ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شریفه محمدی، فعال کارگری را از زندان لاکان رشت به زندان سنندج منتقل کردند

شریفه محمدی، فعال کارگری ساکن رشت سه هفته پس از بازداشت از زندان لاکان رشت به زندان سنندج منتقل شد. کانال تلگرام بیدارزنی با اعلام این خبر نوشته است که این فعال کارگری روز شنبه نهم دی با خانواده تماس داشته و از انتقال خود به زندان سنندج خبر داده است. شریفه محمدی، ۱۴ آذر در رشت به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد. بر اساس این گزارش، او در این مدت تنها دو بار با خانواده تماس داشته و همچنان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد. پیش از این نیز، بازپرس شعبه چهار دادسرای رشت، همسر او را برای پیگیری پرونده‌اش نپذیرفته و مانع ورود او به دادسرا شده بود. تا این لحظه از اتهام‌های وارده و دلایل بازداشت او اطلاعی در دست نیست.

حدود ۱۱۰ کارگر نساجی بروجرد «به دلیل حضور در اعتراضات کارگران» بیکار شدند

در کارخانه نساجی بروجرد از ابتدای دی سال جاری تعداد دستکم ۱۱۰ کارگر پس از خاتمه قرارداد، کارشان را از دست داده‌اند. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، این کارگران به صورت میانگین بین دو تا سه سال سابقه کار دارند و دلیل تعدیل این تعداد کارگر «حضور و رهبری در اعتراضات سال جاری» کارگران این کارخانه اعلام شده است. ایلنا از قول یک منبع کارگری نوشته است «تعدیل کارگران در حالی صورت می‌گیرد که از ابتدای جاری حدود ۵۰۰ کارگر با سابق مختلف در این و احد تولیدی شغل خود را از دست داده‌اند در عین حال کارفرما بعد از تعدیل نیروی کار، نیروی کار جدید استخدام می‌کند.» این منبع کارگری هم‌چنین با اشاره به این‌که مشکل تامین مواد اولیه تولید که کارفرما را وادار به تعدیل شمار دیگری از کارگران کرده است، گفت: تمامی کارگران بیکار شده به همراه کارگران شاغل دستکم بابت یک ماه مزد و دو ماه حق بیمه طلبکارند. چند سال پیش شرایط تولید در کارخانه نساجی بروجرد خوب بود اما در حال حاضر این کارخانه با حداقل ۵۰ درصد ظرفیت فعال است. به گفته این کارگر، مشکلات این واحد تولیدی «و سایر کارخانه‌های مستقر در منطقه دخالت برخی نمایندگان شهرستان بروجرد در امور داخلی و مدیریتی کارخانه نساجی بروجرد است که باعث ایجاد دو دستگی شده است.» پیش از این، کارخانه صنایع خمیر و کاغذ دیبا به دلیل آنچه که «بحران مالی» عنوان می‌شود، تولید را متوقف و دست‌کم ۳۶۵ کارگر این کارخانه را بلاتکلیف رها کرده بود. اخراج کارگران به دلیل آنچه که بحران مالی عنوان می‌شود از آغاز سال افزایش یافته است. در حالیکه دولت ادعا می‌کند نرخ بیکاری را کاهش داده است، در دو روز اخیر - هفتم و هشتم دی - خبر اخراج ۸۶۵ کارگر در دو کارخانه نساجی بروجرد و خمیر و کاغذ دیبا شوشتر رسانه‌ای شده است.

سحرگاه یکشنبه دست‌کم شش زندانی در زندان بیرجند اعدام شدند

دستگاه قضایی حکومت ایران هم‌چنان جان زندانیان به‌ویژه زندانیان بلوچ را در سکوت خبری می‌گیرد. سحرگاه یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ دست‌کم شش زندانی دیگر در زندان بیرجند به دار آویخته شدند. خبرگزاری «حال‌وش» که رویدادهای مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد با اعلام این خبر نوشته است که از این تعداد، دو زندانی بلوچ بوده‌اند و آن‌ها بدون ملاقات و دیدار آخر با خانواده اعدام شده‌اند. هویت این دو زندانی اعدام شده، امان‌الله براهویی (صفرزهی) ۵۰ ساله، متأهل و دارای ۹ فرزند، اهل و ساکن دایی‌آباد زاهدان و شیراحمد سنجرانی ۳۴ساله، متأهل و دارای هفت فرزند، اهل و ساکن زاهدان احراز شده است. از هویت چهار زندانی دیگر تاکنون اطلاعی در دست نیست. حال‌وش از قول یک منبع آگاه نوشته است، امان الله در سال ۱۴۰۰ در ایست بازرسی سهل‌آباد با اتهامات مرتبط با «مواد مخدر» بازداشت شده و به اعدام محکوم شده بود. هم‌چنین شیراحمد در سال ۱۳۹۸، با اتهام مرتبط با «مواد مخدر» در بیرجند بازداشت و از دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شده بود. مسئولان زندان او را جهت اجرای حکم، شنبه نهم دی از بند عمومی به قرنطیه منتقل کرده بودند. به گفته این منبع، شیراحمد ساعت چهار بامداد امروز از قرنطینه ساعتی قبل از اجرای حکم تماس گرفته و به خانواده خود از انتقال به قرنطینه و اجرای حکم اعدام تا سحرگاه امروز خبر داده و عنوان کرده برای تحویل جنازه‌اش به بیرجند مراجعه کنند. براساس آمار ثبت‌شده از سوی حال‌وش، از نهم اردیبهشت ۱۴۰۲ تا دهم دی‌ماه دست‌کم ۱۴۴ زندانی بلوچ شامل پنج زن زندانی در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند.

