ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرواز تهران‌ـ‌یاسوج هواپیمایی آسمان با ۶۵ سرنشین سقوط کرد

بنا به گزارش‌ها، هواپیما از مدل ART72 بوده و با کوه دنا برخورد کرده‌. به گفته روابط عمومی شرکت «آسمان»، همه سرنشینان کشته شدند، اما یک مسافر از پرواز جا ماند.

هواپیمای مسافربری شرکت «آسمان» با ۶۵ مسافر و خدمه پرواز سقوط کرد.

مدل هواپیمای ملخ‌دار ATR72 که امروز در سمیرم اصفهان سقوط کرد

هواپیمای پرواز ٣٧٠٤ آسمان که صبح یکشنبه ۲۹ بهمن تهران را به مقصد یاسوج ترک کرده بود، ۵۰ دقیقه پس از پرواز از رادار ناپدید شد.

این هواپیما در کوه‌های پادنا در روستای کهنگان، ۱۲۰ کیلومتری شهرستان سمیرم اصفهان سقوط کرده است. بنا به گزارش‌ها، هواپیما با کوه دنا برخورد کرده است. نیروهای امدادرسان هنوز به محل حادثه دسترسی نیافته‌اند و محل دقیق سقوط هواپیما مشخص نیست.

به علاوه، وضعیت جوی مسیرهای منتهی به محل سانحه سقوط هواپیما بسیار بد است. ۷۰ کوهنورد حرفه‌ای به نقاط احتمالی سقوط هواپیما اعزام شده‌اند.

محمد تقی طباطبایی، مدیر روابط عمومی هواپیمایی «آسمان» اعلام کرد که هواپیما ساعت هشت صبح با ۶۰ مسافر، دو مهماندار، دو مأمور امنیت پرواز و خلبان و کمک‌خلبان از تهران برخاسته است. او گفت تمام سرنشینان هواپیما کشته شده اند. اما بعدتر هواپیمایی آسمان اعلام کرد که یکی از مسافران از پرواز جا مانده است.

آخرین خبرها (به ترتیب زمانی):

