ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمایش «فروشنده» در سینماهای حوزه هنری همچنان در ابهام

کشاکش بر سر تحریم تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی ادامه دارد. رسانه‌های اصول‌گرا این فیلم را به غیرت‌زدایی متهم کرده‌اند. حوزه هنری هنوز تصمیم به نمایش این فیلم نگرفته است.

علیرضا سرتیپی، تهیه‌کننده فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی اعلام کرده است که این فیلم در سینماهای حوزه هنری نیز به نمایش گذاشته می‌شود. حوزه هنری اما خبر نمایش قطعی این فیلم در سینماهایش را تأیید نکرده است.

اصغر فرهادی، فیلمساز ایرانی در شصت و نهمین جشنواره فیلم کن

شورای صنفی نمایش وزارت ارشاد اسلامی اواسط خرداد سال جاری برای فیلم «فروشنده» پروانه نمایش صادر کرد. قرار است که این فیلم نیمه اول شهریور در ایران اکران شود. شامگاه جمعه ۲۹ مرداد علیرضا سرتیپی، تهیه‌کننده این فیلم در برنامه «هفت» شرکت کرد و گفت که مانعی برای نمایش فیلم «فروشنده» در سینماهای حوزه هنری وجود ندارد. اما مسئولان حوزه تاکنون این خبر را تأیید نکرده‌اند.

«حوزه هنری» وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی و از عمده‌ترین متولیان فرهنگی- هنری ایران است که تبلیغ به سود «ارزش‌های اسلامی» و «حکومت اسلامی» در مرکز توجه آن قرار دارد و از آثاری با این مضامین پشتیبانی می‌کند.

در سال ۱۳۹۳ به دستور آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۲۷ سالن سینما در اختیار حوزه هنری قرار گرفت و تعداد سالن‌های سینمای حوزه به بیش از ۱۰۰ سالن افزایش پیدا کرد.

محسن مؤمنی شریف در همان زمان اعلام کرده بود: «فیلم‌هایی که مورد تزلزل خانواده‌ها» شود و یا «با آرمان‌های انقلاب» فاصله داشته باشد‌ در سینماهای حوزه هنری به نمایش درنمی‌آید.

پیش از این، در سال ۱۳۹۱ حوزه هنری دو فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» را تحریم کرده بود. رییس حوزه هنری گفته بود: « ممکن است ضرر کنیم اما فیلم‌های ناسالم را نمایش نمی‌دهیم.»

در سال جاری حوزه هنری فیلم «لانتوری» را تحریم کرده و با این‌حال این فیلم در صدر فیلم‌های پرفروش ایران قرار گرفته و در ده روزی که از نمایش آن می‌گذارد، بیش از دو میلیارد تومان فروش داشته است.

با وجود آنکه حوزه هنری خبر نمایش فیلم اصغر فرهادی در سالن‌های سینمایش را تأیید نکرده، تنها یک روز پس از شرکت تهیه‌کننده فیلم فروشنده در برنامه «هفت» تلویزیون ایران، نشریه یاالثارت دست‌اندرکاران فیلم «فروشنده» را به فریبکاری و لابی‌گری برای در اختیار گرفتن نهادهای انقلابی متهم کرد.

یالثارت به نمایش خصوصی این فیلم به ابتکار وزارت ارشاد اسلامی در حلقه‌ای از مدیران حوزه هنری اشاره می‌کند.

روزنامه کیهان، چاپ تهران هم نوشت: «حوزه هنری که معمولاً نمایش فیلم‌های ضدفرهنگی را در سینماهای خود تحریم می‌کند، این بار و تحت فشار مافیای شبه‌روشنفکری قصد دارد تا به اکران فیلم سفارشی شرکت‌های غربی-عربی با مضمون "غیرت‌ستیزی" تن دهد.»

تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی زندگی زن و شوهری به نام رعنا (ترانه علیدوستی) و عماد (شهاب حسینی) را نشان می‌دهد که در حال بازی در نمایش «مرگ فروشنده» نوشته آرتور میلر، نویسنده و نمایشنامه‌نویس آمریکایی هستند. آن‌ها در یک مجتمع مسکونی سکونت دارند که یک روز، به طور غیر منتظره‌ای آسیب می‌بیند و در معرض فروپاشی قرار می‌گیرد. ساکنان سرآسیمه آپارتمانشان را ترک می‌کنند. مجتمع فرونمی‌پاشد، اما غیر قابل سکونت است.

روزنامه «جوان» هم به این فیلم تاخته و نوشته است: «ماجرای غیرت‌زدایی از جامعه در فیلم‌های ایرانی داستان ریشه‌دار و دنباله‌داری است اما آنچه به نظر می‌رسد در این میان اهمیت دارد، این است که ظاهراً موضوع غیرت‌زدایی برای حوزه هنری خط قرمز محسوب نمی‌شود و فروشنده قرار نیست در لیست تحریمی‌های این نهاد انقلابی قرار بگیرد.»

فیلم «فروشنده» جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم کن را برای اصغر فرهادی و جایزه بهترین بازیگر مرد این جشنواره معتبر سینمایی را برای شهاب حسینی به ارمغان آورد.

این فیلم در سینماهای فرانسه اکران می‌شود و انتظار می‌رود که مانند فیلم «گذشته» فروش خوبی داشته باشد. شرکت آمازون امتیاز این فیلم را خریده است که این هم موفقیتی در بازارهای جهانی به شمار می‌آید. علاوه بر این قرار است این فیلم در چند کشور اروپایی از جمله در آلمان هم به نمایش درآید.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.