ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«طاقچه» پلتفرم ارائه‌دهنده کتاب‌های دیجیتال به‌دلیل پوشش اختیاری کارمندان زن آن از دسترس خارج شد

«مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی» زیر نظر وزارت ارشاد اسلامی دوشنبه ۹ مرداد اعلام کرد که «طاقچه»، پلتفرم کتاب‌های دیجیتال و صوتی مجوز فعالیت ندارد. این مرکز در اطلاعیه‌ای گفت «طاقچه» اقدام به دریافت مجوزهای قانونی نکرده است و به همین دلیل برای آن مجوز فعالیت صادر نشد. به فاصله کوتاهی از انتشار این اطلاعیه وب‌سایت «طاقچه» از دسترس خارج شد. خبرگزاری تسنیم، نزدیک به نهادهای امنیتی و نظامی نوشته است که «طاقچه» شش ماه مهلت داشته تا مجوز فعالیت خود را در وزارت ارشاد تمدید کند اما «مدت‌هاست» که چنین نکرده است. به‌تازگی تصاویری از کارکنان زن «طاقچه» منتشر شده بود که در آن‌ها بدون حجاب بودند. این تصاویر بهانه‌ای شد تا وزارت ارشاد فعالیت این وب‌سایت را ممنوع کند. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اسلامی هفته گذشته گفته بود: «اپلیکشن‌هایی مثل طاقچه که مسأله حجاب و عفاف را رعایت نکنند و مجوزشان با وزارت ارشاد است حتماً رسیدگی و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.» پیش از این مجوز فعالیت پلتفرم «از کی»، واسطه خرید بیمه و بیمه‌نامه از شرکت‌های بیمه‌ای نیز به دلیل انتشار تصویر بدون حجاب یکی از کارکنان آن به‌طور موقت تعلیق شده بود.

کنعانی: پایبندی آمریکا به برجام می‌توانست اعتماد نسبی جمهوری اسلامی به واشنگتن را ایجاد کند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری روز دوشنبه ۹ مرداد گفت که ایران آماده مذاکره برای احیای برجام است. در حالی که مذاکرات احیای برجام در یک سال گذشته متوقف شده است، این مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت آن‌ها برای «بازگشت مسئولانه آمریکا به برجام» تلاش می‌کنند: «ما برای رفع تحریم‌های ظالمانه و بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها از جمله آمریکا به برجام تلاش می‌کنیم.» مذاکرات احیای برجام در مرداد سال گذشته و پس از آنکه ایران آخرین طرح پیشنهادی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را نپذیرفت متوقف شد. طرف غربی می‌گوید این جمهوری اسلامی است که با پیش کشیدن شروطی تحقق ناپذیر سبب شکل‌گیری بن‌بست در روند احیای برجام شد. مقام‌های جمهوری اسلامی هم می‌گویند عدم پایبندی آمریکا و شرکای غربی‌اش به منافع ناشی از این توافق مانع از پیشرفت کار شده است. کنعانی در سخنان روز دوشنبه‌اش گفت که مذاکرات پیشین ایران و آمریکا بر سر برجام همواره بر مبنای اصل عدم اعتماد بوده است و این آمریکا بود که فرصت جلب اعتماد ایران را با خروج از برجام از دست داد: «پایبندی آمریکا به برجام می‌توانست مبنای اعتماد نسبی باشد ولی آمریکا همین اعتماد نسبی را هم ایجاد نکرد.»

با کاهش قیمت و تولید نفت، شتاب رشد اقتصادی عربستان کاهش یافت

اقتصاد عربستان سعودی در سه ماهه دوم با کاهش تولید نفت و کاهش قیمت‌ها، این کشور را از یکی از سریع‌ترین کشورهای در حال رشد گروه ۲۰ به یکی از کندترین‌ها بدل کرد. بر اساس داده‌های اولیه منتشرشده توسط اداره کل آمار عربستان، تولید ناخالص داخلی سالانه ۱,۱ درصد افزایش یافته است. این در مقایسه با ۳,۸ درصد در سه ماهه قبل و ۱۱ درصد در سال میلادی قبلی است. بخش غیرنفتی - جایی که اکثر سعودی‌ها در آن شاغل هستند و دولت می‌خواهد آن را برای تنوع بخشیدن به اقتصاد توسعه دهد - ۵,۵ درصد رشد کرد. تولید ناخالص داخلی نفت ۴,۲ درصد کاهش یافت. در اوایل این ماه، عربستان بزرگترین کاهش رتبه را در بین اقتصادهای بزرگ از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرد. این صندوق چشم‌انداز رشد پادشاهی را برای سال ۲۰۲۳ به ۱,۹ درصد کاهش داد، یک بازبینی نزولی ۱,۲ درصدی نسبت به برآورد قبلی. رشد اقتصادی عربستان در سال گذشته نزدیک به ۹ درصد رسید که سریع‌ترین رشد در میان کشورهای گروه ۲۰ بود. این رشد ناشی از تولید بی‌سابقه نفت خام (حدود ۱۰,۵ میلیون بشکه در روز و قیمت متوسط حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه) برای جبران کمبود عرضه روسیه پس از حمله به اوکراین بود. در سال جاری میلادی، کاهش شدید تولید که برای تقویت قیمت نفت خام صورت گرفته، تولید نفت عربستان را به کمترین میزان در سال‌های اخیر رسانده است. از طرف دیگر برنت حدود ۸۴,۶ دلار در هر بشکه معامله می‌شود که ۱,۶ درصد از پایان سال ۲۰۲۲ کاهش داشته است. درآمد یک تریلیون دلاری عربستان از صادرات نفت در ماه مه بیش از یک سوم کاهش یافت و به کمترین میزان از سپتامبر ۲۰۲۱ رسید.

