سخنگوی دولت به جنبش مجازی «اعدام نکنید» واکنش نشان داد
علی ربیعی این اعتراض را «محترم» دانست اما بدون اشاره به لزوم توجه به خواست مردم، کاربران معترض به حکومت ایران را «توییتبهمزد» و تلویحا «منافق» خواند.
بازتاب گسترده اعتراض کاربران شبکههای اجتماعی به صدور احکام اعدام برای سه معترض آبان ۹۸ واکنش سخنگوی دولت را برانگیخت. علی ربیعی این اعتراض را «محترم» دانست اما بدون اشاره به لزوم توجه به خواست مردم، کاربران معترض به حکومت ایران را به «مزدوری» و «بدخواهی» متهم کرد و آنها را تلویحا «منافق» خواند.
علی ربیعی، سخنگوی دولت روز شنبه ۲۸ تیر در یادداشتی تحت عنوان «بازتابهای یک حکم» نسبت به صدور حکم اعدام برای سه تن از معترضان اعتراضات آبان ۹۸ و اعتراض گسترده کاربران شبکههای اجتماعی به احکام اعدام، واکنش نشان داد.
کاربران توییتر و اینستاگرام در روزهای گذشته بیش از ۱۰ میلیون بار از هشتگ اعدام نکنید استفاده کردهاند تا به صدور حکم اعدام برای امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی اعتراض کنند. این هشتگ در ادامه به بهانهای برای مرور سوابق حکومت جمهوری اسلامی در استفاده از حکم اعدام برای سرکوب معترضان و اقلیتها تبدیل شده است.
ربیعی علیرغم اینکه اعتراض کاربران با هشتگ «اعدام نکنید» را «خواست طبیعی افکار عمومی» و حرکتی «همدلانه» خواند که باید به آن «احترام» گذاشت، برخی از کاربران را به «بدخواهی» و «مزدوری» متهم کرد. ربیعی در بخشی از یادداشت خود درخواست شهروندان ایرانی مبنی بر لغو حکم اعدام این سه زندانی سیاسی را «تلاش مدنی شهروندان برای شنیده شدن» توصیف کرده و خواستار «پاسخ حاکمان برای شنیدن صدای بیپیرایه مردم» شده است.
او در یادداشتی که بخش گسترده آن به انتقاد از کشورهای خارجی برای همراهی با اعتراض ایرانیان به حکم اعدام پرداخته، نوشت:«به عنوان مثال وقتی توئیتی با عنوان «ایران را سراسر آبان می کنیم» در فضای مجازی منتشر میشود به راحتی میتوان دریافت که چنین گزاره در خفا، در اعماق کانونهای بدخواه ایران و«توئیت به مزد» طراحی شده برای ایجاد گسست در همان هشتگ».
این درحالیست که جمعی از کاربران موسوم به «ارتش سایبری» جمهوری اسلامی در روزهای گذشته هشتگهای مشابهی را برای ایجاد «گسست» مورد اشاره سخنگوی دولت ایجاد کردهاند.
بیشتر بخوانید: این شعار تثبیت شد: #اعدام_نکنید
سخنگوی دولت همچنین با تأکید بر اینکه از ماهیت پرونده امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی اطلاعی ندارد، به واکنش رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا اشاره کرده و نوشته: «ترامپ میان اظهارنظر طبیعی یک جامعه و گفتوشنودی که میباید بین آنان صورت گیرد دخالتی مداخلهگرانه کرده که اتفاقا نه تنها هیچ کمکی به این گفت وشنود نکرده بلکه با پارازیت، این گفتوگوی طبیعی را دچار اخلال مینماید.»
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۱۶ ژوئیه/ ۲۶ تیرماه، با انتشار یک توئیت به زبان فارسی در حساب کاربری خود در توئیتر، ضمن محکوم کردن حکم اعدام سه نفر از معترضان آبان، آن را پیام اسفناکی به دنیا توصیف و تاکید کرد که اعدام سه معترض نباید انجام شود.
انتشار این توئیت از سوی دونالد ترامپ واکنشهای بسیاری را از سوی جریانات سیاسی مختلف از جمله اصلاحطلبان حکومتی در ایران به دنبال داشته است.
ربیعی اما در ادامه یادداشت امروز خود اعلام کرده، غرب و بهخصوص امریکا همیشه به زیان دموکراسی در ایران عمل کرده و به قصد «موج سواری و بهم زدن اوضاع»، فرآیند گفتوگو و نتیجهگیری در ایران را با «بنبست» مواجه میکنند.
