ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیام تسلیت خامنه‌ای: نتیجه حملات تهران افزایش نفرت از آمریکا و سعودی است

رهبر جمهوری اسلامی با تأخیری دو روزه پیام تسلیتی در ارتباط با حملات تهران صادر کرد. موضع او و سپاه پاسداران یکی است: نسبت دادن حملات به آمریکا و عربستان سعودی.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پس از گذشت دو روز از حملات تروریستی تهران سرانجام پیام تسلیت کوتاهی در این‌باره صادر کرد و در آن همچون پیام سپاه پاسداران در همین رابطه، به آمریکا و عربستان سعودی تاخت. مراسم تشییع جنازه قربانیان این حملات آغاز شد و وزارت کشور نیز در اطلاعیه تازه‌ای از مردم خواست تا خبرهای خود درباره حملات تهران را از اطلاعیه‌های وزارت اطلاعات و وزارت کشور دریافت کنند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ارتباط با حملات تهران همچون سپاه پاسداران به آمریکا و عربستان سعودی تاخت.

در پی حملات تروریستی چهارشنبه ۱۷ خرداد به تهران، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی سرانجام در روز جمعه ۱۹ خرداد با تأخیر دو روزه پیام تسلیتی به این مناسبت صادر کرد.

خامنه‌ای در پیام خود حملات چهارشنبه را «نشانه‌ آشکاری از کینه و دشمنی خباثت‌آلود مزدوران استکبار» علیه ایران دانسته و گفته است: «این‌گونه جنایات که حاکی از خباثت و در عین حال، حقارت مباشران و نیز آمران و مسببان آن است، بسی کوچک‌تر از آن است که در عزم ملت ایران خللی ایجاد کند.»

او همچنین افزوده است: «نتیجه‌ قطعی این‌ها چیزی جز افزایش نفرت از دولت‌های آمریکا و عوامل آنان در منطقه همچون سعودی نیست.»

صبح چهارشنبه  ۱۷ خرداد دو گروه مسلح به ‌شکل همزمان به ساختمان اداری مجلس و مقبره آیت‌الله خمینی حمله کردند و ۱۷ نفر از محافظان و کارمندان مجلس و مردم عادی را کشتند. این حملات پس از چند ساعت درگیری مسلحانه با کشته شدن همه مهاجمان پایان یافت. گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت این حملات را برعهده گرفت.

سپاه پاسداران شامگاه چهارشنبه ساعاتی پس از پایان یافتن دو حمله اطلاعیه‌ای منتشر کرد و این حملات را به آمریکا و عربستان سعودی نسبت داد و گفت «انتقام» این حمله را خواهد گرفت.

نسبت دادن این حملات به آمریکا و عربستان سعودی وجه مشترک هر دو پیام رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران است. این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که برای مبارزه با تروریسم همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ضرورت دارد. محمود علوی، وزیر اطلاعات نیز گفته بود هنوز زود است که گفته شود این حملات از سوی عربستان سعودی بوده است.

علی خامنه‌ای ، پیش از این در روز چهارشنبه در دیدار با گروهی از دانشجویان حملات تروریستی به تهران را با «ترقه‌بازی» مقایسه کرده بود.

پیام خامنه‌ای در حالی دو روز پس از این حملات منتشرشده که در طول دو روز گذشته بسیاری از رهبران کشورها و شخصیت‌های سیاسی جهان و همچنین سازمان ملل به همین مناسبت پیام‌های همدردی خود را صادر کرده بودند.

مراسم خاکسپاری کشته‌شدگان

روز جمعه مراسم وداع و سپس خاکسپاری کشته‌شدگان حملات تهران با حضور مسئولان حکومتی ایران برگزار شد.

در محل تالار آفتاب مجلس مراسم وداع با حضور سران قوا، رئیس‌دفتر رهبر جمهوری اسلامی، نمایندگان مجلس، معاونان رئیس‌جمهور، معاونان وزراء، سفرای برخی کشورها،‌ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ فرمانده نیروی زمینی، کارمندان مجلس و جمع دیگری از مقامات کشوری و لشکری برگزار شد.

پس از نماز جمعه نیز تشییع جنازه کشته‌شدگان برگزار شد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران در این مراسم در سخنانی به آمریکا و عربستان سعودی حمله کرد. لاریجانی با اشاره به تحریم‌های آمریکا گفت: «این اقدام نشان می‌دهد با دو داعش روبه‌رو هستیم، یکی داعش منطقه و دیگری داعش بین‌المللی. امروز آمریکا در کنار داعش منطقه قرار گرفته که نشان می‌دهد داعش بین‌المللی، آمریکاست.»

