ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک زن مسلمان، اولین نخست‌وزیر یک کشور اروپایی

مسلمانان فقط نیم درصد جمعیت رومانی را تشکیل می‌دهند. با این‌حال، بعد از کریسمس سویل شایده، سیاستمدار مسلمان رومانیایی به نخست‌وزیری این کشور می‌رسد.

رومانی، کشور کوچکی در شرق اروپا که مسلمانان فقط نیم درصد جمعیت آن را تشکیل می‌دهند. با این‌حال احتمال دارد که در سال آینده، در رومانی یک زن مسلمان به نخست‌وزیری این کشور مسیحی برسد و به این ترتیب رومانی نخستین کشور اروپایی خواهد بود که یک زن مسلمان بر آن حکومت می‌کند.

سویل شایده

سویل شایده، ۵۲ سال دارد و یکی از اعضای بلندپایه حزب سوسیال دموکرات رومانی‌ست. پدر او از مهاجران ترک و از قوم تاتار بود، در رشته اقتصاد تحصیلاتش را به پایان رسانده و با یک بازرگان سوری که تا سال ۲۰۱۰ در سوریه زندگی می‌کرد و اکنون به رومانی پناه آورده، ازدواج کرده است.

حزب سوسیال دموکرات رومانی در انتخاباتی که در اوایل دسامبر سال جاری برگزار شد، ۴۵ درصد آرا را به دست آورد و به این دلیل که به اکثریت آرا دست نیافته با حزب لیبرال که از ۵ درصد آرا برخوردار است ائتلاف کرد و به این ترتیب راه برای نخست‌وزیری سویل شایده هموار شد.

مخالفان شایده اعتقاد دارند که او برای تصدی مقام نخست‌وزیری از تجربه کافی برخوردار نیست. برخی از مخالفان او حتی از یک توافق پشت‌پرده خبر می‌دهند: لیویو دراگنا، رهبر کارکشته حزب سوسیال دموکرات به دلیل تقلب در انتخابات در سال‌های گذشته نمی‌تواند خود نخست‌وزیری رومانی را به عهده بگیرد. مخالفان شایده می‌گویند به همین دلیل دراگنا به یک عروسک خیمه‌شب‌بازی نیاز دارد و اگر سویل شایده به مقام نخست‌وزیر رومانی برسد، عملاً دراگناست که در پشت پرده سرنخ او را به دست دارد و حکومت می‌کند.

همسر شایده، پیش از بهار عربی از مقامات بلندپایه وزارت کشاورزی سوریه در حکومت بشار اسد بوده است. رسانه‌های وابسته به دو حزب راست‌گرای اتحاد برای نجات ملی و لیبرال ملی به همکاری همسر شایده با دستگاه بشار اسد اشاره می‌کنند و می‌گویند همسر کسی که در دولت اسد دارای منصب و نفوذ بوده شایستگی نخست‌وزیری رومانی را ندارد.

با این‌حال هیچیک از مخالفان این زن سیاستمدار مسلمان به مذهب او اشاره نکرده‌اند.

اسلام سنی در تاریخ رومانی پیشینه‌ای دراز دارد. مسجد اسمهان سلطان، قدیمی‌ترین مسجد رومانی در سال ۱۵۷۵ توسط اسمهان، دختر سلیم دوم در دوران امپراطوری عثمانی در شهر منگلیا بنا شد. بیشتر مسلمانان رومانی در جنوب شرقی این کشور در همسایگی ترکیه زندگی می‌کنند.

برخلاف مجارستان، سیاستمدران رومانیایی تاکنون به اختلافات مذهبی بین مسلمانان و مسیحیان دامن نزده‌اند. انتصاب یک زن مسلمان به مقام نخست‌وزیری یک کشور اروپای شرقی می‌توانند به همزیستی مسالمت‌آمیز مسلمانان و مسیحیان در اروپا و به ویژه در اروپای شرقی کمک کند.

بعد از کریسمس، سویل شایده به طور رسمی از سوی کلاوس یوهانیس، رئیس جمهوری رومانی به عنوان نامزد پست نخست‌وزیری به پارلمان رومانی معرفی می‌شود. با عنایت به اینکه ائتلاف دو حزب سوسیال دموکرات و لیبرال از اکثریت آرا برخوردار است، انتظار می‌رود که پارلمان به سویل شایده رأی اعتماد دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دلهی

    کشورهای سکولار دمکراسی بارها اثبات کرده اند نژادپرست نیستند و تبعیض قومی و مذهبی قائل نمی شوند. اما بنیادگراها اسلامی و حاکمان این ایدئلوژی به دروغ کشورهای سکولاردمکرات متهم به این چیزها می کنند! در واقع کارهای زشتی لایق خودشان هست به دیگران نسبت می دهند: ریاست جمهوری یک سیاسه پوست در امریکا چند بار ریاست جمهوری مسلمان در هند چند بار ریاست جمهور ی و مقام های عالی رتبه نظامی و سیاسی در اسرائیل وزرات و نمایندگی مجلس در کشورهای مثل بریتانیا / کانادا... اما در کشورهای حکومت اسلامی از ولاییسم تا سلفیسم صرفا اگر کاندیدا برجشب غی رمسلمان داشته بادش او را محروم یا برکنار می کنند. مثلا در یزد یک شخص محبوب و خوش نام و داری خدمات از ایین زرتشتی با رای مردم در نمانیده برگیزدهش دولی اخوندها حکومتی با او نمایندیگ مخالفت کردند!! این رازش و برتری نظام سکولار/لیبرال دمکراسی است که انسان ها بر اسا شایستگی شان انتخاب می کند و نه بر ااس رابطه و عقیاد مذهبی ای ا قومی و نژادی!

