهران است که فیلم‌برداری و گزارش زن «آمر به معروف» منجر به پرونده‌سازی و بازداشت سپیده رشنو شد. همچنین در آخرین مورد، فیلم‌برداری یک آخوند در درمانگاهی در قم از یک زن موج مخالفت‌ها را با این شیوه از نظارت پلیسی بدون حد و حدود برانگیخت. مقامات حکومتی به‌طور دائمی آتش‌به‌اختیاران را تشویق به فعالیت می‌کنند و به این‌طریق، از مسئولیت پیاده‌سازی قوانینی که مخالفان بسیار دارد، می‌گریزند. حال به نظر می‌رسد که درگیری مردم با این افراد به خشونت کشیده شده و ضرب و شتم آتش‌به‌اختیاران و دستیگری ضاربان، بیش‌تر شده است.

از آغاز سال جدید تا دهم فروردین، دست‌کم ۴۳ سوخت‌بر بلوچ عمدتاً با تیراندازی نیروهای نظامی کشته و زخمی شدند

مرگ سوخت‌بران بلوچ در بلوچستان و تیراندازی ماموران نظامی به سمت کولبران کُرد در مناطق مرزی کردستان و مرگ آن‌ها از رویدادهایی بوده‌اند که در تعطیلات نوروز نیز ادامه داشت. بنا بر گزارش «حال‌وش» که اخبار نقض حقوق بلوچ‌ها را پوشش می‌دهد، تنها در ۱۰ روز فروردین ۱۴۰۳، در پی تعقیب و گریز، تیراندازی مستقیم ماموران نظامی و حوادث جاده‌ای، دست‌کم ۴۳ سوخت‌بر کشته و زخمی شدند. بر پایه این گزارش در فاصله زمانی یکم تا دهم فروردین، ۲۵ سوخت‌بر بلوچ جان خود را از دست داده و ۱۸ تن دیگر مجروح شدند. حال‌وش نوشته که مرگ و زخمی شدن این سوخت‌بران «عمدتا بر اثر تیراندازی مستقیم، تعقیب و گریز و خارک انداختن توسط نیروهای نظامی» و در نتیجه واژگونی خودرو بوده است. حال‌وش، هویت ۱۹ تن از سوخت‌بران جان‌باخته و پنج سوخت‌بر مجروح را این‌گونه اعلام کرد: محسن اسکانی، ۲۲ ساله، مبین اشرف زهی نور، ۱۸ ساله، حمیدالله براهویی (پل جان)، ۲۵ ساله، اصف نارویی، احمد یادگار، بلوچ خان گمشادزهی» ۱۸ ساله، رحمت گمشادزهی، عبدالله دستیار، ۲۱ ساله، میلاد نارویی، ۲۵ ساله، نظام زمانخانی، ۲۸ ساله، جمشید گمشادزهی، لال محمد حسن زهی، بصیر مندوزهی (اسحاق زهی)، ۲۲ ساله، شهرام صابکی، ۲۳ ساله، عابد حسین بر، ۲۳ ساله، عثمان گمشادزهی، ۲۵ ساله، علی نارویی، ۲۲ ساله، باسط صلاح نژاد، ۲۵ ساله، اسماعیل صلاح نژاد، ۱۸ ساله، میلاد شه بخش، الیاس شه بخش، کیخا، عبدالمالک شه‌بخش و نعمت الله شیخ حسینی. از هویت شش سوخت‌بر جان‌باخته و ۱۳ سوختبر مجروح شده دیگر تاکنون خبری در دست نیست.

سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران: «مراکز معاینه فنی به بخش خصوصی واگذار می‌شود»

محمدمهدی میرزایی قمی، از واگذاری برخی از مراکز معاینه فنی تهران به بخش خصوصی در سال جدید خبر داده و درباره ستاد معاینه فنی برای سال جدید، با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰ خط به خطوط معاینه فنی شهر تهران در قالب دو خط ثابت و ۸ خط سیار اضافه شد و «این توسعه توانسته بستر لازم برای انجام معاینه فنی کلیه خودروهای پلاک تهران که در حدود ۳.۷ میلیون دستگاه خودرو است را فراهم کند»، به خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «در حال حاضر شهر تهران دارای ۶۴ خط معاینه فنی مخصوص خودروهای سبک در ۱۷ مرکز معاینه فنی ثابت و ۱۵ واحد سیار تک خطه و همچنین سه مرکز معاینه فنی تک خطه مختص خودروهای سنگین است.» به گفته میرزایی قمی، در سال جدید بیشتر بر روی «کیفی‌سازی خدمات برنامه‌ریزی خواهد شد و البته توسعه کمّی مراکز نیز بر اساس نیاز ادامه دارد، ولی محوریت کارها در سال ۱۴۰۳ متمرکز بر کیفی‌سازی خدمات است». این مقام مسئول اما بدون اشاره به جزئیات بیشتر درباره نحوه واگذاری این مراکز به بخش خصوصی، نگفت که «کیفی‌سازی خدمات» قرار است با نظارت چه سازمان یا ارگانی عملی شود. این خبر در حالی است که تعداد تصادفات در جاده‌ها نیز در مقایسه با سال‌های پیش امسال بیشتر بوده است. به گفته شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا از شروع تعطیلات نوروزی تاکنون تعداد تصادفات فوتی ۵۴۵ فقره بوده که ۶۶۴ نفر فوت کرده‌اند.

