ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل سازمان ملل: نیروهای خارجی دست از سر لیبی بردارند

شورای امنیت سازمان ملل و آنتونیو گوترش خواستار خروج فوری هزاران جنگجو و نیروی خارجی از لیبی شدند. دبیرکل سازمان ملل گفت لیبیایی‌ها قادرند به مشکلات خود رسیدگی کنند.

دبیرکل سازمان ملل در شورای امنیت خواهان خروج هزاران جنگجو و نیروی خارجی از لیبی شد و گفت لیبیایی‌ها خود قادرند مشکلات خود را حل کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد- کنفرانس مطبوعاتی در مقر سازمان ملل در نیویورک ـ ۲۸ ژانویه ۲۰۲۱ - عکس‌ از Shutterstock

لیبی از سال ۲۰۱۴ بین دو قدرت تقسیم شده است: دولت وفاق ملی در طرابلس واقع در غرب کشور که از سوی جامعه بین‌المللی به‌رسمیت شناخته شده و ارتش ملی لیبی به‌رهبری خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته در شرق این کشور.

طرف‌های رقیب در اکتبر گذشته بر سر آتش‌بس توافق کردند اما عقب‌نشینی نکردند. حفتر از سوی امارات متحده عربی، مصر و روسیه و دولت وفاق ملی از سوی ترکیه پشتیبانی می‌شوند. فرانسه هم در عین مخالفت دیگر شرکایش در اتحادیه اروپا دست‌کم تا ژانویه گذشته حامی حفتر بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با بیان این‌که در لیبی «آتش‌بس در حال اجراست»، گفت:

«ضروری است که تمام نظامیان و نیروهای خارجی ابتدا به بنغازی سپس از این شهر به طرابلس منتقل و از آن‌جا به کشورهای خود اعزام شوند و دست از سر لیبیایی‌ها بردارند.»

گوترش خظاب به نیروهای خارجی افزود:

«امور لیبی را به خود لیبیایی‌ها واگذار کنید. آن‌ها نشان داده‌اند که اگر در امور لیبی دخالت نشود قادرند مشکلات خود را حل کنند.»

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی قیام مردمی علیه قذافی و حمله نظامی ناتو شاهد هرج‌ومرج سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیاری بوده است. تلاش برای کنترل مناطق نفت‌خیز این کشور یکی از مهم‌ترین دلایل ناآرامی‌ها در خلاء قدرت سیاسی بوده است.

۱۵ عضو شورای امنیت پنج‌شنبه شب ۲۸ ژانویه / ۹ بهمن وضعیت لیبی را مورد بحث قرار دادند و در بیانیه‌ای خواستار عقب‌نشینی «بدون تأخیر بیشتر» تمامی نیروهای خارجی و احترام همه نقش‌آفرینان لیبیایی و بین‌المللی به تحریم تسلیحاتی و توافق آتش‌بس شدند.

ریچارد میلز، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت کشورهای خارجی را که در لیبی نقش دارند به نام خطاب کرد و گفت:

«ما از همه طرف‌های خارجی، شامل روسیه، ترکیه و امارات متحده عربی می‌خواهیم به حاکمیت لیبی احترام بگذارند و بلافاصله همه مداخله‌های نظامی در لیبی را متوقف کنند. ما از ترکیه و روسیه می‌خواهیم که فوراً به عقب‌نشینی نیروهای خود از این کشور و توقف عملیات نیروهای نیابتی‌ خود که در لیبی جذب و پشتیبانی کرده‌اند، اقدام کنند.»

استفانی ویلیامز، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی ۱۶ ژانویه / ۲۷ دی اعلام کرد که کمیته مشورتی مجمع گفت‌وگوی لیبی به سازوکاری برای تشکیل دولت موقت و انتخاب اعضای کابینه دست یافته است. این گفت‌وگوها بین چندین چهره سیاسی و نظامی بانفوذ لیبیایی انجام شد و ویلیامز توافق‌نامه آن را «بهترین سازش ممکن» در مورد مناقشه لیبی دانست که می‌تواند منجر به انتخاب دولت انتقالی «طی چند هفته» شود.

با این حال نماینده دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که هنوز «افرادی هستند که می خواهند مانع تلاش‌ها برای دستیابی به صلح» شوند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پورشاسب

    معنی اون میشه لیبی به جمهوری شیعه چه ربطی دارد که خروار خروار مهمات ارسال میکند اونجا با پول کارتون خوابها و زباله گردان ایران کشوری که مردمش در سطل های زباله دنبال غذا میگردند لیبی بهش چه ربطی دارد

  • کارو

    جناب پورشاسب مشخص است که اصلاً از تحولات لیبی خبر ندارید و مانند براندازهای بی مغز ایرانی فقط میخواهید لگدی هم به جمهوری اسلامی بزنید. جالب است بدانید که رژیم جمهوری اسلامی در شرایط کنونی نابودتر و ورشکسه تر از آن است که بتواند در لیبی حضور داشته باشد. در لیبی این آمریکا، روسیه و مهم تر از همه ترکیه است که مشغول دخالت هستند و آتش افروزی می کنند. ما ندیدیم شما جماعت برانداز از این تحلیل های کلیشه ایتان بیرون بیایید و واقعیات را ببینید. ما ندیدیم امثال تو حتی یک کلمه دربارۀ دخالت های خارجی رژیم فاشیست ترکیه اظهار نظر کنند.

  • حسنک

    طیف "براندازی" پس از ۴۰ سال هنوز در رویا و انتظار حمله نظامی آمریکا به ایران است!! امروز مطلبی در "تریبون زمانه" در این بابت به اشتراک گذارده شده است. طبق تعریف انیشتن: "حماقت یعنی کاری یکسان را بارها و بارها انجام دهی و انتظار دستیابی به نتیجه متفاوتی را داشته باشی." پس بنابرین میتوان نتیجه گرفت که این طیف "برانداز" چندان هم که خودشان فکر میکنند فرزانه و فرهیخته نیستند. چون ۴۰ سال است که همان کارهای سابق را بارها و بارها تکرار کرده اند. و به احتمال قوی مانند یک صفحهء خط خوردهء گرامافون, ۴۰ سال دیگر نیز تکرار ۴۰ سال گذشته اشان خواهد بود. موفق باشند.