ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شش نفر در حمله با چاقو به اتوبوسی در آلمان زخمی شدند؛ ضارب آلمانی است و هیچ انگیزه سیاسی یا مذهبی نداشته

پلیس آلمان روز شنبه ۱۰ شهریور/ ۳۱ اوت اعلام کرد که یک زن آلمانی ۳۲ ساله را پس از مضروب کردن شش نفر در حمله با چاقو به اتوبوسی که عازم جشنواره‌ای در غرب آلمان بود، دستگیر کرد. مقامات روز شنبه گفتند که هیچ مدرکی دال بر انگیزه سیاسی یا مذهبی وجود ندارد. پلیس آلمان شامگاه جمعه اعلام کرد که وضعیت سه نفر از افراد مورد حمله بحرانی است. حمله با چاقو در زیگن در شرق کلن رخ داد. اتوبوس حامل ۴۰ مسافر و در حال حرکت به سمت یک جشنواره محلی در شهر بود. حمله در حدود ساعت ۷:۴۰ بعد از ظهر رخ داد. پلیس و دادستان زیگن گفتند که شش نفر بین ۱۶ تا ۳۰ سال سن مجروح شده‌اند و همگی اهل منطقه بودند. تا صبح شنبه، سه نفر از آنها پس از درمان سرپایی بیمارستان را ترک کردند. حمله چاقو در زیگن یک هفته پس از حمله با چاقو در زولینگن ، شهری در همان ایالت نوردراین-وستفالن رخ داد که در آن یک پناهنده سوری، متهم به کشتن سه نفر و زخمی کردن هشت نفر دیگر شد. دولت آلمان در واکنش به حمله زولینگن برنامه‌هایی را برای تشدید قوانین حمل چاقو و تسهیل اخراج‌ پناهنده‌ها و پناهجوها طراحی کرد. حال و در حمله جدیدی که رخ داده است پلیس می‌گوید زن دستگیر شده در زیگن یک شهروند آلمانی و بدون ریشه مهاجرت است.

نیروهای نظامی در مرز بانه یک کولبر دیگر را به قتل رساندند

در ادامه تیراندازی و قتل کولبران مرزی، جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳، تیراندازی نیروهای نظامی در منطقه مرزی «آلوت» بانه به کشته شدن یک کولبر منجر شد. آژانس خبررسانی کُردپا، هویت این کولبر را اسعد اسپندار، ۲۴ ساله و اهل سردشت، اعلام کرده و گزارش کرده که نیروهای نظامی این کولبر را بدون اخطار قبلی از ناحیه سینه و کمر هدف قرار داده‌اند. بر مبنای این گزارش پیکر اسعد اسپندار در روستای “قولە سویرو” از توابع سردشت به خاک سپرده شد. براساس آمار ثبت‌شده در کولبرنیوز، در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی، جمعاً ۲۷۰ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی رژیم، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. از این تعداد جمعاً ۳۴ کولبر (۱۳ درصد) کشته و ۲۳۶ کولبر (۸۷ درصد) زخمی شدند. از مجموع ۲۷۰ کولبری که در شش ماهه نخست سال جاری میلادی کشته و زخمی شده‌اند، جمعاً ۲۲۲ مورد معادل (۸۲ درصد) با تیراندازی مستقیم و یا ضرب و شتم نیروهای نظامی حکومت ایران صورت گرفته است و ۲۰ نفر از آن‌ها کودکان زیر ۱۸ سال بودند. این تعداد نشان می‌دهد که شمار کولبران کشته و زخمی‌شده در نوار مرزی کردستان نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته میلادی ۲۱۸ درصد افزایش داشته است.

یک کارگر مقنی در میناب قربانی حادثه کاری شد

یک کارگر چاه کن بر اثر حادثه ناشی از کار و ناایمن بودن محیط کار در میناب جان خود را دست داد. بنا بر گزارش کمپین فعالین بلوچ این کارگر در شهر هشتبندی از توابع میناب مشغول به کار بوده که به درون چاه کشاورزی هفتاد متری سقوط می‌کند. این کمپین اشاره‌ای به هویت این کارگر نکرده است. بر مبنای این گزارش پیکر بی‌جان این کارگر مقنی توسط نیروهای آتش نشانی از عمق چاه ۷۰ متری خارج شده است. بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۲ دو هزار و ۱۱۵ کارگر قربانی ناایمن بودن محیط کار شدند و جانشان را از دست دادند که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد. شمار کارگران مصدوم هم ۲۷ هزار و ۳۷۷ نفر اعلام شد. معاون روابط وزیر کار اما مرگ تنها ۶۸۰ کارگر را در سال ۱۴۰۲ تایید کرد. تفاوت آمار اعلام شده از سوی دو نهاد دولتی به دلیل این است که بخش بزرگی از حوادث در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار رخ می‌دهد.

