حقیقت و دروغ در سیاست از نظر هانا آرنت
محمدرضا نیکفر در این ویدئو دو مقاله از هانا آرنت را به اختصار بررسی میکند.
* مطالب این بخش برگرفته از «تریبون زمانه» هستند. تریبون زمانه، آنچنان که در پیشانی آن آمده است، تریبونی است در اختیار شهروندان. همگان میتوانند با رعایت اصول دموکراتیک درج شده در آییننامه تریبون آثار خود را در آن انتشار دهند. زمانه مسئولیتی در قبال محتوای این مطلب ندارد.
محمدرضا نیکفر در این ویدئو دو مقاله از هانا آرنت را به اختصار بررسی میکند.
پرسشهای مطرح:
- دروغ گفتن یعنی چه؟
- چرا انسان میتواند دروغ بگوید؟
- به لحاظ وجودی، علت آغشتگی حوزه سیاست به دروغ چیست؟
- چه هنگام فریب به خودفریبی تبدیل میشود؟
نکته اصلی در این بحث این است که دروغ تخریب جهان مشترک است و تخریب به راحتی از حرف به عمل تبدیل میشود و سر از خشونت درمیآورد. سیاست باید در خدمت حفظ و تحکیم جهان مشترک باشد، و وقتی چنین باشد دروغ را از خود میزداید.
ویدئو
نظرها
همنشین بهار
هانا آرنت، سبزینه پوش عاشق و بُرنا هانا آرنت نظریهپرداز مقاومت مردمی در برابر قدرت بود و به تفکر درباره آن لحظاتی میپرداخت که مردم بهگونهای خودجوش گرد هم میآیند، در برابر قدرت موجود مقاومت میکنند و واقعیتی نو میسازند. [مقالهای دراین باره در سایت hamneshinbahar.net] همنشین بهار
شاهد
استاد نیکفر بدرستی مقاله هانا ارنت را اکنون معرفی کرد ه اند . رجوع به ارنت در تبین و درک شیوه زندگی و فضای سیاسی ایران ضروری است . . ارنت در کتاب وضعیت بشری دیدگاه دیگری از "سیاست یا " عمل " یعنی وجه سوم بودن ما در جهان ارایه می دهد و سیاست را از چنگ مفهوم پردازی های نظریه های سیاسی در می اورد و انر با شیوه پدیدار شناسی به حوزه واقعیت باز می گرداند . ارنت در توتالیتاریسم نشان می دهد که با توده ای شدن "سیاست -به مفهوم ارنتی " گونه دیگری از جنبش های سیاسی توده ای و شکل دیگری از حکومت داری اغاز شده است که بطور کلی با شیوه های پیشین در بکارگیری قدرت و حکومت بر توده ها متفاوت است . توتالیتا ریسم شیوه حکومتی است که می کوشد انسان نو بسازد و با یاری توده ها به قدرت می رسد علی رغم ایجاد سرکوب گرترین شیوه حکومت داری از حمایت توده ها بهرمند است .. ارنت در ایشمن در اورشلیم از ابتذال شرور سخن می گوید . او استدلال می کند که برای شرور بودن لازم نیست نیت شر داشت شرور انسانی معمولی است که قضاوت بودن به جای دیگری را متوقف کرده است . ارنت در کتاب ناتمام دیگری به بحث قضاوت سیاسی می پردازد و از زمانی می گوید که همه ساختارهایی که انسان عادی می تواند بر مبنای ان قضاوت کند فرو ریخته و می کوشد نشان دهد که به یاری تخیل و قرار دادن خود در موقعیت دیگری هنوز می توان قضاوت درست انجام داد و ارنت با این استدلال تاکید می کند مسولیت فردی حتی در شرایط سرکوب مطلق در درون حکومت های تمام توتالیتر ممکن و ضروری است . پرداختن به هریک از این مباحث به شیوه ای که نیکفر در این ویدیو انجام داده برای " درمان " حوزه سیاست و کنشکران سیاسی در ایران کمک بزرگی است تا درک بهتری از "بودن " در جهان بدست اوریم