سخنگوی دولت به صورت تلویحی ادعای نهادهای امنیتی را که هر صدای معترضی را با اتهام وابستگی به «منافقین» سرکوب میکنند، تکرار کرد. در ادبیات حکومتی ایران لفظ «منافق» به صورت عمومی برای اشاره به اعضا و هواداران «سازمان مجاهدین خلق ایران» به کار میرود. ربیعی استفاده از هشتگ «اعدام نکنید» برای دعوت به اعتراضات خیابانی را «همجوارسازی منافقانه» و «خشونتطلبی» خواند. او نوشت: «برخی از آن توئیتهایی که هشتگ را درپای خود داشت، لزوماً به معنای «اعدام نکنید» نبود، دقیقاً برعکس؛هدفی جز تسریع والقای شتابزدگی در صدور و اجرای حکم تعقیب نمیکرد. هدف اینان کوبیدن بر طبل خشونت در جامعه ایران است و نه دفاع از جان سه جوان».
ربیعی در حالی «القای شتابزدگی» در صدور و حکم اعدام برای سه معترض را زیر سوال میبرد که به تایید وکیلان سه معترض محکوم به اعدام، آنها حتی پس از صدور حکم نیز اجازه خواندن پرونده را نداشتهاند و تنها پس از جهانیشدن اعتراض مجازی به این احکام، پرونده در اختیار آنها قرار گرفته است.
علی ربیعی نخستین مقام رسمی حکومت ایران است که آن هم پس از دامنهدار شدن هشتگ «اعدام نکنید» به اعتراضات جمعی روزهای گذشته واکنش نشان میدهد.
اعتراض مجازی به حکم اعدام ادامه دارد اما امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی همچنان در معرض خطر اعدام قرار دارند و احکام آنها تغییری نکرده است.
در همین زمینه:
نظرها
گل آقا
رژیم ولایت معاش برای اینکه خود را موجه نشان دهد اعتراضهای مردم را هر بار به یک جریان، گروه و یا کشوری ربط میدهد. بدین ترتیب ناکارآمدی خود را مخفی میکند. اما دانسته یا ندانسته آب به آسیاب آنها (دشمنان جمهوری اسلامی) میریزد. اینجاست که مشخص میشود جمهوری اسلامی برای بقاء نیاز به دشمن دارد. اما آقای ربیعی نفرمودند چرا وقتی شخصی هشتک اعدام نکنید را ریتوییت میکند. این عمل خشونتطلبی است؟ آیا شخصی که اعدام میکند و تابلوی اعدام کنید را بالا میبرد خشونتطلب نیست؟ و فقط آنکسی که با کیبورد و فضای مجازی با اعدام مخالف است خشونتطلب است؟ نکته دیگر اینکه شعار آبادی برای ایران جزو شعارهای تمام روسای جمهور پس از انقلاب بوده، احتمالاً آقای ربیعی از آنها درس عبرت گرفتهاند!! و آخر اینکه کاش آن کلمه احترام را هم آقای ربیعی در جملاتش بکار نمیبردند. چون تنها صفتی که حاکمیت جمهوری اسلامی از آن بویی نبرده احترام است. ولایت فقیه در دریایی از توحش و خونریزی و غارت متولد شد، زیست، بزرگ شد، به بلوغ رسید و هم اکنون هم به زیست شیطانی ادامه میدهد. جمهوری اسلامی با احترام هیچ سنخیتی ندارد.
کمدی تراژدی ج.ا.
درباره این موجودیت ضد بشری و زائده بدخیم جمهوری اسلامی (؟!) سالها است مطالب رسانه هارا مطالعه کرده ام، همیشه اگر باب میل ممیزان بوده باشد، یک چند کامنت و نظر مخاطبان منتقد هم منتشر میشود! اما همه چیز برای مطالعه کننده طی این سالها تکراری و کلیشه شده است. انگاری تاریخ رنجهای بشری دچار لوپ و چرخه نامتنهای آکنده تباهی شده است و هیچ تصوری گمان نمیرود پایانی داشته باشد که لوپ رنجهای بشری! فقط نکته عجیب اینجاست که قضیه ج.ا. خیلی کمدی تراژیک شده است، در تراژدی بودن قضیه ج.ا. احتمالا هیچ منتقد و مخالفش شکی ندارد، اما کمدی نه شاید همه را، چرا که حقیقت یک کمدی تراژیک مشاهده کرده ایم، که چنان عجیب است که نظریات توطئه متناقض متناوب مطرح میشود، گاه نظریات تناقض دارد که گیج میشوی بالاخره این جرثومه ج.ا. چه کسانی آوردند و منشاء منحوسش نخست از کجا گرفت؟ اما یک مسئله روشن است، این هیولای ج.ا. در توان مردمان داخل ایران نیست. ایران مسموم و فاسد شده از موجودیت پلید ج.ا. و راه حل مسالمت آمیزی نیست. دیگر اینکه تا به کی، ابرقدرتهای سکولار با دشمن آشکار خود (ج.ا ایران) مماشات خواهند کرد؟! نسلهل سوختند و خواهند سوخت، نکته عجیب این تعلل و صبر یا حتی میتوان گفت ترس احمقانه قدرتهای سکولار و در نتیجه احمال در نابودی دژخیم خود یعنی [.ا.؟!