حکم اعدام محمدعلی طاهری نقض شد
وکیلمدافع محمدعلی طاهری، بنیانگذار مؤسسه فرهنگی هنری «عرفان حلقه»، گفته که پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ارجاع داده شده است.
وکیلمدافع محمدعلی طاهری، بنیانگذار مؤسسه فرهنگی هنری «عرفان حلقه»، از نقض حکم اعدام موکلش در شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور خبر داده است. او گفته که پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ارجاع داده شده است.
سعید خلیلی، به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفته: «همانطور که انتظار می رفت قضات محترم دیوان عالی با دقت و ظرافت به دلایل و استدلالات ما در بیاعتباری حکم توجه کرده و رای دادگاه بدوی را به لحاظ وجود ایراداتی موجه و قابل تایید ندانستهاند.»
وکیل محمدعلی طاهری حکم دادگاه بدوی را مغایر معیارهای حقوقی و قوانین دانسته که «تاثیرات منفی در جامعه برجا گذاشت در حالی که ضرورتی نداشت چنین هزینههایی تحمیل شود.»
خلیلی ابراز امیدواری کرده که شرایط آزادی موکلش هر چه زودتر فراهم شود.
۲۳ شهریور ماه، پس از صدور رای از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب مبنی بر اعدام مجمدعلی طاهری با اتهام افسادفیالارض، وکیل او به حکم صادره اعتراض کرد و پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع شد.
اخیرا سه تن از مراجع تقلید شیعه در ایران اعلام کردند که محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه را مشمول اتهام ارتداد نمیدانند. پیشتر شماری از منابع خبری نزدیک به نهادهای امنیتی گزارش داده بودند که این سه مرجع گفتهاند محمدعلی طاهری «مفسد فی الارض» است.
آیتالله ناصر مکارم شیرازی، آیتالله محمدعلی علوی گرگانی و آیتالله محمدعلی گرامی مراجع تقلیدی بودند که در پاسخ به استفتاهایی که از آنها شده، «ارتداد» طاهری را رد کردند.
طاهری از ۱۰ مرداد سال ۱۳۸۹ در زندان بهسر میبرد.
او پیش از حکم اعدامی که علیه او صادر شد، از سوی دادگاه انقلاب بهاتهام «توهین به مقدسات، مداخله غیرقانونی در امور پزشکی و درمان بیماران، ارتکاب فعل حرام و رابطه نامشروع با لمس نامحرم، استفاده غیرمجاز از عناوین علمی (دکتر و مهندس) و ضاله بودن کتب و آثار» به پنج سال حبس، پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.
عرفان حلقه که محمد علی طاهری بنیانگذار آن در ایران شناخته میشود، انواعی از رفتارهای آیینی فردی و جمعی بر اساس آموزههای عرفانی و شبه علمی را در برمیگیرد که ادعا میشود فرد بر اساس آنها به آرامش دست پیدا میکند.
این فعالیتها در یک دهه گذشته در ایران بیشتر از قبل شدهاند. جمهوری اسلامی خود مروج انواعی از آن بوده است، اما در سالهای اخیر با عنوانهایی چون عرفانهای انحرافی، عرفانهای کاذب یا عرفانهای نوظهور به مقابله با آنها برخاسته است.
نظرها
نظری وجود ندارد.