لاریجانی با بیان این‌که «راهی جز مبارزه با داعش بین‌المللی نداریم»، «مهم‌ترین نیرو علیه تروریست‌ها» را  نیروی قدس سپاه پاسداران دانست و گفت: «نیروی قدس و سپاه پاسداران خط قرمز ماست و پاسخ کوبنده‌ای به دشمنان خواهند داد.»

وزارت کشور: اطلاعات درست را از مراجع معتبر دریافت کنید

وزارت کشور در دومین اطلاعیه خود پس از حملات چهارشنبه از رسانه‌ها و مردم خواسته است که خبرهای خود را تنها از «مراجع معتبر»، یعنی «وزارت اطلاعات و وزارت کشور» دریافت کنند.

برخلاف اطلاعیه نخست وزارت کشور که شمار مهاجمان شش نفر اعلام شده بود، در اطلاعیه جدید تعداد آن‌ها پنج نفر عنوان شده است. قبل از اطلاعیه جدید وزارت کشور، وزارت اطلاعات نیز شمار حمله‌کنندگان را پنج نفر اعلام کرده بود و وزارت کشور ظاهراً بر همین اساس تعداد آن‌ها را تصحیح کرده است.

وزارت کشور همچنین گفته است که بر اساس آخرین گزارش‌های مراجع درمانی و قضائی تا کنون ۱۷ نفر، از جمله از نیروهای حفاظتی و پرسنل اداری و مردم، کشته و ۵۲ نفر نیز مجروح شده‌اند. این تعداد ابتدا ۱۲ نفر کشته و ۴۲ نفر زخمی عنوان شده بود که به‌گفته وزارت کشور افزایش تدریجی آمار کشته‌شدگان به علت جان باختن شماری از مجروحان در ساعات بعد از حادثه بود.

اطلاعیه وزارت کشور می‌افزاید در جریان حملات چهارشنبه چند نفر مظنون نیز دستگیر شده‌اند و در اختیار وزارت اطلاعات قرار دارند اما هنوز ارتباط آن‌ها با رویدادهای چهارشنبه مشخص نشده است.

پیش از این، رضا سیف‌اللهی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده بود که عاملان حملات چهارشنبه ایرانی بوده‌ و از برخی مناطق ایران به داعشی‌ها پیوسته‌اند.

وزارت اطلاعات نیز در اطلاعیه‌ای گفته بود که هویت عاملان حمله روز چهارشنبه به تهران و شبکه‌های مرتبط با آن به‌طور کامل شناسایی شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میر ز ا رضا

    وزارت کشور در دومین اطلاعیه خود پس از حملات چهارشنبه از رسانه‌ها و مردم خواسته است که خبرهای خود را تنها از «مراجع معتبر»، یعنی «وزارت اطلاعات و وزارت کشور» دریافت کنند. یعنی اینکه کل جریان در جایی می لنگد!؟!؟

  • postal

    این جلادها و شیادهای نظام جانی ایران برای شان 17 تا کشته چیز نیست. اینها از اول انقلاب متحجرانه شان میلیون را نفر به کشتن داده اند. بایست کل خاورمیانه زا نو تعریف شود. لاقل 50 کشور جددی بوجود اید. ایران لاقل 20 شکور جدی . اما خب این فعلا تصور است. منافع ابرقدرت ها نمیگذارد. مردم ایران که شکور کهن است هنوز در بند اسطوره ها هستند. البته 70 درصدشان هم ناچارند به هیمن جلادی و شیادی رای بدهند چون بالاخره از این غارت نفت و گزا نواحی قومی ایران چند تکه نان هم بسویشان پرت می کند البته خفت و مثلا می یگو مفت خور این ملت است و یارنه گدایی است! الان برخی ناسونالیست دو اتشه می گیوند یارو تجزیه طلب است! نه مو خودم بچه ناف فارسی ستانم. واقعیت می گویم. مثلا در سایتی کامنت منتشر شده مردم ایارن مفت خور هستند1 در جایی دیگر می گیوند یارانه گداپروری است. اینها حرفهای خودشان است. ملت مفت خور و گدا (به زعم جناح شیاد و جناح جلاد) می روند شوی انتخابت راه یم اندازند. چون همین جوری اموراتشان می گذرد. / 40 سال دیگر هم جوریست. خامنه ای جایش به مستبد دیگر می دهد و تکرار داستان