  • پرویز

    رومانی توی اروپا چندان کشور کوچکی نیست. پیشینه تاریخی درازی هم دارد. ضمنا درست است که در شرق اروپا قرار دارد ولی زبانشان منشعب از لاتینی است و با کشورهای مثل فرانسه ارتباط دارند.

  • دلهی

    در تایید سخن جناب پرویز: رومانی کشور مهمی است. جمعیت و وسعت زیادی دارد نسبت به اغلب کشورهای اروپایی. یک کشور نفت خیز و معدنی و کشاورز یو صنعتی است. در موقعیت خوب جغرافیایی و ترانزیتی است. یکی از مسیر خوب عبور خطوط انتقال انرزی از شرق به غرب است.

  • جبار سودانی

    عنوان این خبر/مقاله از نظر دستوری دارای اشکالی جدیست. آیا کشو های اروپایی تا انتخاب این خانم، هیچگاه "نخست وزیر" نداشتند که ایشان اولین نخست وزیرباشد. البته منظور این است که: برای نخستین بار، در یک کشور اروپایی، مسلمانی نخست وزیر شده است و او زن است. حالا بگذریم که در بیشتر کشورهای جهان، سکولاریسم بر همه ی امور اداری حاکم است و مذهب داشته یا نداشته ی هیچ مدیری موضوعیت ندارد. حتی در همان دولت سوریه هم که شوهر این خانم در آن عضویت داشته است، شماری از اعضای ارشد دولت و حکومت مسیحی هستند.

  • ftm

    چون پدرش ترک مسلمان بوده این هم ترک و مسلمان میشه؟! مادرش این وسط قاقه؟!

  • ftm

    جالبه حتی زنان قدرتمند هم با نسبتهایی که با مردان خانواده دارند (پدر و شوهر) معرفی و بررسی میشن! ننوشتید که ایا این خانم خودش هم مسلمانه ؟ ظاهرش که اسلامی نیست.مگر دین از طریق ژنتیک منتقل میشه؟! اون هم ژنهای پدری!!مادرش کی بوده و خودش چه فکری میکنه ؟!فقط از شوهر وپدرش نوشتید!!!

  • فرزاد

    اين تفكر عقب افتاده تقريبا توسط رسانه های عمومی همیشه تکرار میشود و آنقدر آن دروغ و یا جعل تکرار میشود که اگر کسی نگفت همچون توهین است. نمونه آن اطلاق جویش استیت یا کشور یهودیان برای اسراییل است. /اینجا به آن جناب نیز بایستی تذکر داده شود که هیچ مسلمانی تاکنون به مقام ریاست جمهوری اسراییل نرسیده و هیچ پست نظامی به هیچ مسلمانی هیچوقت واگذار نشده . درست است که اینجا اینترنت است و هر کس میتواند فیک نیوز تولید کند ولی آدمهای متعهد بایستی این حرفهای بیگانه با واقعیت را نیز افشا کنند/ . این موضوع ریشه در اندیشه دگم مذهب دارد که کودکان مذهب خود را چه بخواهند یا نخواهند به ارث میبرند مثل اینکه اسپرم و یا تخمگ یک پدر و مادر مسلمان با پدر و مادرهای مسیحی یهودی و یا هندو ... متفاوت است. این اراجیف در میان همه مذاهب رایج است و حتی مورد قبول اکثر رسانه های غربی. موضوع در اینجاست که آیا ما به استقلال اندیشه انسانهای بالغ احترام میگذاریم یا نه۰ آیا ما باید از انشتین و فروید بعنوان یهودی یاد کنیم و از استالین و موسولینی و هیتلر بعنوان مسیحی و یا از چنگیز بعنوان یک بودیست طبعا خیر آیا از سیاستمدارانی که نفی نکردند که مسلمان هستند یا نیستند ولی هیچ اثری از این اندیشه در زندگی سیاسی و یا حتی خصوصی آنها نمیشه پیدا کرد هنوز بایستی مسلمان گفت۰ اگر کسی مرا مسلمان زاده /البته نه به مفهوم تحقیر یا توهین بلکه معرفی من از گذشته ام و دوران کودکی و نوجوانی را در چه فرهنگی بزرگ شده ام/ خوشحال میشوم ولی من که نه نماز میخوانم نه روزه میگیرم و نه به معاد یا توحید اعتقاد دارم چگونه می توانم مسلمان باشم. هر کسی که کلاس ششم اکابر قدیم هم خوانده باشد دو ریالی اش میافتد.