توضیح مجلس خبرگان درباره فیلم جلسه تعیین رهبر: دور زدن قانون اساسی به فرمان خمینی
در فیلم رأیگیری مجلس خبرگان برای انتخاب خامنهای بهعنوان رهبر، بر موقتی بودن رهبری او تأکید شده. مجلس خبرگان در توضیح تنها به چگونگی دور زدن قانون اساسی بر اساس نامه خمینی پرداخته است.
در پی انتشار فیلمی از جلسه رأیگیری مجلس خبرگان در خردادماه ۱۳۶۸ برای تعیین رهبری که در آن بر موقتی بودن رهبری علی خامنهای تا برگزاری رفراندوم تأکید شده بود، مجلس خبرگان در توضیحات تازهای بدون اشاره به این موضوع از چگونگی دور زدن قانون اساسی بر اساس نامهای از خمینی برای انتخاب فردی غیرمرجع بهعنوان رهبر سخن گفته است.
بهتازگی فیلمی از جلسه رأیگیری مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ در فضای مجازی منتشر شد که تاکنون در جایی انتشار نیافته بود. تلویزیون ایران نیز بهجز بخشهای سانسورشدهای از این جلسه را تاکنون پخش نکرده بود.
در این فیلم چند موضوع درباره تعیین علی خامنهای بهعنوان رهبر جمهوری اسلامی پرسشبرانگیز است: خامنهای آنگونه که در قانون اساسی جمهوری اسلامی پیشبینی شده بود واجد صلاحیت مرجعیت دینی نبوده تا رهبر حکومت شود؛ امکان انتخاب شورای رهبری بهرغم ذکر آن در قانون اساسی کنار گذاشته شده است؛ تعیین رهبری خامنهای بر اساس مذاکرات صورتگرفته موقتی و تا برگزاری رفراندوم بوده است.
اکنون با رو شدن این فیلم، مجلس خبرگان توضیحاتی را در اینباره منتشر کرده است.
در این توضیحات آمده است که با اشاره به اصل ۱۰۷ قانون اساسی که در سال ۵۸ اجرا شد فردی میتواند از سوی مجلس خبرگان رهبر شود که واجد صلاحیت مرجعیت باشد. همچنین در صورتی که چنین فردی یافت نشد مجلس خبرگان میتواند گروهی سه تا پنج نفره از مراجع واجد صلاحیت را بهعنوان شورای رهبری انتخاب کند. با این حال در آن تاریخ مجلس خبرگان هر دوی این گزینهها را بر اساس نامهای از آیتالله خمینی، رهبر انقلاب ایران دور میزند و علی خامنهای را بهرغم آنکه در مسائل فقهی صاحب نظر نبود و خود نیز بر آن اذعان داشت، بهعنوان رهبر جمهوری اسلامی برمیگزیند، آنهم بهشکل موقت و «تا برگزاری رفراندوم».
بهگفته مجلس خبرگان، در آن زمان هیچ یک از مراجع دینی واجد صلاحیت رهبری تشخیص داده نمیشوند، مجلس خبرگان با شورای رهبری نیز مخالفت میکند و در نتیجه موضوع انتخاب رهبری با بنبست مواجه میشود تا اینکه نامهای از خمینی رو میشود که بهگفته مجلس خبرگان قبل از مرگاش خطاب به آیتالله علی مشکینی، نخستین رئیس مجلس خبرگان نوشته و در آن گفته بود: «من از ابتدا معتقد بودم و اصرار داشتم که شرط "مرجعیت" لازم نیست» و یک «مجتهد عادل» نیز میتواند رهبر شود.
خمینی همچنین ۴۰ روز قبل از مرگاش در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۳۶۸، دستور تشکیل شورای بازنگری قانون اساسی به مسئولیت علی خامنهای را داد تا این شورا در مدت دو ماه این بازنگری را از جمله در مورد «رهبری» انجام دهد.
این تنها توضیحی است که مجلس خبرگان درباره بازنگری در قانون اساسی در مورد انتخاب رهبری ارائه میدهد در حالیکه در فیلم منتشرشده انتخاب خامنهای بارها از سوی چند نماینده مجلس خبرگان و اکبر هاشمی رفسنجانی، نایبرئیس وقت مجلس خبرگان که گفته میشود در رهبر شدن خامنهای نقش برجستهای داشته، «موقت» عنوان شده و هنگام رأیگیری گفته شده که انتخاب او تا زمان برگزاری «رفراندوم» خواهد بود.
بهنظر میرسد که منظور از «رفراندوم»، همهپرسی تغییر قانون اساسی باشد که بهفاصله کمی در تاریخ ۶ مرداد ۱۳۶۸ انجام شد. با تغییر قانون اساسی در اصل ۱۰۹ ویژگیهای رهبری «صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه. عدالت و تقوای لازم برای رهبری امت اسلام و بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری» عنوان شده است، در حالیکه در اصل قبلی شرایط و صفات رهبر یا اعضای شورای رهبری، «صلاحیت علمی و تقوایی لازم برای افتاء و مرجعیت و بینش سیاسی و اجتماعی و شجاعت و قدرت و مدیریت کفای برای رهبری» اعلام شده بود.
