ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو زن‌ـ‌کارگرِ گوجه‌چین دهدشتی در تصادف جاده‌ای جان باختند؛ سه‌ زن‌ـ‌کارگر زخمی شدند

پنجشنبە ١٠ خردادماه، دو زن-کارگر که برای چیدن گوجه راهی محل کار خود بودند، در یک حادثه رانندگی در جاده دهدشت به بهبهان جان خود را از دست دادند. سه زن-کارگر دیگر در این حادثه زخمی شدند. به گزارش کولبر نیوز، هویت جانباختگان و مجروحان این حادثه هنوز به طور رسمی اعلام نشده است اما گفته می‌شود همگی این زنان «مادر مجرد» و از اهالی شهرستان دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده‌اند و برای کارگری به سمت مزارع گوجه در بهبهان، استان خوزستان می‌رفته‌اند. این حادثه در حدود ١٠ کیلومتری شهرستان دهدشت رخ داده است و بر اساس گزارش‌های اولیه، خودرو حامل این کارگران با یک دستگاه خودروی دیگر برخورد کرده و شدت این برخورد به حدی بوده که دو تن از سرنشینان زن خودرو در دم جان باختند و سه نفر دیگر زخمی و به بیمارستان منتقل شدند. گزارش‌ها حاکی از آن است که حال زخمیان این حادثه وخیم است.

برزیل سفیر خود را از اسرائیل فراخواند

چهارشنبه ۲۹ مه / ۹ خرداد، لوییس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل، فدریکو مه‌یر، سفیر این کشور در اسرائیل را به‌طور دائم به برزیل فراخواند. دولت داسیلوا هنوز جایگزینی برای سفیر قبلی تعیین نکرده و به این ترتیب این سفارتخانه را اکنون کاردار اداره می‌کند. فدریکو مه‌یر پیشتر نیز در ماه فوریه‌ی سال جاری میلادی، به دلیل تنش دیپلماتیک بین برزیل و اسرائیل، برای مشورت به کشور خود فراخوانده شده بود. لولا داسیلوا در سخنرانی‌ای در نشست اتحادیه‌ی آفریقا در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، عملیات اسرائیل در نوار غزه را با «هولوکاست آدولف هیتلر» قیاس کرد و گفت: «آنچه در غزه دارد بر سر مردم فلسطین می‌آید هرگز در زمان دیگری در تاریخ اتفاق نیفتاده است. اما وقتی هیتلر یهودیان را می‌کشت چنین اتفاقی افتاد.» در واکنش به این اظهارات، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، لولا داسیلوا را «یک عنصر نامطلوب» خواند. در حقوق بین‌الملل، وقتی دولتی شهروند کشوری دیگر را «عنصر نامطلوب» می‌خواند آن شخص حق ورود یا اقامت در کشور اتهام‌زننده را ندارد. یسرائیل کاتس، وزیر خارجه‌ی اسرائیل نیز پس از این سخنرانی لولا، فدریکو مه‌یر را در مراسمی در موزه‌ی یادبود هولوکاست در اورشلیم (بیت‌المقدس) توبیخ کرده بود و این نیز انتقاد دولت برزیل را به‌همراه داشت. لولا داسیلوا اکنون فدریکو مه‌یر را به سمت فرستاده‌ی ویژه‌ی برزیل در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد در ژنو منصوب کرده است.

جایزه فرانت لاین دیفندرز به «سمّی دین بلوچ»، فعال حقوق بشر بلوچ، اهدا شد

سمّی دین بلوچ، از فعالان حقوق بشر و دادخواه بلوچستانِ پاکستان، جمعه ۱۱ خرداد جایزه سازمان حقوق بشری «مدافعان خط مقدم» (فرانت لاین دیفندرز Front Line Defenders) را برای بخش «آسیا و اقیانوس آرام» دریافت کرد. این جایزه برای حمایت و تقدیر از کنشگران حقوق بشری که در معرض خطر هستند در سال ۲۰۰۵ راه اندازی شده است. فرانت لاین دیفندرز، سازمان حقوق بشری مستقر در ایرلند، سال ۲۰۰۱ با هدف مشخص حفاظت از مدافعان حقوق بشر در خطر، کسانی که به صورت صلح آمیز برای یکی یا تمام حقوق مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر فعالیت می‌کنند تأسیس شد. سمّی دین بلوچ در توئیتر خود ساعاتی پیش نوشت: «این جایزه را به زنان بلوچ تقدیم می‌کنم، بالاخص زنانی که عزیزان خود را با ناپدید‌سازی قهری و کشتار‌های فراقضایی از دست داده‌اند. برای مبارزات بی‌امان این زنان احترام زیادی قائل‌ام. همچنین این جایزه را به فعالین حقوق بشر پاکستان تقدیم می‌کنم که برای کرامت و حقوق بشر در این کشور مبارزه می‌کنند». پدر او، دین محمد بلوچ، در سال ۲۰۰۹، وقتی سمّی یازده سال داشت، در پاکستان دچار ناپدیدسازی قهری می‌شود و از آن زمان تا کنون این فعال حقوق بشر درحال مبارزه برای عدالت و دادخواهی در بلوچستان پاکستان است. سمّی دین بلوچ، به همراه دیگر کنشگران زن نظیر مهرنگ بلوچ از سازماندهدگان اصلی کمپین «راه‌پیمایی علیه نسل‌کشی بلوچستان» هستند که در اعتراض به ناپدید‌سازی بلوچ‌ها توسط ارتش پاکستان در دسامبر ۲۰۲۳ شکل گرفت.

