ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای حقوق بشر سازمان ملل به حفظ نظارت بر ایران رأی مثبت داد

شورای حقوق بشر مأموریت کمیته حقیقت‌یاب این شورا برای تحقیق در مورد سرکوب جنبش «زن، زندگی، آزادی» را به مدت یک سال تمدید کرد. مأموریت جاوید رحمان، گزارشگر ویژه شورا در مورد حقوق بشر در ایران نیز تمدید شد.

نهاد عالی حقوق بشر سازمان ملل، پنج‌شنبه ۱۶ فروردین / ۴ آوریل مأموریت جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و همچنین مأموریت کمیته حقیقت‌یاب این شورا برای تحقیق در مورد سرکوب جنبش سراسری سال ۱۴۰۱ در ایران را با ۲۴ رأی موافق، هشت رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع تمدید کرد.

فرانسه، آلمان، هلند، ایالات متحده آمریکا، بلژیک، ژاپن، فنلاند، لوکزامبورگ، مراکش، شیلی، آلبانی، آرژانتین، بنین، بلغارستان، کاستاریکا، جمهوری دومینیکن، گامبیا، هندوراس، لیتوانی، مالاوی، مونتنگرو، پاراگوئه، رومانی و سومالی از این قطعنامه حمایت کردند.

چین، کوبا، ویتنام، سودان، الجزایر، بروندی، اریتره و اندونزی، به این قطعنامه رأی منفی دادند و هند، برزیل، قطر، امارات متحده عربی، کویت، آفریقای جنوبی، گرجستان، قرقیزستان، قزاقستان، بنگلادش، مالزی، کامرون، ساحل عاج، غنا و مالدیو به آن رأی ممتنع دادند.

در این قطعنامه آمده است که تمدید مأموریت جاوید رحمان برای «تداوم نظارت بر وضعیت جاری حقوق بشر [در ایران]، از جمله حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» ضروری است».

شورای حقوق بشر سازمان ملل به کمیته حقیقت‌یاب نیز اجازه داد تا مأموریت خود را «از جمله با اطمینان از این‌که حجم زیادی از شواهد نقض حقوق بشر مربوط به اعتراضات، به‌ویژه در مورد زنان و کودکان، به‌طور کامل وجود دارد و به‌شکل مؤثر مستند، تأیید، تثبیت و حفظ شده است»، ادامه دهد.

سارا حسین، حقوق‌دان بنگلادشی، رئیس کمیته حقیقت‌یاب است و اعضای دیگر آن ویویانا کرستیچویچ، ‌ حقوق‌دان آرژانتینی و شهین سردارعلی، استاد حقوق از پاکستان هستند.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل ۲۹ آذر ۱۴۰۱ تشکیل و نخستین گزارش این کمیته به شورای حقوق بشر سازمان ملل ۱۴ تیر / پنجم ژوئیه سال گذشته ارائه شد.

این کمیته گزارش دیگر خود را ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ / ۸ مارس در روز جهانی زنان* منتشر و اعلام کرد که «سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مسالمت‌آمیز و تبعیض نهادینه فراگیر علیه زنان و دختران منجر به نقض جدی حقوق بشر توسط دولت ایران شده است و بسیاری [از این موارد] جنایت علیه بشریت محسوب می‌شوند».

تهران تاکنون نه با جاوید رحمان و نه کمیته حقیقت‌یاب همکاری نکرده و به آن‌ها اجازه ورود به خاک ایران را نداده است.

قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل از جمهوری اسلامی ایران خواست تا با گزارشگر ویژه و بازرسان بین‌المللی به‌طور کامل همکاری کند و «به آن‌ها اجازه دسترسی بدون مانع به کشور و ارائه تمام اطلاعات لازم» برای انجام وظایفشان را بدهد.

براساس این قطعنامه، قرار است جاوید رحمان در مورد مأموریت خود به پنجاه‌وهشتمین نشست شورای حقوق بشر و هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل گزارشی ارائه کند. کمیته حقیقت‌یاب نیز گزارش خود را در پنجاه‌وهشتمین جلسه شورای حقوق بشر ارائه خواهد کرد.

پیش از نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل،۵۱ سازمان و نهاد حقوق بشری در بیانیه مشترکی خواهان تمدید مأموریت‌های جاوید رحمان و کمیته حقیقت‌یاب شده و آن را ضروری دانسته بودند. پنجاه‌وپنجمین جلسه شورای حقوق بشر فردا جمعه ۱۷ فروردین / ۵ آوریل پایان می‌یابد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.