با تغییر قانون اساسی، مجلس خبرگان در ۱۵ مرداد ۱۳۶۸ رهبری خامنهای را تمدید میکند در حالیکه تنها دو ماه قبل در نشست ۱۴ خرداد برای تعیین رهبری، تحصیلات دینی و فقهی علی خامنهای مورد تردید قرار گرفته بود.
انتشار فیلم نشست تعیین رهبری توسط مجلس خبرگان بازتاب گستردهای یافت. این فیلم در حالی منتشر شده است که در اعتراضات سراسری اخیر یکی از شعارهای اصلی مردم معترض شعار علیه علی خامنهای بود. آنها در تظاهرات خود بارها او و نظام جمهوری اسلامی را مسئول وضعیت بد اقتصادی کنونی، اختلاسها و بیعدالتیها دانستند.
اعتراضات سراسری در شهرهای ایران پنجشنبه ۷ دی آغاز شد و چند روز ادامه داشت. بر اساس آمار رسمی جمهوری اسلامی و نمایندگان مجلس، شمار کشتهشدگان در این اعتراضات به دستکم ۲۷ نفر رسیده و ۳۷۰۰ نفر بازداشت شدهاند.
فیلم جلسه رأیگیری مجلس خبرگان در خردادماه ۱۳۶۸ برای تعیین رهبری:
نظرها
bijan
انتخاب رهبر از همان ابتدا یک معضل لاینحل نظام بود و حالا هم هست . اگر آن زمان هاشمی و احمد خمینی توانستند با ترفندی موضوع را سر هم بندی کرده و نظام را از بن بست خارج کنند بعد از این کار دشوارتر است .
محسن مدنى
توضيح مجلس فسيلهاى ما قبل تاريخ براى عمه شان خوب است واقعيت اينست اين حكومت مثلا مذهبى از روز اول بر پايه دروغ ونيرنگ وشرلاطانى شكل گرفت خمينى گفت به همه ازادى ميدهد اخوندها پست دولتى نميگيرند خودش به قم ميرود و. و. و وهمه اش دروغ بود حالا بماند نه تنها كسى را به بهشت نبرد در همين دنيا براى نود درصد مردم ايران جهنم ساخت وبعدش رفسنجانى ان روباه مكار وبينهايت دورو وحيله گر به طمع دست يافتن به نهايت قدرت با نيرنگ خامنه ايى پاپت را بر خلاف همان قانون اساسى اخوندى رهبر كرد تا بقول بنى صدر مثل موم در دستش باشد وچيزى كه بخواب نمى ديد اينبود كه روزى خامنه ايى بيسواد نا لايق برايش اينگونه بقول عامه دم در اورد رفسنجانى در زمان رياست جمهوريش هنوز مطلقا خامنه ايى را بحساب نمياورد بعد هم خواب رياست جمهورى مادام العمر را ديده بود ونوچه هايش را واداشته بود كه ساز رياست جمهورى مادام العمر وتغير قانون اساسى را بزنند كه ايشان به امپراطور مادام العمر ايران تبديل شود ايران را ملك طلق بچه هايش بكند فايزه خانم هم بانوى اول مملكت شود كه خوشبختانه حيله گر تر وقدرت طلب تر از ايشان هم بودند ونقشه اش نقش بر اب شد والحمدلله به نهايت ذلالت هم رسيد والبته فسيلهاى مجلس خبرگان كه باصطلاح ونا سلامتى مجتهدند همه در اين انتخاب وتينكه صدايشان در نيامد مثل صدها مورد ديگر گناهكارند اميدوارم خامنه ايى وتمام اين افراد انقدر طول عمر داشته باشند كه روزى در مقابل دادگاه مردم قرار بگيرند وبراى اينهمه جنايت جوابگو باشند
دستان رستم
ریشه اصلی مشکلات و اینکه مشکلات هیچگاه در ایران حل نمی شوند بر می گردد به حکامیت تئوکراسی/حکومت دینی است و هرگز حکومت دین دموکراتیک/مردمی نخواهد د مگرتغییر ماهیت دهد از تئوکراسی به سکولاریته. چرا که ویژگی تئوکراتیک حکومت در ایران دقیقا نقطه شکاف و نقطه خطر از همین جا ست. ام الفساد و ام الجنایات از همین نقطه شروع می شود. چیزی که گاه اپوزیسیون حقیقی ومبارزت حقوق بشری یادشان می رود. هی می گیوند نظام! چی نظامی؟! حکومت و نه نظام! این نظام تلویحا بکار میرود، اصلا نظامی در کار نیست، یک حکومت گانگستری و دزدانه است که کشور ایران همچو قلمروی یاغیان اشغالگر کرده است. حکومت تئوکراسی، اجزه هیچ نوع اصلاح و مدرنیته و بهبود وضع حقوق بشری را نمی دهد. ریشه مشکلات را بایست دانست.
