ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حجاب و موضوع ولایت‌پذیری - نمونه محمدرضا زائری

حکومت علاوه بر واکنش شدید در برابر جریان "دختران خیابان انقلاب" بر آن است که کلا اظهار نظر درباره حجاب اجباری را ممنوع کند. طرفداری از حجاب اجباری شاخص خودی بودن و ولایت‌پذیری است.

محمدرضا زائری، روحانی اصولگرای منتقد، گفته که پس از سخنان روز گذشته رهبر جمهوری اسلامی درباره حجاب، پيام‌های متفاوت و بعضا حمله‌های مستقيم به او آغاز شده اما ضمن اطاعت محض از ولی فقیه نمی‌تواند در فهم خود از سیاست‌های غلط جمهوری اسلامی درباره حجاب تغییری ایجاد کند. در روزهای گذشته نقل خاطرات از روحانیون بنیانگذار جمهوری اسلامی و موضع‌گیری‌های مراجع تقلید درباره حجاب، به بحث درون گروهی میان حاکمیت دامن زده و رهبر جمهوری اسلامی را نگران کرده که غیر خواص وارد موضوع شوند.

محمدرضا زائری. سایت تسنیم در مقاله‌ای درباره او نوشته است: «زائری، علی‌رغم این‌که قانونی‌شدن حجاب را می‌‌پذیرد و قبول دارد، اما بارها در مصاحبه‌های مختلف و بدون تعارف گفته است: باحجاب اجباری مخالفم و معتقدم یکی از اشتباهات ما در حوزه اجتماعی بعد از انقلاب اجبار حجاب بود و ما باید این را اعتراف کنیم و بپذیریم.»

محمدرضا زائری گفته که ديدگاه صريح خامنه‌ای در اين موضوع، برای او تازگی نداشته و چند ماه قبل هم پيام او را دریافت کرده و به صورت شفاف موضعش درباره مسأله الزام اجتماعی و قانونی حجاب- مطرح شد.

زائری گفته که به مسؤولان دفتر رهبری كه حامل پيام بوده‌اند گفته که موضعش از سر انفعال و جوزدگی نيست و حاصل چندسال فكر عميق و تأمل دقيق و مشاهده اجتماعی و مشورت با خبرگان و كارشناسان به راحتی تغيير نمی‌كند و فهم او همچنان همين است. او در عین حال تاکید کرده که نظر رهبری را فصل‌الخطاب می‌داند و از دستور او اطاعت می‌کند.

روز گذشته علی خامنه‌ای در سخنرانی خود در برابر مداحان، بحث حجاب را از حیطه بیان خارج دانست و با تاکید ویژه‌ای آن را ممنوع کرد. او گفت طرح مسئله حجاب اجباری او را «حساس» کرده است. از نظر او هر کس در این باره حرف بزند «همان خطی را دنبال می‌کند که دشمن نتوانسته با آن‌ همه هزینه در کشور به نتیجه برساند».

آیت الله سبحانی، مرجع تقلید، هم پیش‌تر گفته بود که حجاب دستور الهی است و بحث اختیار در آن مطرح نیست:

«همان طور که روحانیت در مسائل فیزیک و شیمی و علوم دیگر اظهار نظر نمی‌کند دیگران هم نباید در مورد حلال و حرام و مسائل دینی که در آن علم ندارند دخالت کنند.»

امروز هم در نمار جمعه تهران، کاظم صدیقی با گریز به موضوع دختران خیابان انقلاب، به عدم مداخله «غیر» در این موضوع اشاره کرده:

«از زمان رضاخان تحمیل فرهنگی برای برداشتن حجاب آغاز شد. امروز برخی افرادی که پدران‌شان در دین شاخص بودند می‌آیند و حرف‌هایی درباره حجاب می‌زنند.»

این اظهارات به دنبال آن مطرح شده که چند روز قبل، علیرضا بهشتی، فرزند محمد حسین بهشتی، نخستین رییس دیوان عالی کشور بعد از انقلاب، گفته بود پدرش با حجاب اجباری مخالف بوده است. این اظهارات اما با واکنش محافظه‌کاران روبه‌رو شده و از جمله رجا نیوز در مطلبی، سخنرانی محمد حسین بهشتی در دفاع از حجاب اجباری را منتشر کرده که در آن او گفته جامعه در مقابل بی‌حجابی نهی از منكر می‌كند و خود به خود مقداری از آزادی زنان را از دست‌شان می‌گيرد.

یک روحانی در مشهد هم با نقل خاطره‌ای درباره مرتضی مطهری گفته بود او هم با اجباری کردن حجاب مخالف بوده: گفته‌هایی که بعدا از سوی علی مطهری پسر او رد شد: کشمکش بر سر اجباری شدن حجاب: تاریخ مذکر یک پدیده

با وجود این هجمه‌ها محمدرضا زائری نوشته است:

«ما در عرصه فكر و فهم، صغير و تابع نيستيم و از اين رو مراجع تقليد و عالمان دين از جمله رهبر بزرگوار انقلاب نمی‌توانند در فهم و ديدگاه و شناخت و تشخيص ما تصرف كنند، اما در همان حال در ساحت عمل مقلد و تابع و مطيع و پيرو هستيم.»

