ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق فرستاده آمریکا و طالبان بر سر چهارچوب مذاکرات صلح

خلیل‌زاد با طالبان بر سر چهارچوب توافقنامه صلح به نتیجه رسیده است اما این چهارچوب باید تکمیل شود و طالبان باید تضمین بدهد که از اراضی افغانستان به‌عنوان «عرصه‌ای برای تروریست‌های بین‌المللی» استفاده نخواهد کرد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات صلح افغانستان دوشنبه ۲۸ ژانویه/۸ بهمن در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا و شورشیان طالبان برسر «اصول» مرتبط با موضوعات کلیدی یک توافق صلح به نتیجه رسیده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان

به گزارش آسوشیتدپرس بیانیه خلیل‌زاد پس از ۶ روز گفتگو با طالبان در قطر صادر شده است. او در قطر از طالبان خواست تا فوراً با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان وارد مذاکره مستقیم شوند. شورشیان طالبان همچنان حاضر نیستند با حکومت افغانستان به‌صورت مستقیم مذاکره کنند و دولت افغانستان نیز از اینکه در این گفتگو‌ها حضور ندارد ناراضی است. اما خلیل‌زاد می‌گوید هدف او تنها فراهم کردن شرایط گفتگوی مستقیم است و اکنون فرصتی برای صلح به‌دست آمده و افغان‌ها باید با کنار گذاشتن اختلافات سیاسی، از این فرصت استفاده کنند.

خلیل‌زاد در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفته است که گرچه با طالبان بر سر چهارچوب توافقنامه صلح به نتیجه رسیده است اما این چهارچوب باید تکمیل شود و طالبان باید تضمین بدهند که از اراضی افغانستان به‌عنوان «عرصه‌ای برای تروریست‌های بین‌المللی» استفاده نخواهند کرد. او گفته است که این گفتگوها می‌تواند به خروج کامل نیروهای آمریکا از افغانستان در قبال آتش‌بس میان طالبان و نیروهای امنیتی افغان منجر شود.

خلیل‌زاد در بیانیه خود گفته است: «ما در مذاکره در مورد مسائل حیاتی پیشرفت کردیم و در مورد اصول اولیه چند مسئله بسیار مهم به توافق رسیدیم. پیش از اینکه بتوانیم بگوییم که تلاش‌های ما به‌نتیجه رسیده‌اند، کارهای زیادی هستند که باید انجام شوند اما به‌اعتقاد من این اولین بار است که می‌توان گفت در مذاکرات پیشرفت حاصل شده است.»

در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان اظهارنظرهای متفاوتی وجود دارد. پاتریک شاناهان، وزیر دفاع فعلی آمریکا می‌گوید از روند مذاکرات باخبر است و مذاکرات را «دلگرم‌کننده» می‌داند اما در همین حال می‌گوید هنوز دستوری برای آماده‌سازی نیروها برای خروج کامل از افغانستان دریافت نکرده است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز اعلام کرد هنوز زمان صحبت در مورد خروج نیروهای ناتو از افغانستان نرسیده است. به‌گفته او نیروهای ناتو حاضر نیستند پیش از فراهم شدن شرایط و اطمینان از اینکه افغانستان دوباره به محل امنی برای تروریست‌های بین‌المللی تبدیل نخواهد شد، این کشور را ترک کنند یا شمار نیروهایشان را کاهش دهند. او گفت که خلیل‌زاد او را در جریان مذاکرات قرار داده است.

بیانیه خلیل‌زاد همچنین بر حضور افغانستان در مذاکرات تأکید کرده و ادعاهای مبنی بر عدم حضور دولت افغانستان در این مذاکرات را رد کرد. خلیل‌زاد همچنین اعلام کرد که با طالبان در مورد تشکیل دولت موقت گفتگویی انجام نداده است.

دفتر اشرف غنی در واکنش به گفتگوهای قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که با وجود اینکه طالبان خواستار خروج کامل نیروهای آمریکا از افغانستان هستند، هنوز دو طرف بر سر این مسئله به توافق نرسیده‌اند. همچنین در این بیانیه آمده است که خلیل‌زاد هیچ اختیاری مبنی بر مذاکره بر سر دولت افغانستان و تشکیل دولت موقت ندارد و هدف او تسهیل کردن گفتگوهای درون‌کشوری (بین‌ افغان‌ها) و به صورت مشخص میان طالبان و کابل است.

اشرف غنی دوشنبه خطاب به مردم گفته بود که نیروهای خارجی به‌دلیل نیاز افغانستان به آن‌ها در این کشور حضور دارند و اگر قرار است صحبتی در مورد کاهش نیروها یا خروج آن‌ها انجام شود، دولت باید در این گفتگوها حضور داشته باشد. غنی همچنین به مردم افغانستان اطمینان داد که حقوق آن‌ها تحت عنوان صلح با طالبان به مخاطره نخواهد افتاد و گفت بر سر ارزش‌هایی چون وحدت ملی، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی مذاکره نخواهد کرد.

از سوی دیگر عبدالحکیم مجاهد، یکی از مقامات سابق طالبان و عضو کنونی شورای عالی صلح که شورای مستقلی به‌حساب می‌آید، اعلام کرد که گفتگوهای قطر تفاهم خوبی میان دو طرف به‌وجود آورده است که باید در قالب گفتگوهای بیشتر در هفته‌ها و ماه‌های آینده دنبال شود. او گفته است: «مشکل افغانستان مشکل پیچیده‌ای است و یک‌روزه حل نخواهد شد. باید زمان بیشتری صرف شود و گفتگوهای بیشتری انجام شود». گروه طالبان بارها اعلام کرده است که حاضر نیست با دولت افغانستان برسر میز مذاکره بنشیند اما حاضر است در صورت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، با آمریکا مذاکره کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.