ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتصاب رانندگان قراردادی سامانه یک شرکت واحد در اعتراض به عدم دریافت حقوق

به نوشته‌ی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، رانندگان قراردادی سامانه یک شرکت واحد که ۳۵ روز است حقوق نگرفته‌اند، در شیفت بعد از ظهر سه شنبه ۹ خرداد دست از کار کشیدند و اتوبوس‌های خود را در پایانه تهرانپارس متوقف کردند. رانندگان یک ساعت بعد در پی وعده پرداخت حقوق کار را از سر گرفتند. بنا بر گزارش، حقوق عقب مانده رانندگان چهارشنبه ۱۰ خرداد پرداخت شده است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز

چهارشنبه ۱۰ خرداد بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز یک بار دیگر در اعتراض به تنزل سطح معیشت و عدم برخورداری از بیمه کامل درمانی در اهواز تجمع و راهپیمایی کردند. تجمع هفتگی بازنشستگان تأمین اجتماعی موسوم به «یکشنبه‌های اعتراضی» در شهرهای مختلف از ابتدای سال جاری از سر گرفته است. بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز علاوه بر یکشنبه‌ها، چهارشنبه‌ها نیز تجمع اعتراضی برپا می‌کنند.

کارگران قطار شهری اهواز: پیش از خروج پیمانکار از پروژه، مطالبات ما را پرداخت کنید

در پی سال‌ها اختلاف میان شهرداری اهواز و شرکت پیمانکاری کیسون، سرانجام دستگاه قضایی به خلع ید از شرکت کیسون در پروژه قطار شهری اهواز رای داد. بیش از ۱۰۰ کارگر باقیمانده این پروژه نگرانند که در این مرحله هم قربانی اختلاف میان شهرداری و پیمانکار شوند و با خروج پیمانکار خلع‌شده، مطالبات معوقه آن‌ها بر زمین بماند. خبرگزاری دولتی ایلنا به نقل از یکی از کارگران نوشته است کارگران انتظار دارند پیش از خروج شرکت کیسون از پروژه، مطالبات معوقه کارگران شامل ۱۳ ماه حقوق معوقه از سالهای ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به همراه عیدی سال ۱۴۰۰ از پیمانکار دریافت شود. همچنین شرکت باید به هر کارگر بر اساس سوابق حدود ۵۰ میلیون تومان حق سنوات بپردازد. کارگران همچنین خواستار پرداخت حق بیمه خود هستند که در یک سال و نیم گذشته ماهانه از حقوق کارگران کسر شده اما به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است. پروژه قطار شهری اهواز از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و از سال ۱۳۹۷ در حالی که تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشت به دلیل اختلاف میان شهرداری اهواز و شرکت کیسون و مشکلات مالی متوقف ماند. تعداد کارگران این شرکت در این پروسه از ۵۰۰ نفر به ۱۱۳ تن کاهش یافته است. کارگران باقیمانده در پنج سال گذشته بارها به دلیل تعویق دستمزد، عدم امنیت شغلی و توقف پروژه دست از کار کشیده‌اند.

سه کارگر دامداری در اردبیل در اثر سقوط در چاه جان باختند

سه کارگر یک دامداری واقع در روستای «گیلانده» استان اردبیل هنگام کار به درون یک چاه سقوط کردند و جان باختند. فرمانده انتظامی استان اردبیل در ارتباط با این حادثه گفته است پس از بیرون کشیدن اجساد کارگران از اعماق چاه مشخص شد که سه کارگر در همان لحظات اولیه پس از سقوط جان خود را از دست داده اند. اطلاعاتی درباره کارگران قربانی حادثه کار منتشر نشده است.

شاخص فلاکت در ایران رکورد ۱۰ سال اخیر را شکست

به گزارش «اکوایران» شاخص فلاکت در ایران در سال ۱۴۰۱ به ۵۴,۸ درصد رسیده که در ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه است. شاخص فلاکت با اضافه کردن نرخ بیکاری فصلی به نرخ تورم سالانه محاسبه می‌شود. براساس آمار «اکوایران» شاخص فلاکت در یک دهه گذشته تنها در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ که برجام به نتیجه رسید رو به کاهش نهاد اما پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷ و سیاست فشار حداکثری، همراه با تغییر سایر شاخص‌های اقتصادی، شاخص فلاکت نیز در کشور افزایشی شد. براساس این گزارش تورم در سال ۱۴۰۱ برابر با ۴۵,۸ درصد و نرخ بیکاری معادل با ۹ درصد به ثبت رسیده است. «اکوایران» افزوده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد آن چه موجب شده تا شاخص فلاکت در سال‌های اخیر روند صعودی داشته باشد، وضعیت رو به رشد تورم بوده است. برخی از تحلیلگران معتقدند افزایش این متغیر اقتصادی می‌تواند بر نرخ جرم و جنایت، فقر، خودکشی و.. نیز اثرگذار باشد.

