ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سولیوان: آمریکا به برجام برمی‌گردد، ایران باید به آن پایبند بماند

مشاور امنیت ملی احتمالی آینده آمریکا می‌گوید ایالات متحده با بازگشت به برجام می‌خواهد برنامه هسته‌ای ایران را زیر کنترل خود درآورد و زمینه را برای مذاکرات در مورد مسائل گسترده‌تر فراهم کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی احتمالی آینده آمریکا از بازگشت ایالات متحده به برجام سخن گفت و اعلام کرد که از این طریق ایالات متحده ایران را به پایبندی به توافق هسته‌ای وادار می‌کند و زمینه را برای مذاکرات در مورد مسائل گسترده‌تر فراهم می‌سازد.

جیک سالیوان ـ عکس از آرشیو

جیک سالیوان، گزینه جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای مشاور امنیت ملی، دوشنبه ۷ دسامبر / ۱۷ آذر در اجلاس شورای مدیریت وال استریت ژورنال اعلام کرد که دولت بایدن می‌خواهد با بازگشت به برجام و پایبند کردن ایران به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ برنامه هسته‌ای ایران را زیر کنترل بگیرد.

سالیوان تأکید کرد که آمریکا آمادگی پیروی از شروط ذکرشده در توافق هسته‌ای را دارد و تصور می‌کند که این مسئله ممکن و شدنی است.

به‌گفته سالیوان، بایدن تلاش خواهد کرد خسارت‌هایی را که هم‌نظران او معتقدند با خروج دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ ایجادشده، برطرف کند.

او گفت بازگشت دوباره آمریکا به توافق هسته‌ای که به معنای لغو تحریم‌های میلیارد دلاری برای تهران است، زمینه را برای «مذاکرات بعدی» در مورد مسائل گسترده‌تر فراهم خواهد کرد.

سالیوان، که از زمان انتصاب به‌عنوان مشاور امنیت ملی صحبت‌های عمومی نکرده بود، افزود اگر ایران حاضر به همراهی نشود، آنگاه آمریکا می‌تواند از کشورهای دیگر بخواهد به آن بپیوندند تا به ایران نشان دهند گزینه دیگری ندارد.

سالیوان همچنین از برنامه دولت آینده آمریکا برای اصلاح نهادهای بین‌المللی و تقویت روابط آمریکا با متحدان خود و همزمان مقابله با دشمنان و رقبای جهانی از جمله چین اشاره کرد و از پیمان‌های عادی‌سازی روابط اسرائیل با برخی کشورهای عربی در دوران دولت ترامپ حمایت کرد و آن را امیدوارکننده خواند. او گفت دولت بایدن به این روند ادامه خواهد داد.

جیک سالیوان از مقام‌‌های پیشین وزارت خارجه آمریکا و دستیار هیلاری کلینتون است که در گفت‌‌و‌گوهای منجر به توافق هسته‌‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران نقش کلیدی داشت. او در دوره‌‌ای که جو بایدن معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در کاخ سفید بود نیز به‌عنوان مشاور امنیت ملی کار می‌کرد.

پیش از این، جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفته بود که اگر ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بماند آمریکا به برجام بازخواهد گشت. با این حال بایدن تأکید کرده بود که تعامل با ایران دشوار است و برای مقابله با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران در پی برقراری اتحاد با قدرت‌های اروپایی است.

فرانسه، بریتانیا و آلمان در سه سال گذشته بارها خواهان مکمل‌هایی برای برجام شده‌اند. این سه کشور روز گذشته، دوشنبه ۷ دسامبر / ۱۷ آذر، با انتشار بیانیه‌ مشترکی نسبت به تحولات اخیر در برنامه هسته‌ای ایران هشدار دادند. این سه کشور در بیانیه خود در مورد تصمیم جمهوری اسلامی برای نصب سانتریفیوژهای جدید در تأسیسات هسته‌ای نطنز و تصویب «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها» در مجلس شورای اسلامی ابراز نگرانی کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پورشاسب

    خوب حالا مشکل ج.ا این هست که اکنون ثایت کند به برجام پایبند بوده که نبوده دخالت در عراق تحت لوای شبه نظامیان شیعی و سوریه و... کنار زدن نیروهای مورد تایید برجام از انتخابات مجلس اصلاح طلبان را گذاشتن کنار اصولن برجام بیشتر برای روی کار اوردن اصلاح طلبان بود که گذاشتنشون کنار دیگه حمله به تاسیسات نفتی عربستان دیگه ترور مخالفان در خارج از ایران خاصه در خاک اروپا این متداوم بوده اخرینش مولوی و داور ویسه احتمالن در خاک ترکیه یا عراق همین ربودن زم اینها خلاف برجامه دیگه بمبم گذاری همایش مجاهدین الی اخر همین اخرم تصویب قالیباف که بله بمبم اتم میخواهیم و سانتریفیوز نسل نو موشک فلان به فلان حالا من بعد ج.ا باید ثابت کند که این امور را انجام نداده است که داده است اصلن برجامی نمانده که امریکا یا اروپا بخواهند بهش برگردن یا نگردن ترامپ هیچ وقت از برجام خارج نشد ایران خارج شد با حمله مستقیم به خاک اروپا ترور مخالفان که در پناه اروپا بودن و شهروند و تحت حفاظت اروپا محسوب میشدن حمله حساب میشه و خارج شدن از برجام حالا ممکنه بگید سلیمانی و فخری اول سلیمانی در خاک کشور عراق بود و انجا چه میکرد فخری هم در عشرت کده اش هدف افراد ناشناس قرار گرفته ممکنه تسویه حساب مالی شخصی درون حزبی و... باشه

  • پورشاسب

    جام زهری را در برجام پلاس برای ج.ا اماده کنید که قذافی و صدام هم نخورده باشن همچین خوب اخته کنید این ج.ا را اما ما هم اینجا بیکار ننشسته ایم یه پاشنه اشیلی از ج.ا پیدا کردیم که نگو نپرس اختلاف طبقاتی همین بسشه خیلی شدیده وقتی میبینی اگر کسی مثلن یک پاکت مواد غذایی دستش باشه بقیه نگاه کنن ببینن چیه خوب میگن اونها دارن چرا ما نداریم یا سهمیه بندیها در شغلها و... را من اینجا توضیح کامل دادم در زمان شاه اینگونه نبود اختلاف طبقاتی الان به این شدت شده ازادیها بیشتر بود مردم اسوده تر بودن و... اینم پاشنه اشیل ج.ا همین فخری زاده که کشتنش دم ویلای چند صد میلیاردی زدنش مردم نمیپرسن اینها که دائم داد و فریاد اهای مردم ما به فکر شمائیم ما نان و پنیر میخوریم و ... ویلا و عشرت کده .... باری اختلاف طبقاتی پاشنه اشیل ج.ا هست به حدی که ممکن است مملکت را دچار فروپاشی کند یه سپاه پاسدار هم دارد تا دندان مسلح ضاکن ثروت اقلیت وعمله استبداد

  • بابک

    آقای جیک سالیوان و دوستان بد جوری به تکاپو افتاده‌اند تا *** دمکراتها را (ج.ا) دوباره تیمار و تر و خشک کنند!