ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خشکی دریاچه هامون و حق‌آبه‌ای که دریافت نمی‌کند

تلاش‌های ایران برای دریافت حق‌آبه دریاچه هامون از افغانستان به نتیجه نرسیده است. دریاچه هامون از رودخانه مرزی هیرمند تغذیه می‌شود و خشکی آن محیط زیست منطقه را تهدید می‌کند. عکس: فاطمه عالی

در روزهای گذشته تکمیل بند کمال خان در خاک افغانستان به بحران بی‌آبی در منطقه سیستان و بلوچستان دامن زده است. تهیه آب شرب نیز برای اهالی منطقه دشوارتر از پیش شده است. خشک شدن دریاچه هامون یکی از اصلی‌ترین عوامل بحران بی‌آبی در منطقه به شمار می‌آید. 

ایران یکی از دلایل خشکی دریاچه هامون را عدم تأمین حق‌آبه این دریاچه از رودخانه هیرمند می‌داند. بحران ناشی از خشک شدن هیرمند به وزش طوفان‌های گرد و غبار، شیوع بیماری‌، فقر و بیکاری در شرق ایران، به ویژه سیستان و بلوچستان دامن زده است.

در سال‌های اخیر تلاش‌های ایران برای دریافت حق‌آبه دریاچه هامون از افغانستان به نتیجه نرسیده است. مقام‌های ایرانی خواستار اجرای قرارداد بسته شده میان ایران و افغانستان در سال ۱۳۵۱ هستند. بر اساس این قرارداد که بین امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر وقت ایران و موسی شفیق، همتای افغانستانی او به امضا رسید، مقرر شد سالانه ۲۰ درصد از آب رودخانه هیرمند به ایران سرازیر شود.

تصاویر پیش‌رو اسکله صیادی «عدالت» در شهرستان هیرمند را نشان می‌دهد که چگونه سلامت اهالی منطقه و معیشت صیادان در آنجا به خطر افتاده است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.