پریگوژین، فرمانده مزدوران واگنر می‌گوید این گروه فعلاً کسی را استخدام نمی‌کند

یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه نظامی واگنر روسیه در یک پیام شنیداری که روز دوشنبه ۹ مرداد / ۳۱ ژوئیه در شبکه تلگرام منتشر شد اعلام کرد که این گروه در حال حاضر جنگجوی تازه‌ای را جذب نمی‌کند، اما احتمالاً در آینده این کار را انجام خواهد داد. پریگوژین گفت: «تا زمانی که کمبود پرسنل نداشته باشیم، برنامه‌ای برای استخدام جدید نداریم.» او افزود به محض این‌که نیاز به ایجاد گروه‌های جدیدی وجود داشته باشد « قطعاً» جذب نیرو را آغاز خواهند کرد. پس از شورش ماه ژوئن، کرملین اعلام کرد که جنگجویان واگنر که در آن شورش شرکت نکرده بودند، به ارتش عادی منتقل خواهند شد و قراردادهایی با وزارت دفاع امضا خواهند کرد. پریگوژین در پیام خود از پیوستن جنگجویان واگنر به دیگر «ساختارهای قدرت» ابراز تأسف کرد و گفت آن‌ها به دنبال بازگشت هستند. از زمان شورش، برخی از جنگجویان واگنر به بلاروس رفته و آموزش ارتش آن کشور را آغاز کرده‌اند. در اظهاراتی که هفته گذشته منتشر شد، پریگوژین گفت گروه واگنر آماده است حضور خود را در آفریقا بیشتر کند. او از کودتای نظامی در نیجر واقع در غرب آفریقا نیز استقبال کرد.

بازگشت به سوخت‌های فسیلی: بریتانیا صدها مجوز برای استخراج گاز و نفت در دریای شمال صادر می‌کند

دولت بریتانیا صدها مجوز برای استخراج گاز و نفت در دریای شمال صادر خواهد کرد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفر به اسکاتلند گفت روسیه در حال قطع عرضه انرژی به سراسر جهان است، از این رو بریتانیا باید استقلال خود را تضمین کند. بیانیه دولت بریتانیا با انتقاد گروه‌های طرفدار محیط زیست روبه‌رو شد. به‌گفته این نهادها، با مجوزهای صادرشده، بریتانیا برنامه خود تا سال ۲۰۵۰ را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به صفر تضعیف خواهد کرد. بریتانیا همچنین در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد تأسیسات ذخیره‌سازی دی‌اکسید کربن در زیر دریای شمال در سواحل اسکاتلند است. قرار است دو منطقه برای جذب، استفاده و ذخیره دی‌اکسید کربن در شمال شرقی اسکاتلند و در منطقه هامبر ایجاد شود. سوناک در بیانیه‌ای گفت: «اکنون از هر زمان دیگری مهم‌تر این است که امنیت انرژی خود را تقویت کنیم و از این استقلال برای آوردن انرژی مقرون‌به‌صرفه و پاک به خانه‌ها و تأسیسات و کارخانه‌های بریتانیا استفاده کنیم.» انتظار می‌رود نخستین مجوزها در پاییز سال جاری میلادی صادر شود. دولت بریتانیا همچنین می‌خواهد از این اقدامات برای ایجاد انگیزه در بازار کار استفاده کند. براساس برآوردها با صدور مجوزها بیش از ۵۰ هزار شغل جدید در صنعت گاز و نفت ایجاد خواهد شد.

سقوط یک هواپیمای آموزشی در کرج دو کشته برجای گذاشت

روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی منطقه ویژه اقتصادی پیام (غرب تهران) اعلام کرد که براثر سقوط یک فروند هواپیمای آموزشی در فرودگاه پیام کرج دو سرنشین آن کشته شدند. این حادثه حدود ساعت شش صبح دوشنبه ۹ مرداد رخ داد. مهدی جعفری، مدیر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی پیام گفت این هواپیمای آموزشی قبل از ورود به باند پرواز و در حال فرود دچار سانحه شد و سقوط کرد و هر دو سرنشین این هواپیما بر اثر شدت جراحت وارده در دم جان باختند. جعفری افزود در حال حاضر تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی، اورژانس و آتش‌نشانی در محل حضور دارند و در حال بررسی دلیل این سانحه هستند.

رئیس شورای شهر مسجدسلیمان به اتهام «فساد مالی» بازداشت شد

علی زلقی، دادستان عمومی و انقلاب مسجدسلیمان از بازداشت رئیس شورای شهر این شهرستان خبر داد. علی زلقی در این‌باره گفت: در ادامه تحقیقات مقدماتی درخصوص پرونده فساد مالی در شورای شهر این شهرستان، مدارکی از تخلفات صورت گرفته توسط رئیس این شورا به دست آمد که منجر به بازداشت وی شد.» زلقی اتهام رئیس شورای شهر مسجدسلیمان را «اخذ رشوه، تحصیل مال از طریق نامشروع و اعمال نفوذ بر خلاف حق»، عنوان کرد. او گفت این تخلفات در پروژه‌های واگذار شده به برخی از پیمانکاران صورت گرفته و اقدامات تکمیلی برای شناسایی و دستگیری عوامل مرتبط با آن در دست انجام است. پیش از این در هشتم تیرماه سال جاری، شهردار سابق شهرستان مسجدسلیمان به اتهام ارتشاء بازداشت شده بود. یک روز قبل از آن نیز یکی از اعضای شورای شهر این شهرستان بازداشت شد.