ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دمای هوای بالای ۵۰ درجه در بوشهر، خوزستان و فارس

دمای هوای بالای ۵۰ درجه در شش تا ده روز گذشته در استان‌های فارس، خوزستان و بوشهر ادامه داشته و ده‌ها نفر را روانه بیمارستان‌ها کرده است. بسیاری از این مناطق سال‌هاست با کمبود آب و بی‌آبی مواجه‌اند.

در سومین روز تابستان ۱۴۰۳ سازمان هواشناسی ایران اعلام کرد بیشینه دمای هوا در ۹ شهر در استان‌های بوشهر، خوزستان و فارس طی شبانه روز گذشته به ۵۰ درجه و بیشتر از آن رسیده است.

برمبنای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در ۲۴ ساعت گذشته در خورموج در بوشهر دمای ۵۰,۹، «گتوند و بستان» در خوزستان ۵۰,۶ درجه، شبانکاره در بوشهر ۵۰,۵، دژگاه دهرم فارس ۵۰,۴، کشاورزی اهواز، صفی‌آباد دزفول و آب‌پخش بوشهر ۵۰,۲ و شوش در خوزستان دمای ۵۰ درجه سلسیوس ثبت شده است. براساس همین گزارش افزایش خطرناک دما به بالای ۵۰ درجه، در شش روز متوالی گذشته در شهرهای جنوب و غرب کشور ادامه داشته است.

با این‌حال به‌نظر می‌رسد در خوزستان بیش از ۱۰ روز است دمای بالای ۵۰ درجه کاهش پیدا نکرده است. محمد سبزه‌زاری، مدیر کل هواشناسی خوزستان سه‌شنبه ۲۹ خرداد گفته بود: تداوم دمای ۵۰ و یا بالاتر طی ۶ روز متوالی در استان طی ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه است.

از تبعات افزایش دما در این مناطق که بسیاری از آن‌ها به خاطر سیاست‌های مدیریتی جمهوری اسلامی سال‌هاست با کم‌آبی یا بی‌آبی و همچنین کمبود برق مواجه‌اند، گزارشی منتشر نشده است. با اینحال برخی از منابع محلی از مراجعه مردم به بیمارستان‌ها به‌خاطر گرمازدگی خبر داده‌اند.

خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی به نقل از یونس سرخی، سرپرستار اورژانس «بیمارستان شهدای دهلران» از مراجعه روزانه بیش از ۳۰ نفر از شهروندان با داشتن علائم گرما زدگی به این مرکز درمانی خبر داد. خبرگزاری مهر نیز به نقل از عباسی، رئيس «بیمارستان امام حسین» شهرستان مهران نوشت: «به دلیل افزایش دما و گرمای شدید ۲۲ نفر در این شهرستان به بیمارستان منتقل شدند». 

افزایش دما علاوه بر اختلال در زندگی روزمره می‌تواند به از دست‌رفتن خطرناک آب بدن منجر شود.

سازمان هواشناسی اعلام کرده است که در هفته جاری قدری از شدت گرمای هوا در جنوب غرب کشور به ویژه در استان خوزستان کاسته خواهد شد.

در عین‌حال احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در مصاحبه‌ای با ایسنا اعلام کرد شهرهای ایران در تابستان سال جاری به‌طور میانگین گرمای ۱ تا ۲ درجه بیشتری را تجربه خواهند کرد. او همچنین گفت سه استان ایران وارد چهارمین سال خشکسالی شده‌اند.

به گفته او مناطق جنوبی در استان‌های فارس و هرمزگان تا شمال شرق در خراسان رضوی همچنین سمنان، تهران، البرز تا زنجان و مرکزی ۱۰ تا ۳۰ درصد کمتر از نرمال بارش دریافت کرده‌اند و به‌طور مشخص این میزان در استان‌های تهران، سمنان و قزوین ۲۵ تا ۳۵ درصد زیر نرمال بوده است. رئيس مرکز ملی اقلیم تأکید کرد به‌دلیل کاهش مقدار آب تامین شده طی سال آبی در استان‌های تهران، سمنان و قزوین و کاهش آورد آبی و سطح رودخانه‌ها، این استان‌ها خشکسالی برای چهارمین سال در این مناطق تداوم پیدا کرده است و وارد مرحله خشکسالی هیدرولوژیک شده‌اند.

او افزود: در حال حاضر میزان آب پشت سدها در استان مرکزی تهران، فارس، هرمزگان و بوشهر کمتر از حد نرمال است.

موج افزایش دمای هوا در سراسر جهان در روزهای گذشته به صدور هشدارهای فراوان و مرگ ده‌ها نفر از جمله در هند و عربستان انجامیده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • AB

    بنا بر برخی از محاسبات اقلیمی تا ده سال دیگه، ناحیه خلیج فارس در حین فصل تابستان غیر قابل زیست خواهد شد. ۵۰ درجه سلسیوس، ۱۲۲ درجه فارنهایت, یک گرمای تحمل نکردنی است. چند درجه ی دیگر اضافه شود (که شوربختانه در آینده ی نزدیک اضافه خواهد شد) این میشه گرمای مرگ آور و غیر قابل زیست.