ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

الهه محمدی و نیلوفر حامدی از اتهام «همکاری با دولت متخاصم» تبرئه شدند؛ حکم ۵ سال حبس آن‌ها تایید شد

وکلای الهه محمدی و نیلوفر حامدی در مصاحبه‌های جداگانه از تبرئه این دو روزنامه‌نگار از اتهام «همکاری با دولت متخاصم (ایالات متحده آمریکا» خبر دادند و خواستار اعمال بخشنامه عفو عمومی ۱۴۰۱ درباره موکلشان شدند. دادگاه تجدیدنظر دو حکم دیگر حبس برای آن‌ها را تأیید کرده است؛ پنج سال حبس برای اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و یک سال حبس برای اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام.

وکیل مدافعان الهه محمدی و نیلوفر حامدی از صدور رأی دادگاه تجدیدنظر درباره پرونده این روزنامه‌نگاران خبر دادند.

شهاب‌الدین میرلوحی، وکیل الهه محمدی یکشنبه ۲۱ مرداد در گفت‌وگو با روزنامه «هم‌میهن» گفت شعبه ۳۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، الهه محمدی را از اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم تبرئه کرده اما حکم صادره را درباره دو اتهام دیگر یعنی پنج سال حبس برای اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و یک سال حبس برای اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، تأیید کرده است.

این وکیل دادگستری توضیح داد:

پس از اعتراض به حکم محکومیت الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه ۳۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع و نهایتاً این دادگاه الهه محمدی را از اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم تبرئه کرد. اما حکم صادره درخصوص دو اتهام دیگر یعنی پنج سال حبس برای اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و یک سال حبس برای اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام تأیید و این حکم در تاریخ ۱۶ تیرماه سال جاری جهت اجرا به شعبه اول اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳  ارجاع شد و رأی قطعی در اجرای احکام به وکلا ابلاغ شد. البته طبق دادنامه دادگاه تجدیدنظر، حکم اشد (یعنی پنج سال حبس) قابل اجراست.

او افزود:

با توجه به اینکه دو اتهام باقیمانده از شرایط کامل بخشنامه عفو سال ۱۴۰۱ برخوردار است، امیدواریم الهه محمدی مشمول عفو شده و این پرونده با صدور قرار موقوفی اجرا مختومه شود.

همزمان پرتو برهانپور و حجت کرمانی وکلای نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار هم در گفت‌وگو با «شبکه شرق» از تبرئه موکلشان از اتهام «همکاری با دولت خارجی متخاصم آمریکا» خبر دادند. شرق به نقل از آن‌ها نوشت:

پس از تجدیدنظرخواهی صورت گرفته از دادنامه بدوی، طی حکم قطعی صادره از دادگاه تجدیدنظر استان تهران، خانم نیلوفر حامدی از اتهام «همکاری با دولت خارجی متخاصم» تبرئه شد. لازم به تاکید است برخلاف نقل قول­‌های مغرضانه و خلاف واقع برخی از اشخاص و رسانه‌­ها، در پرونده نیلوفر حامدی هرگز اتهام جاسوسی مطرح نبود و همانطور که قبلاً هم گفته‌­ایم، حق شکایت از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که این اتهام را به او منتسب نمودند، برای موکلمان محفوظ است.

این وکلای دادگستری نیز درباره سرنوشت پرونده این خبرنگار تأکید کردند پرونده او باید با اعمال بخشنامه عفو ۱۴۰۱ مختومه اعلام شود:

با برائت نیلوفر حامدی از اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم آمریکا، محکومیت خانم حامدی صرفاً از باب اتهام‌های اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام به ترتیب به پنج و یک سال حبس است و صرف‌نظر از دفاع حقوقی و پذیرش و عدم پذیرش عناوین اتهامی مذکور، با توجه به دلیل تشکیل پرونده علیه خانم حامدی (حوادث پس از فوت خانم مهسا امینی) و زمان تشکیل پرونده (پس از ۲۵ شهریور ۱۴۰۱) و بخشنامه عفو اعلامی ۱۴۰۱ و اینکه خانم نیلوفر حامدی مشمول هیچ یک از مستثنیات بخشنامه عفو مذکور نیست و آنچه موکل را از بهمن ۱۴۰۱ تاکنون از عفو اعلامی محروم کرده بود اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم بود که خوشبختانه با حکم قطعی صادره از دادگاه تجدیدنظر استان تهران از این اتهام تبرئه شده است، بنابراین باید پرونده خانم نیلوفر حامدی با اعمال بخشنامه عفو سال ۱۴۰۱، همانند هزاران متهم و محکوم دیگر سال ۱۴۰۱، با صدور قرار موقوفی تعقیب مختومه شود.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی در حکم بدوی الهه محمدی را به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، به تحمل شش سال حبس، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» پنج سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» به تحمل یک سال حبس محکوم کرد. به شکل مشابه نیلوفر حامدی هم به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» به تحمل هفت سال حبس، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» پنج سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» به تحمل یک سال حبس محکوم شده بود. 

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن روزنامه‌نگاری بود که برای گزارش مراسم خاکسپاری ژینا (مهسا) امینی به سقز رفت و یکی از اولین گفت‌وگوها با پدر و مادر او را در گزارش خود نقل کرد. او صبح پنجشنبه هفتم مهرماه ۱۴۰۱، چند روز پس از انتشار این گزارش در روزنامه هم‌میهن، بازداشت شد. او به اتفاق نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق که پس از مخابره لحظاتی که ژینا (مهسا) امینی در بیمارستان کسری تهران در کما بود و انتشار عکس خانواده ژینا امینی در بیمارستان بازداشت شد، برنده بیست و یکمین جایزه «خوزه کوزو»برای آزادی مطبوعات شدند. او این جایزه را به پابلو گونزالس روزنامه‌نگار اسپانیایی، وائل الدحدوح، و تمام روزنامه‌نگاران فلسطینی تقدیم کرد.

در همین زمینه:‌

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.