رانندگان کارخانه سیمان ارومیه اعتصاب کردند

رانندگان کارخانه سیمان ارومیه جمعه ۱۱ خرداد دست به اعتصاب زدند. اعتراض آن‌ها به دستمزد پایین حمل بار است و به همین دلیل روز جمعه از بارگیری سیمان خودداری کردند. رانندگان می‌گویند کرایه حمل و نقل پایین است و مسئولان پایانه حمل و نقل نیز به کارگران گفته‌اند که کرایه افزایش پیدا نخواهد کرد. کارگران کارخانه سیمان ارومیه پیش از این نیز چند بار دست به اعتصاب زده‌اند. آن‌ها اول مهرماه سال گذشته در اعتراض به کافی نبودن حقوق ۱۲ میلیون تومانی خود برای امرار معاش دست از کار کشیده و اعتصاب کردند. رانندگان این کارخانه نیز در سال‌های دورتر دست به اعتصاب زده بودند. ۵۰۰ نفر از آن‌ها در بهمن‌ماه ۱۳۹۳ در اعتراض به توزیع ناعادلانه بار از سوی شرکت‌های حمل و نقل چند روز تحصن کردند.

سه زن برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به ستاد انتخابات رفتند؛ مسئولان ثبت‌نام آن‌ها را «واجد شرایط» ندانستند

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور روز جمعه ۱۱ خرداد در دومین روز نام‌نویسی داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: «سه خانم برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری مراجعه کردند که واجد شرایط نبودند.» به‌گفته اسلامی روز پنج‌شنبه در نخستین روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری دو زن و در روز جمعه نیز یک زن برای نام‌نویسی به ستاد انتخابات کشور آمدند. او مشکل نفر سوم را «نقص مدرک ثبت‌نام» عنوان کرد. زنان ایران پس از انقلاب هیچ‌گاه اجازه نیافته‌اند که در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری به‌عنوان کاندیدا شرکت کنند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۶ دی‌ماه سال گذشته در دیدار با گروهی از زنان طرفدار حکومت درباره حضور زنان در مشاغل گوناگون و مدیریت‌های اجتماعی و دولتی، گفته بود: «در این عرصه مسئله جنسیت مطرح نیست و هیچ محدودیتی برای حضور زنان وجود ندارد.» خامنه‌ای همچنین «شایسته‌سالاری» را تنها ملاک واگذاری مسئولیت‌های اجتماعی و سیاسی به زنان و مردان دانسته بود اما آن را محدود به «وزارت» و «نمایندگی مجلس کرده و گفته بود: «در جایی مانند وزارت یا نمایندگی مجلس اگر بانوی مجرّب و کارآمد بهتر و شایسته‌تری وجود دارد، از نظر اسلام هیچ محدودیتی برای تصدّی او وجود ندارد.»

قطع برق در چابهار به تجمع اعتراضی مردم مقابل اداره برق این شهر کشیده شد

صبح جمعه ۱۱ خرداد عده‌ای از ساکنان چند منطقه چابهار در استان سیستان و بلوچستان، در پی قطع برق مناطق خود مقابل ساختمان اداره برق این شهر تجمع کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت برق شدند. به‌گزارش شبکه حال‌وش، که خبرهای مربوط به بلوچ‌ها را منتشر می‌کند، در حالی قطع برق در چابهار رخ می‌دهد که مردم در گرمای ۴۷ درجه‌ای به‌سر می‌برند. منابع آگاه به حال‌وش گفته‌اند در چنین شرایطی که کودکان‌شان تحمل گرمای طاقت‌فرسا را ندارند، هیچ مسئولی به شهروندان پاسخگو نیست. در تابستان هر سال، جمهوری اسلامی با مشکل کمبود آب و برق مواجه است و در بسیاری شهرها برق قطع می‌شود. این مشکل به‌ویژه در استان‌های جنوبی کشور که هوا به‌شدت گرم می‌شود فشارهای زیادی بر مردم وارد می‌کند.

علی لاریجانی در انتخابات ثبت نام کرد و وعده حل مسئله تحریم‌ها را داد

علی لاریجانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمعه ۱۱ خرداد در ستاد انتخابات کشور حاضر شد و کاندیداتوری خود را برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ثبت کرد. او پس از ثبت نام در گفت‌وگو با خبرنگارها وعده‌های زیادی داد، از جمله «عدالت اجتماعی»، «آزادی»، «توسعه اقتصاد ملی»، «از بین بردن زمینه‌های فساد»، حفظ «وحدت ملی»، «حل مسئله تحریم‌ها برای گشایش اقتصادی»، «امنیت منطقه براساس قدرت ایران» و ... علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۱۴۰۰ رد صلاحیت شد و پس از رد صلاحیتش گفت «راضی به رضای الهی هستم». اینکه شورای نگهبان در این دوره از انتخابات چگونه با او رفتار خواهد کرد در آینده معلوم خواهد شد. با‌این‌حال، سخنگوی شورای نگهبان روز چهارشنبه ۹ خرداد گفت: «امکان اعتراض به ردصلاحیت‌ها در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد».

رای هیات‌منصفه: دونالد ترامپ در تمامی موارد مجرم است

دونالد ترامپ، توسط هیات‌منصفه دادگاه ایالتی شهر نیویورک در آمریکا، در ۳۴ اتهام پرونده آزار جنسی استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های پورن، و پرداخت ۱۳۰هزار دلار به او به‌واسطه کارمندانش، به این هدف که این آزار جنسی تاثیری بر روند انتخابات ۲۰۱۶ میلادی آمریکا نگذارد، مجرم شناخته شد. این نخستین دادگاه از چند پرونده دونالد ترامپ است که برگزار شد و پس از دو روز مشورت اعضای هیات‌منصفه، ترامپ را مجرم اعلام کردند.