شرکت اسنپ‌فود هک اطلاعات شخصی و مکانی بیش از ۲۰ میلیون کاربر خود را تأیید کرد

شرکت اسنپ‌فود با انتشار بیانیه‌ای هک این پلتفرم و دسترسی به اطلاعات شخصی بیش از ۲۰ میلیون کاربر خود را تأیید کرد. این شرکت ضمن پذیرش «مسئولیت این اتفاق» اعلام کرد در همکاری با پلیس فتا در حال شناسایی و رفع منبع آلودگی ناشی از اقدام این گروه هکری است و برای جلوگیری از انتشار داده‌های کاربران با هکرها که پیش از مذاکره با اسنپ‌فود اقدام به فروش اطلاعات کرده‌اند مذاکره خواهد کرد. یک گروه هکری که در تابستان جاری «تپسی»، دیگر شرکت تاکسی اینترنتی در ایران را هک کرده بود، با ارائه شواهدی ادعا کرد کل داده‌های شرکت اسنپ‌فود، شامل اطلاعات بیش از ۲۰ میلیون کاربر و ۸۸۰ میلیون سفارش را به‌دست آورده است و این داده‌ها را به مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون تومان به فروش می‌رساند اسنپ‌فود در بیانیه منتشرشده اعلام کرده که کلیه اطلاعات پرداخت بانکی و کد امنیتی و رمز عبور کاربرانش در «امنیت کامل» قرار دارد و این اطلاعات مطابق مقررات بانک مرکزی در هیچ یک از پلتفرم‌ها ذخیره نمی‌شود. با این‌حال به تأیید این شرکت هکرها نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره موبایل، موقعیت مکانی و شماره کارت مشتریان را که دست‌کم بخشی از آن‌ها اطلاعات حساس شمرده می‌شود، در اختیار دارند.

کمپین فعالین بلوچ: در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۰۰ سوخت‌بر بلوچ کشته یا زخمی شدند

کشتار سوخت‌بران بلوچ در سایه بی‌توجهی دستگاه‌های دولتی به وضعیت و معیشت مردم در بلوچستان کماکان ادامه دارد. «کمپین فعالین بلوچ» که به صورت ویژه رویدادهای استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، با انتشار گزارشی اعلام کرد در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۰۰ سوخت‌بر بلوچ کشته یا زخمی شده‌اند. بر اساس این گزارش، در این سال مجموعاً ۱۶۰ گزارش در رابطه با سوخت‌بران مرزی به دست این کمپین رسیده است که بر مبنای آن‌ها تعداد ۱۷۲ سوخت‌بر کشته و ۴۲ تن دیگر زخمی شده‌اند. طبق این آمار ۴۰ سوخت‌بر با تیراندازی و انداختن خارک از سوی نیروهای نظامی کشته و ۱۹ تن دیگر زخمی شدند که ۱۱ تن از آن‌ها کودک بودند. بلوچستان به عنوان بخشی از استان سیستان و بلوچستان محروم‌ترین منطقه ایران است و بیشترین نرخ بازماندگی از تحصیل را دارد. نبود فرصت‌های مناسب شغلی و ادامه نگاه امنیتی حکومت منجر به پدیده سوختبری در سیستان و بلوچستان و نیز کولبری مشابه آن در مناطق مرزی کردستان شده است. کولبران کُرد و سوخت‌بران بلوچ برای تأمین امرار معاش از سر ناچاری به این شغل کاذب و پر خطر روی آورده‌اند. علاوه بر این در اغلب موارد سوخت‌بران و کولبران با شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته یا زخمی می‌شوند. بر اساس گزارش سالیانه خبرگزاری «حال‌وش» ۸۲ سوخت‌بر بلوچ در سال ۱۴۰۱ جان خود را از دست دادند.

حمله دوباره حوثی‌ها به یک کشتی باری و انهدام دو موشک دیگر از سوی آمریکا؛ «هیچ نشانی از کاهش حملات حوثی‌ها در دریای سرخ وجود ندارد»

مرکز فرماندهی آمریکا (سنتکام) می‌گوید دو موشک بالستیک را که روز شنبه از یمن شلیک شده بود منهدم کرده است. بنا بر اعلام سنتکام این اقدام در پاسخ به در خواست کمک یک کشتی باری انجام شد که جداگانه مورد هدف قرار گرفته بود. این کشتی با پرچم سنگاپور و با مالکیت دانمارکی در حال عبور از نزدیکی بندر حدیده بود که دچار حادثه شد اما بنا بر گزارش‌ها خسارتی ندیده و همه خدمه کشتی سالم هستند. سنتکام می‌گوید موشک‌ها از منطقه تحت کنترل شورشیان حوثی که از سوی ایران حمایت می‌شوند شلیک شده است. حوثی‌ها کشتی‌ها را در مسیر مهم و تجاری دریای سرخ، در راستای آنچه که خود حمایت از فلسطینیان در غزه می‌نامند، مورد هدف قرار می‌دهند. چند خط حمل و نقل آبی مسیر خود را موقتا عوض کرده و برای رسیدن به مقصد خود در اقیانوس هند آفریقا را دور می‌زنند. وایس ادمیرال برد کوپر، فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا در گفتگو با اسوشیتد پرس گفته است که هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش حملات شورشیان حوثی به کشتی‌های باری در دریای سرخ وجود ندارد.