نیروهای پیمانکاری مخابرات ایران در اعتراض به تعویق طرح ساماندهی: «حقوق‌هایمان حتی خرج اساسی‌ترین نیازهای زندگی هم نمی‌شود»

کارگران مخابرات ایران که سال‌هاست منتظر به نتیجه رسیدن طرح ساماندهی کارکنان دولت هستند، به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفته‌اند که نیروی پیمانکاری بودن برای آن‌ها مشکلات بسیاری به وجود آورده است، چرا که «ایرادات به طرح ساماندهی همچنان پابرجاست و طرح با مانع اشکالات هیأت عالی نظارت مواجه شده است.» نیروهای پیمانکاری مخابرات ایران، درباره به تعویق افتادن چند ساله این طرح که منجر به ایجاد مشکلاتی برای آن‌ها شده می‌گویند که «دریافتی نیروهای پیمانکاری پایین است و معمولا پیمانکار تا جایی که می‌تواند اضافه کار نیروها را حذف می‌کند و مبلغ آن را پرداخت نمی‌کند. اگر هم قرار باشد به نیروی پیمانکاری اضافه کار پرداخت شود، این اتفاق کاملاً سلیقه‌ای می‌افتد و به برخی از نیروهای به اصطلاح نورچشمی، اضافه کار می‌دهند.» کارگران مخابرات ایران که هم‌اکنون با تبعیض در دریافت حقوق هم مواجه هستند، به ایلنا گفته‌اند: «در حالی که طبق قانون کار برای کارِ یکسان باید حقوق یکسانی گرفت، اما نیروهای رسمی، دریافتی بسیار بیشتری نسبت به نیروهای پیمانکاری دارند. این در حالی است که نیروهای پیمانکاری معمولاً کار بیشتری نسبت به نیروهای رسمی انجام می‌دهند.» به گفته این گارگران، «نه فقط اضافه‌کاری که حق مأموریت نیروهای پیمانکاری هم خیلی اوقات حذف می‌شود. دلیل پیمانکاران برای این کار این است که می‌گویند اگر حقوق نیروها افزایش یابد، هزینه برای اداره ایجاد می‌شود.» کارگران پیمانی مخابرات با مشکلات مالی و معیشتی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و پرداخت‌نشدن به موقع حقوق‌ها و نیز تعویق طرح ساماندهی در سال‌های اخیر به دشواری‌های این کارگران افزوده است.

دست‌کم هشت کشته در پی انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در شمال سوریه

در ساعات آغازین یکشنبه ۳۱ مارس / ۱۲ فروردین، انفجار یک بمب در شهر اعزاز در استان حلب در شمال سوریه به کشته‌شدن دست‌کم هشت نفر و زخمی‌شدن بیش از ۲۰ نفر انجامید. به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه این انفجار حاصل بمبی کارگذاری‌شده در یک خودرو بوده که در مرکز بازار شهر قرار داشته است. این سازمان دیدبانی مستقر در لندن می‌گوید انفجار به «آسیب جدی» و آتش‌سوزی منجر شده است. برخی رسانه‌ها، رقم کشته‌شدگان را ۱۰ نفر و رقم مجروحان را تا چهل نفر اعلام کرده‌اند. تاکنون هیچ گروهی یا دولتی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. شهر اعزاز در کنترل ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان تحت حمایت آن قرار دارد. در جریان جنگ سوریه، ترکیه حملات نظامی گسترده‌ای به شمال سوریه انجام داده که هدف بیشتر آن‌ها نیروهای کُرد مرتبط با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در آن منطقه بوده است. تاکنون در جریان جنگ سوریه، دست‌کم ۵۰۷هزار نفر کشته شده‌اند.