  • هواپیمایی آسمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از مسافران از هواپیما جا مانده است و تعداد قربانیان حادثه امروز ۶۵ تن است.
  • تلفن همراه دو مسافر هواپیما هنوز روشن است. کارشناسان توانسته‌اند تا با پیگیری این تلفن‌های همراه، محل تقریبی سقوط هواپیما را تشخیص بدهند. محل تقریبی سقوط منطقه «مله برفی» عنوان شده است.
  • شرکت سوئدی فلایت رادار۲۴ ادعا کرده است که هواپیمای تهران-یاسوج ۲۴ سال عمر داشت.
  • محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان گفته است که تا کنون دو بالگرد برای تجسس به منطقه سقوط اعزام شده‌اند، اما به دلیل شرایط بد هوایی قادر به ادامه مأموریت نبوده‌اند. بر اساس پیش‌بینی هواشناسی، شرایط جوی تا ساعت هشت شب به همین منوال خواهد بود.
  • شرکت بیمه ایران در پیامی ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه گفت که پوشش بیمه هواپیمای سرنگون‌شده بر عهده این شرکت است.
  • روزنامه شرق گزارش داده است که هواپیمای سقوط‌کرده پنجم بهمن‌ماه نیز با نقص فنی مواجه شده بود. این هواپیما بعد از رفع نقص فنی دوباره پرواز را از سر گرفت تا یکشنبه سقوط کرد. ایرنا اما این خبر را شایعه اعلام کرده است.
  • خانواده‌های سرنشینان این هواپیما در فرودگاه‌های یاسوج و مهرآباد تهران جمع شده‌اند. سازمان هواپیمایی کشور شرایط امنیتی در فرودگاه یاسوج برقرار کرده است. حسن مهری، رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور در این‌باره گفته: «اقدامات امنیتی را در فرودگاه یاسوج تشدید کردیم چرا که احتمال داشت عده‌ای بخواهند در کنار خانواده افراد کشته شده به اموال دولتی آسیب برسانند. یگان امداد و نیرو‌های امنیتی در فرودگاه یاسوج مستقر شدند و خانواده‌های کشته شدگان قرار شد در مهمانسرا فرودگاه اسکان داده شوند.»
خانواده‌ها در فرودگاه مهرآباد
  • یوسف قربانی، فرمانده هوانیروز ارتش ایران گفته است که به دلیل مه‌آلودبودن هوا و شرایط نامساعد جوی، امکان پرواز بالگردها برای شناسایی منطقه وجود ندارد. به همین دلیل نیز اورژانس هوایی قادر به فرود نبوده و اورژانس‌های زمینی به محل حادثه اعزام شده اند.
  • بنا به گزارش‌ها، این هواپیما از نوع ART72 بود. شرکت ایران‌ایر (هما) فوریه گذشته قراردادی را برای ساخت ۲۰ فروند از این نوع هواپیما با شرکت فرانسوی‌ـ‌ایتالیایی ATR امضا کرد. ایران پس از امضای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) با قدرت‌های گروه ۱+۵ توانست هواپیماهای جدیدی را برای ناوگان هوایی فرسوده خود خریداری کند. علاء الدین بروجردی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران اعلام کرده که این هواپیما از ۲۰ سال پیش در ناوگان هوایی مشغول به کار بوده و از جمله هواپیماهایی نیست که پس از رفع تحریم‌ها به واسطه توافق هسته‌ای خریداری شد. هواپیما ART72 «ملخ‌دار» است و دارای موتور جت پروانه‌ای و با هواپیماهای دارای موتور جت پره‌ای از این نظر تفاوت دارد. هواپیماهای ملخ‌دار در ارتفاع پایین‌تری پرواز می‌کنند و برای سفرهای دارای فاصله کوتاه مناسب هستند.
  • عباس احمد آخوندی، وزیر راه گفته است که از شرکت ای تی آر خواسته اند تا درباره این سقوط نظر کارشناسی بدهد.
  • حجت‌الله فولادی، خلبان هواپیمایی که امروز با برخورد به کوه دنا سقوط کرد، آذر ۱۳۹۲ جلوی سقوط هواپیما در مسیر یاسوج ـ تهران را گرفت و جان ۶۰ مسافر را از مرگ حتمی نجات داد. او امروز در سقوط هواپیما درگذشت.
حجت‌الله فولادی، خلبان پرواز
  • در واکنش به سقوط این هواپیما، ستاد بحرانی در یاسوج تشکیل شده است. چندین وزیر و نیز نمایندگان مچلس در این ستاد حاضرند. کاربران شبکه اجتماعی با بازپخش تصویری از این ستاد بحران نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند و از تمرکز مسئولان حاضر در آن بر گوشی‌های موبایل‌شان انتقاد کرده‌اند:
  • صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه در پی سقوط هواپیمای مسافربری تهران به یاسوج از دادستان کل کشور خواست با تشکیل کمیته ای علت وقوع حادثه را بررسی و نسبت به برخورد قانونی با مقصرین اقدام کند.
  • تا کنون علی خامنه‌ای، رهبر ایران، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، کارلوس کیروش، سرمربی تیم ملی ایران و برخی دیگر از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی سقوط این هواپیما را به بازماندگان آن تسلیت گفته اند.
  • اینفوگرافی حوادث هواپیما در ایران را در زیر ببینید (برای بزرگتر شدن تصویر روی آن کلیک کنید):

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • تیشک

      تسلیت به خانواده کشته شدگان.

    • سوال

      هواپیمایی که در آن لحظه نزدیک یاسوج سقوط کرده توی سایت سازمان هوایی جهانی، ایرباس A320 شرکت معراج ثبت شده ، مقصد آن مشخص نشده بوده. تا 5:40 UTC روی رادار بوده که میشه 9:10 تهران. ولی منابع ایران هواپیمار را ATR اعلام میکنند و لحظه سقوط را 8:52 تهران چرا؟