دستان رستم
باز هم می یگوم تئکراسی، از بینان بن بست است! برخی می گونند این ظاهر مذهبی است و اگر اسلامی واقعی بود این طو ر نمی شد که مثلا درغ در آن باشد. نکته در این نیست که ما درباره ذات و نیت افراد بحث کنیم، البته میشود با توجه به عملکرد و اصرار بر بر امر نحق ایشان حدس زد از اول گویا نیت شری داشتند! چه بسا افرید هم هستند نیت شر دارد، اما به قولی عدو سبب خیر شود...! ما فرض کنیم اصلا از خمینی و مطهری تا احمدی نژاد و حسن روحانی و بقیه همگی نیتشان خیر بوده، اصلا همگی شان قصدشان خدمت به بشریت و ایجاد عدالت و رفع تبعیض و محرمیت بوده، کما اینکه برخی هم کارهایی مثبتی انصافا کرده اند. من مطنئمن حداقل هایی برای خیر لااقل تبعیض امیز شده، اینکه لااقل برای شیعیان فقیر که انقیاد تئوکراسی ولایی قبول دارند کمیته امداد است، کمک های حداقلی شده و می شود؛ برخی موارد مانند طرح بیمه سلامت که حتی افراد بی دین و غیره هم می تواندن استفاده کنند، اساسا خیلی امکانات اینگونه است، هر چند برخی نهادها مانند قوه قضاییه دارد با نرم افزاری چهارگزینه ای احبرای انتخاب بین اعتقاد ضمن نقض اصل 23 قانون اساسی، بیشتر وبیشتر ناخالصی در خدمت رسانی ایجاد میکند و بیشتر وبیشتر شوونیسم مذهبی را دامن می زند! بردن امکانات به ر وستاها، چه و چه، همگی نشان میدهد این طو ر نبوده همه شان اصلا این ها قصدشان از اول دزدی و خرابکاری بوده! قطعا میان این ها ادم های بوده اند که با خود گفته اند در کنار چپاول یک کمی هم از این کیک ثروت به محرومان داده شود!
دستان رستم
نکته چیزی دیگری است: نکته اصلی در ماهیت پنداری است که می گوید حاکمیت دین و مذهب می تواند مشکلات بشریت را حل کند! نکته این جاست عده ای به صرف اینکه در حوزه تشیع درس اخوندی و روحانی بودن خوانده اند و مثلا فقیه هستند این حق را دارند خود را نماینده خدا در زمین بدانند و گمان کنند احکام فقهی که میدهند همان حکم خدا است (این جا خدا را من به معنی نقصی مطلق و حق محض میگیرم )! اصل مشکل اینجاست. اصل مشکل همین دروغ بزرگی است که گویا برخی از خود فقهای شیعه باور کرده اند این دروغ را که می توانند حکم خدا از چیزهایی که در حوزه علمیه تشیع می اموزند استخراج کنند! نکته اصلی همین است ادعای دین و مذهب بتواند حکومت کند (تئوکراسی) و راه حل نهایی بدهد از اساس دروغ است هر چند مدعیان آن را باور داشته باشند. مفهوم خدا از دید اگنوتیستی غیر قابل اثبات است و غیر قابل رد (ندانمی است و نگویمی)! از دی اگنوتیستی که من ان را شناختم محل ممکن است بشری بتواند از آن استخراج حکمی بر حق کند، چیزی که نمی دانیم چیست و چگونه است و هیچ روش معقولی هم برای ارتباط با ان نداریم، نمی توان دروغی برسازیم برای بشریت. این وهم و خیال و پندار دروغین است حتی اگر نیتمان خیر باشد. یک روغ ممکن است بر خود دروغگو روشن نباشد. کذب این نیست که حتما من نوعی قصد کذابی داشته باشم، کذب و دروغ یعنی نا راستی و چیزی نبایست باشد و دیگری ان را بایست میکند، حتی اگر خود بر این امر ناآگاه باشد که فریب خورده و دارد کذبی را به عنوان حق دنبال میکند!
کارو
به نظر می رسد یک زمینه سازی برای رهبر شدن روحانی باشد. یعنی رهبر بعدی هم که شیخ حسن روحانی است، می تواند مرجعیت نداشته باشد. لقب «دانشمند عالیقدر» هم که قبلاً در مراسم تحلیف از سوی خامنه ای به روحانی اعطا شده و عضو خبرگان هم هست. دیگر اینکه روحانی رهبری خواهد بود که 24 میلیون نفر به او رای داده است.