هوش مصنوعی: هشدار کارشناسان نسبت به «خطر نابودی»

کارشناسان برجسته جهان فن‌آوری بار دیگر با انتشار بیانیه‌ای نسبت به دست کم گرفتن خطرات هوش مصنوعی هشدار دادند. آن‌ها خطرات هوش مصنوعی را به اندازه بیماری‌های همه‌گیر یا جنگ هسته‌ای ارزیابی کردند. این بیانیه که توسط صدها دانشمند و مدیر برجسته امضا شده است، تنها شامل یک جمله است: «کاهش خطر نابودی توسط هوش مصنوعی باید یک اولویت جهانی در کنار سایر خطرات اجتماعی مانند بیماری‌های همه‌گیر و جنگ هسته‌ای باشد.» سم آلتمن، رئیس شرکت پژوهشی غیرانتفاعی هوش مصنوعی اوپن‌ای‌آی (OpenAI) سازنده بات مکالمه چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) و جفری هینتون، نماد تحقیقات هوش مصنوعی از جمله امضاکنندگان این بیانیه هشداردهنده هستند که توسط مرکز غیرانتفاعی ایمنی هوش مصنوعی (CAIS) منتشر شده است. این هشدار دو ماه پس از آن منتشر شد که «مؤسسه آینده زندگی» Future of Life Institute نامه سرگشاده مشابهی را با امضای برخی از مدیران مشهور و چهره‌های شناخته‌شده دنیای فن‌آوری از جمله ایلان ماسک مالک توییتر، اسپیس ایکس و مدیر عامل شرکت تسلا، و استیو وزنیاک از بنیان‌گذاران شرکت اپل منتشر کرد. این گروه خواستار توقف تحقیقات هوش مصنوعی برای جلوگیری از خطرات برای بشریت شد. در این نامه نیز آمده بود: «سیستم‌های هوش مصنوعی که قابلیت رقابت با هوش انسانی را دارند، می‌توانند خطرات بسیار جدی را متوجه انسانیت و جوامع کنند.» مقامات بلندپایه آمریکا و اتحادیه اروپا امروز در لولیا، سوئد، برای نشست دو روزه شورای تجارت و فن‌آوری (TTC) دیدار می‌کنند. آن‌ها از جمله باید در مورد هوش مصنوعی و سایر فن‌آوری‌های آینده توصیه‌هایی ارائه کنند. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و مارگرت وستاگر معاون کمیسیون اروپا در این مذاکرات شرکت خواهند کرد. رویترز با استناد به پیش‌نویس بیانیه این نشست نوشته است که همکاری در تعیین حداقل استانداردها برای پردازش‌ تصمیم‌گیری خودکار هوش مصنوعی مولد مانند چت‌جی‌پی‌تی باید مورد بحث قرار گیرد.

برای چندمین بار رسانه‌های جمهوری اسلامی از تهاتر پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی خبر می‌دهند

حسین تنهایی، رییس اتاق مشترک ایران و کره‌ جنوبی در مصاحبه کوتاهی با خبرگزاری ایلنا گفت که مذاکراتی درباره آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌ جنوبی صورت گرفته ولی شروطی برای آن وجود دارد. او گفت که شروط آمریکا و کره جنوبی آن است که «به جای دلار، وون داده شود و کالاهای ضروری به ویژه کالاهای بهداشتی معادل وون تهاتر می‌شود و به مقدار پولی که بلوکه شده از کره خرید خواهیم داشت.» او البته گفت که این‌ها همچنان در حد حرف است و هنوز معامله‌ای نهایی نشده است: «تا زمانی که موضوع قطعی نشود و پولی وارد نشود و تهاتری صورت نگیرد، قابل اطلاع‌رسانی نیست.» پول‌های ایران در دو بانک کره‌ جنوبی از زمان خروج آمریکا از برجام در این کشور بلوکه شده است. دو روز پیش یک روزنامه اقتصادی در کره‌ جنوبی در مورد احتمال آزادسازی این وجوه با شروطی سخت‌گیرانه سخن گفته بود. رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی هم خبرهای مختلفی در همین زمینه منتشر کرده‌اند. تاکنون مذاکرات گوناگونی برای آزادی این پول‌ها صورت گرفته که هیچ کدام به نتیجه نرسیده است. سفر سلطان عمان به تهران این امیدواری را در میان مقام‌های جمهوری اسلامی ایجاد کرده بود که در پرونده پول‌های بلوکه‌شده هم گشایشی رخ خواهد داد. پیش از این در مورد امکان آزاد شدن این پول‌ها در ازای رهایی گروگان‌های دوتابعیتی در زندان‌های ایران هم خبرهایی منتشر شده بود.