محمد‌علی بهمنی، شاعر و ترانه‌سرا درگذشت

محمدعلی بهمنی، شاعر و ترانه‌سرای مشهور ایرانی در سن ۸۲ سالگی در تهران درگذشت. خبرگزاری ایسنا به نقل از عباس سجادی، از نزدیکان محمدعلی بهمنی شامگاه جمعه ۹ شهریور گزارش داد که او ساعتی پیش در بیمارستانی در تهران درگذشت. محمدعلی بهمنی در چند هفته گذشته به دنبال سکته مغزی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بود و در روزهای گذشته حال او رو‌ به وخامت گذاشت. محمدعلی بهمنی زاده ۱۳۲۱ در دزفول بود. نخستین مجموعه شعر او به نام «باغ لال» در سال ۱۳۵۰ منتشر شد. بهمنی در زمینه سرودن ترانه نیز چهره‌ای نامدار بود. از ترانه سرایان نام‌آشنا در ایران بود و برای هنرمندانی همچون حبیب، حمیرا، شادمهر عقیلی، ناصر عبداللهی، همایون شجریان و علیرضا قربانی ترانه سروده بود. مراسم تشییع محمدعلی بهمنی قرار است در تهران برگزار شود و سپس پیکر او برای خاکسپاری به بندرعباس منتقل خواهد شد.

زلنسکی فرمانده نیروی هوایی اوکراین را برکنار کرد

دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز جمعه ۹ شهریور/ ۳۰ اوت اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، مایکولا اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی را در پی سقوط یک جنگنده اف-۱۶ ساخت آمریکا برکنار کرده است. زلنسکی در سخنرانی ویدئویی عصر جمعه خود گفت: تصمیم گرفته‌ام فرمانده نیروی هوایی اوکراین را برکنار کنم. به طور رسمی، هیچ دلیلی برای اخراج اولشچوک ارائه نشده است، اما به نظر می‌رسد این برکناری ارتباطی با سقوط جت جنگنده اف-۱۶ داشته باشد. ستاد کل اوکراین روز پنجشنبه تأیید کرد که یکی از معدود هواپیماهای اف-۱۶ که اخیراً تحویل داده شده است در جریان حمله هوایی گسترده روسیه در روز دوشنبه از بین رفته است. با این حال، قانونگذاران و چهره‌های سیاسی اوکراینی شلیک تصادفی توسط پدافند هوایی خودی را رد نکردند. روز جمعه، اولشچوک در تلگرام از یکی از نمایندگان مجلس انتقاد کرد که روایت رسمی «سقوط هواپیما» را مورد تردید قرار داده است. او نوشت که «دلیل سقوط این هواپیما نیز با همکاری آمریکا، کشور سازنده آن، بررسی خواهد شد.» این فرمانده از سال ۲۰۲۱ نیروی هوایی اوکراین را رهبری می‌کرد. هنوز جزئیاتی در مورد جانشین وی ارائه نشده است. پس از ماه‌ها انتظار، اوکراین به تازگی از اولین هواپیمای اف-۱۶ در ابتدای این ماه رونمایی کرده بود. هلند، دانمارک و نروژ متعهد شده‌اند که جت‌های جنگنده مدرن را برای کی‌یف تأمین کنند.

آمریکا می‌گوید در حمله‌ای مشترک در غرب عراق ۱۵ عامل داعش کشته شدند

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) روز جمعه ۹ شهریور/ ۳۰ اوت اعلام کرد که نیروهای این کشور در ساعات اولیه روز ۲۹ اوت یک حمله مشترک با نیروهای امنیتی عراق در غرب این کشور انجام دادند که منجر به کشته شدن ۱۵ عامل دولت اسلامی (داعش) شد. سنتکام گفت: «عناصر داعش به سلاح‌ها، نارنجک‌ها و کمربندهای انفجاری «انتحاری» مسلح بودند. همچنین اعلام شده است که هیچ نشانه‌ای از تلفات غیرنظامیان در این حمله وجود ندارد. آسوشیتدپرس بعد از صدور این بیانیه به نقل از منابعش در ارتش آمریکا گزارش داد که هفت سرباز آمریکایی در این حمله مشترک زخمی شدند. یک مقام ارتش آمریکا به آسوشیتدپرس گفت که در این عملیات پنج نفر مجروح شدند و دو نفر دیگر در اثر سقوط زخمی شدند. این مقام مسئول گفت: وضعیت همه پرسنل پایدار است. ساعتی پس از انجام این عملیات هم وزارت خارجه عراق اعلام کرد که اعلام تاریخ پایان مأموریت ائتلاف به رهبری ایالات متحده به دلیل «تحولات اخیر» به تعویق افتاده است. این وزارتخانه جزئیات بیشتری ارائه نکرده است و مشخص نیست که «تحولات اخیر» به معنای همین حمله به گروه داعش است یا مرتبط با افزایش سطح تنش میان ایران و اسرائیل در خاورمیانه. رویترز در ماه مارس گزارش داد که مذاکرات بین ایالات متحده و عراق در مورد پایان دادن به عملیات ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده در این کشور ممکن است تا پس از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در نوامبر به پایان نرسد. عراق که همزمان متحد ایالات متحده و ایران است، میزبان ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی است.