انتقاد دیدهبان حقوق بشر از نفرتپراکنی مذهبی در عربستان سعودی
«آنها برادران ما نیستند» گزارشی است از دیدهبان حقوق بشر در ۶۶ صفحه. در این گزارش، نظام قضایی و آموزشی عربستان سعودی از نظر تبعبض مذهبی بررسی شده است.
دیدهبان حقوق بشر در نیویورک سهشنبه ۲۶ سپتامبر در گزارشی در ۶۶ صفحه میگوید برخی واعظان مذهبی که در استخدام دولت عربستان سعودیاند، در سخنرانیها و موعظههایشان علیه اقلیتهای مذهبی از جمله شیعیان نفرتپراکنی میکنند و چهرهای «خبیثانه» و «شیطانی» از این دگرباوران به دست میدهند. دیدهبان حقوق بشر میگوید نفوذ این واعظان به آن حد است که گاهی تصمیمات مقامات سعودی را تحت تأثیر قرار میدهد. گزارش دیدهبان حقوق بشر با عنوان «آنها برادران ما نیستند، نفرت پراکنی مقامات سعودی» منتشر شده است.
سارا لی ویتسون، دبیر بخش خاورمیانه دیدهبان حقوق بشر در انتقاد از نفرتپراکنی مذهبی در عربستان سعودی گفته است:
«در سالهای اخیر عربستان سعودی بیوقفه روایتی اصلاحگرایانه را تبلیغ کرده است، با این حال اجازه میدهد که روحانیون مرتبط با دولت و کتابهای درسی به شکل علنی اقلیتهای مذهبی مثل شیعه را به شکلی شیطانی ترسیم کنند.»
به گفته سارا لی ویتسون در اثر این خطبهها و وعظها، تبعیض مذهبی علیه دگرباوران به طور روشمندی اعمال میشود و بدتر از آن، خشونتها علیه اقلیتهای مذهبی به ویژه شیعیان را از نظر شرعی توجیه میکند.
— Iain Levine (@iainlevine) 26. September 2017
رافضی و دین روافیظ از اصلاحات رایجیست که برخی واعظان سعودی در خطبههایشان درباره شیعیان به کار میبرند.
سال ۲۰۱۵ یک دادگاه سعودی شهروندی شیعه را به جرم میزبانی از مراسم خصوصی نماز جماعت شیعیان در منزل پدری به دو ماه زندان و ۶۰ ضربه شلاق محکوم کرد. در سال ۲۰۱۴ یک دادگاه در عربستان سعودی مردی سنی را به خاطر «همنشینی با شیعیان» محکوم کرد. دیدهبان حقوق بشر از این دو پرونده به عنوان نمونههایی از اعمال تبعیض مذهبی در دستگاه قضایی سعودی یاد میکند.
برنامه درس دینی التوحید یا (یکتاپرستی) وزارت آموزش عربستان سعودی که در سطوح ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی تدریس میشود نیز مورد توجه دیدهبان حقوق بشر قرار گرفته است. به گزارش دیدهبان حقوق بشر «تخریب آیینهای مذهبی دگرباوران به بهانه شرک یا غلاه (اغراق)» در این کتابها ترویج میشود.
دیدهبان حقوق بشر پیشنهاد داده که در کتابهای درسی مدارس سعودی به جای نفرتپراکنی علیه اقلیتهای مذهبی مانند مسیحیان، شیعیان و صوفیان، آموزههایی از قرآن به کار رود که حس همدردی و نوعدوستی و مدارا را در دانشآموزان تقویت میکنند.
عربستان سعودی در سال ۲۰۰۷ با اختصاص دادن دو و نیم میلیارد دلار بودجه و اعزام برخی معلمان به کشورهای غربی تلاش کرد نظام آموزشی سعودی را اصلاح کند.
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در اوت سال جاری عربستان سعودی و بحرین را متهم کرده بود که به آزادی مذهب و عقیده احترام نمیگذارند. او به وقایع سال ۲۰۱۶ در خاورمیانه اشاره کرد که داعش در پی نسلکشی و سلب آزادی مذهبی از دگرباوران در عراق و سوریه برآمده بود و با این حال عربستان سعودی و بحرین دست روی دست گذاشتند.
در گزارشی که وزیر خارجه آمریکا یک ماه قبل در زمینه وضع آزادی مذهب و عقیده ارائه داد گفته شده بود که عربستان سعودی به بهانه مبارزه با تروریسم، حقوق شهروندی شیعیان در این کشور را سلب میکند.
رکس تیلرسون در این گزارش به سرکوب بهائیان در ایران و به تبعیضها نسبت به جامعه مسیحی و اهل تسنن در ایران و همچنین به تخریب مساجد و نمازخانههای سنیها در تهران و برخی شهرهای مذهبی مانند مشهد نیز اشاره کرده بود.
بیشتر بخوانید:
نظرها
مرادی
مسرفین و مستکبرین از مذهبی طرفداری میکنند که دفاع بیشتری از مفاهیم اقتصاد آزاد بعمل بیاورد و مردم را به آن مطیع کند... در اسلام قرآنی زکات باید پرداخت شود.حکومت باید مامورین را بفرستد و زکات بگیرد...اما خمس در تشیع توسط خود مومنین پرداخت میشود و حکومت اجبار نمی کند... در قرآن مواردی که بر آنها زکات تعلق بگیرد و میزان آن تعیین نشده بلکه موارد مصرف آن ذکر شده است...پویایی در آن مندرج است... ولی در شیعه رسمی زکات بر 9 چیز تعلق میگیرد...بقیه را مشمول خمس میداند.اما در مذهب تسنن خمس بر غنائم جنگی است... بنابراین توصیفات تشیع بیشتر باب طبع سرمایه داری است... در مذهب تسنن اجتماع گرایی بیشتر است و بر عکس در تشیع خصوصی گرایی بیشتر... مفاهیم عدالت طلبانه در نهج البلاغه تشیع بیشتر بر منابر و برای عموم خوانده میشود ولی پس از پایین آمدن از منبر و در عمل آن مفاهیم را معتبر نمی دانند و به فقه رسمی جعفری عمل میشود...