یک سایت داخلی محسن رضایی را «سردار تنها» نامیده و از «حذف بی سروصدا»ی او از دولت سیزدهم سخن گفته است

پایگاه خبری «آفتاب» از سایت‌های نزدیک به حزب اعتدال و توسعه که به جناح روحانی نزدیک است بر اساس گفته‌های «فعالان اصولگرای نزدیک به محافل سیاسی و دولت و دیگر شواهد» نوشته است معاونت اقتصادی دولت سیزدهم به نهادی تشریفاتی بدل شده است. ابراهیم رئیسی شهریور ۱۴۰۰ محسن رضایی را به سمت معاون اقتصادی رئیس جمهوری، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت منصوب کرد. «آفتاب» می‌نویسد: «عدم حضور رضایی در سخنرانی‌ها و جلسات مهم و به حاشیه راندن وی با حضور مدیر پرنفوذی مانند مخبر، از چشم صاحب‌نظران نیز پنهان نمانده است. عدم حضور او در برنامه‌هایی مانند رونمایی از برنامه هفتم توسعه، برنامه اعلام مواضع دولت در سال مهار تورم و رشد تولید و ده‌ها رویداد اقتصادی دیگر مشهود است. علاوه بر این دولت، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد را به عنوان سخنگوی اقتصادی خود برگزید، پستی که سنتاً باید در اختیار معاون اقتصادی قرار بگیرد تا مواضع اقتصادی همه وزارتخانه‌ها را اعلام نمایید.» بنا بر این گزارش، رضایی در این میان ناگزیر است به سفرهای بی‌اهمیت و توییت‌هایی درباره برخی موضوعات روز اکتفا کند. «آفتاب» می‌نویسد: «رضایی در مقابل شایعه‌ها، استعفا و حضور در انتخابات مجلس را فعلاً تکذیب کرده است، مبدع نظریه فدرالیسم اقتصادی با توجه به عدم اقبال عمومی امکان رأی‌آوری ندارد و از سوی دیگر، هیچ جریان سیاسی نیز علاقه‌مند به پذیرفتن‌اش در جمع خود نیست. ظاهراً همین مسئله در تشدید انزوای رضایی در دولت مؤثر بوده است.»

ایران صادرات برق به هرات را کاهش داد

به گزارش «اطلاعات روز»، اسماعیل مشوانی، از مسئولان اداره‌ برق طالبان در هرات اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران میزان برق صادراتی به هرات را از عصر دوشنبه ۸ خرداد «به بهانه‌ گرمی هوا و کمبود انرژی برق» کاهش داده و مشخص هم نیست چه زمانی صدور برق را مانند سابق از سر بگیرد. مشوانی گفته است در حال حاضر بین ۳۰ تا ۳۵ مگاوات برق از ایران به هرات وارد و به شهرک صنعتی این ولایت داده می‌شود. بر اساس این گزارش ۷۰ درصد از برق مورد نیاز این شهر از ایران تأمین می‌شود. در روزهای اخیر تنش میان ایران و طالبان بر سر حق‌آبه‌ی رود هلمند بالا گرفته است. شنبه ۶ خرداد بین نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با نیروهای طالبان در محل پاسگاه ساسولی شهرستان هیرمند درگیری رخ داد. احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی روز گذشته گفته بود قرار است تیم مشترکی برای بررسی وضع سدها تشکیل شود. این احتمال وجود دارد که جمهوری اسلامی قصد دارد برای تأمین حق‌آبه‌ خود از رود هلمند، از فشارهای سیاسی و اقتصادی بر طالبان استفاده کند. وزارت نیرو در سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که سه تا چهار خط انتقال برق به افغانستان احداث شده است. بر این اساس ظرفیت انتقال برق ایران به این کشور ۱۷۵ مگاوات است که ۱۱۰ مگاوات آن صادر می‌شد و طرح‌های بزرگی هم پیش‌بینی شده بود که ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات به این ظرفیت اضافه شود. بخشی از برق مورد نیاز افعانستان از طریق تاجیکستان و ازبکستان تأمین می‌شود.