این روحانی تاکید کرده که امروز هم موضع او پس از سخنان صريح و قاطع رهبر همان است و به باور او سياست‌های عملی جمهوری اسلامی در حوزه حجاب تاكنون خطا بوده و به نتيجه‌ای نرسيده است و اين فهم او با سخنان رهبر تغيير نكرده و نمی‌كند.

البته این روحانی که به موضع‌گیری‌های متفاوت و منتقدانه مشهور است، گفته عملش چه به عنوان يک مقلد نسبت به مرجع تقليدش -رهبر جمهوری اسلامی- و چه به عنوان يک شهروند كاملا معتقد به ولايت فقيه، اطاعت و تسليم محض است.

او برای تاکید بر ولایت‌پذیری‌اش، نوشته:

«از همان روز كه پيام ايشان به من رسيد نه ديگر در اين موضوع سخنی گفتم و نه چيزی نوشتم، و عليرغم مراجعات فراوان از رسانه‌ها و نهادهای علمی براي ميزگرد و مصاحبه و سخنرانی با جديت سكوت كردم تا حدی كه جلد سوم كتاب خود در موضوع حجاب با نام "زن بدحجاب، مرد بد حساب" را با اين كه آماده چاپ بود منتشر نساختم.»

محمد رضا زائری که سال‌هاست خود را به عنوان یک روحانی متفاوت و نواندیش نشان می‌دهد، سابقه‌ای طولانی در حرف‌های جنجالی دارد.

او که زمانی با بنیان گذاشتن یک مرکز بزرگ فرهنگی و آموزشی برای نوجوانان به نام «خانه روزنامه نگاران جوان» و انتشار نشریه‌ای به نام «خانه»، برای نسلی از روزنامه‌نگاران جوان شناخته شده و تا حدی محبوب بود، مدتی بعد از راه‌اندازی این موسسه به دلیل  انتشار نامه نوجوانی که در آن شبهاتی درباره بنیانگذار جمهوری اسلامی روح الله خمینی مطرح شده بود، به دادگاه کشیده شد؛ نشریه ‌اش لغو امتیاز شد و به زندان افتاد.

او پس از این واقعه هم داستان‌های جنجالی داشته، از انتشار عکس بدون عبا و عمامه در اینستاگرام تا اظهارنظرهای جنجالی درباره موضوعات حساس جامعه. بسیاری از این اظهارنظرها درباره حجاب و زنان بوده است.

در حرف‌های محمدرضا زائری هرچند می‌توان رگه‌هایی از مخالفت با حجاب اجباری پیدا کرد، اما او را نمی‌توان معتقد به حق زنان برای انتخاب پوشش دانست. با این حال در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، صحبت‌های او به عوان یک روحانی همیشه با استقبال مواجه می‌شود. در مقابل گروه‌های تندروتر جامعه معتقدند که صحبت‌های او «اسباب خشنودی بدحجابان و بی‌حجابان را فراهم می‌کند.»

او همواره تاکید می‌کند که معتقد به گفتمان درون گروهی درباره حجاب است. او بر سر موضع انتقادش از اجباری بودن حجاب می‌ایستد اما می‌گوید در جمهوری اسلامی به زیرساخت‌های لازم برای این کار توجه نشده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bijan

    تردیدی نیست که حجاب مسئله اصلی مردم ایران نیست و از آنجا که اکثر مردم چه مرد و چه زن در یک جامعه توده وار مذهبی و عقب مانده حجاب را یک نماد عصمت و عفاف میدانند دستگاه حاکمه بر ای تقویت پایگاه سیاسی خودش از آن بهره میگیرد و آنرا اجباری میکند !. در قرآن به طور واضح رعایت حجاب فقط برای زنان مومن توصیه شده و برای بقیه و حتی کنیزان نیز اجباری نیست پس رعایت حجاب صرفا یک تکلیف شخصی است نه عمومی .

  • کورش

    پایان نزدیک است

  • حسن کچل

    مسعله حجاب اجباری برای ج.ا. اهمیت فوق العاده زیادی دارد چون ج.ا. از اول حیاتش از حجاب بعنوان اهرمی برای ایجاد وحشت در جامعه استفاده کرده است. هر وقت رژیم با بحرانی روبرو می شد بسیجیهای موتور سوار به بهانه بد حجابی تو مردم می ریختند و با کتک زدن, پونس زدن به پیشانی دخترهای بد حجاب یا اسید پاشیدن به صورت انها در جامعه ترس و وحشت می افکندند. این حجاب اجباری در باطن امر هیچ ربطی به احادیث و دستور خدا و پیغمبر و اینجور چیزها ندارد و صرفا اهرم وحشت افرینی ارزان قیمتی است که در هر لحظه ج.ا. می تواند از ان برای ایجاد ترور و وحشت استفاده کند.