ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرط حوثی‌ها برای آتش‌بس: لغو محاصره دریایی و هوایی

طرح آتش‌بس در یمن پیش از آغاز مذاکرات صلح با یک مانع جدی روبه‌رو شده است. در حالی که حوثی‌ها پیش‌شرط آتش‌بس را لغو محاصره این کشور می‌دانند عربستان سعودی هنوز حاضر به پذیرش این شرط نیست.

حوثی‌های یمن می‌گویند که طرح آمریکا برای برقراری آتش‌بس درجنگ شش ساله ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی به‌خوبی پیش نمی‌رود. آن‌ها می‌گویند که افزایش فشارها بر ریاض برای رفع محاصره دریایی و هوایی یمن قبل از هرگونه آتش‌بس، ضروری است.

با هشدار سازمان ملل متحد در مورد شیوع قحطی گسترده و سراسری در یمن، تیم لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن در ماه جاری از طرف‌های درگیر خواست تا در مورد برقراری آتش‌بس سراسری برای احیای مذاکرات صلح تحت نظارت سازمان ملل، توافق کنند.

محمد عبدالسلام، مذاکره‌کننده ارشد حوثی‌ها به رویترز گفت:

«حوثی‌ها اعلام کرده‌اند که با اجرای این طرح موافقند و ما به مذاکره ادامه می‌دهیم.»

عربستان سعودی، رهبری ائتلاف نظامی را در دست دارد که در مارس ۲۰۱۵ با ادعای حمایت از دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن در این کشور مداخله نظامی کرد. عربستان در یک‌سال گذشته برای پایان دادن به این جنگ طولانی تخت فشار بوده است. عربستان اعلام کرده که تداوم درگیری‌ها به دلیل نگرانی امنیتی آن‌ها از جنبش انضارالله تحت حمایت ایران است که امنیت مرزهای این کشور را برهم زده و در صدد نفوذ در عربستان است. تهران مسلح کردن حوثی‌ها را انکار می‌کند.

سه منبع درگیر در مذاکرات به رویترز گفتند که شرط اصلی حوثی‌ها برای برقراری آتش‌بس، برچیده شدن محاصره دریایی و هوایی این کشور است.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی فضای هوایی و آب‌های یمن را کنترل می‌کند. از جمله در خارج از بندر حدیده تحت کنترل حوثی‌ها در دریای سرخ که بیش از ۷۰ درصد واردات یمن از آنجا صورت می‌گیرد، نیروهای دریایی ائتلاف حضور دارند. حوثی‌ها بیشتر مناطق شمال یمن از جمله صنعا، پایتخت یمن را در اختیار دارند.

مقام‌های عربستان نگرانند که با رفع محاصره دریایی و هوایی یمن، پروازهای روزانه و ورود کشتی‌ها از مقصد ایران افزایش یابد. در مقابل حوثی‌ها می گویند حاضر به توافق درباره طرحی هستند که ورود هواپیما به این کشور از برخی مقاصد و با مجوز ائتلاف به رهبری عربستان صورت گیرد. آن‌ها همچنین با بازرسی از کشتی‌هایی که عازم حدیده هستند و همچنین بررسی نحوه نقل و انتقال مالی این محموله‌ها از سوی ائتلاف موافقت دارند. عربستان می گوید که عایدات حاصل از واردات کالا به بندر حدیده باید در اختیار دولت هادی قرار بگیرد و نه حوثی‌ها.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز بدون اشاره به جزئیات روند توافق آتش‌بس گفت که طرح نماینده ویژه این کشور «عادلانه» است و حوثی‌ها باید تمایل خود را به مذاکره و برقراری آتش‌بس نشان دهند.

در بن‌بست مذاکره بر سر آتش‌بس، حوثی‌ها حملات با استفاده از موشک و هواپیماهای بدون سرنشین به عربستان سعودی از جمله به تاسیسات نفتی آرامکو را افزایش داده‌اند. در جدیدترین رویداد آن‌ها توانستند یک حمله گسترده به منطقه مارب انجام دهند. مارب منطقه غنی از گاز در یمن و آخرین سنگر دولت منصور هادی است که حوثی‌ها هنوز به صورت کامل بر آن مسلط نشده‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا  گفته است که ایالات متحده در حالی که حق دفاع مشروط عربستان سعودی از خود را محترم می‌شمارد ولی دیگر از عملیات نظامی ائتلاف در جنگ یمن  پشتیبانی نخواهد کرد.

یک مقام سعودی که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت:

«من فکر می کنم تشدید حملات نظامی حوثی‌ها در مارب و جاهای دیگر نشان می‌دهد که ایران می‌خواهد به طور غیرمستقیم در مورد پرونده هسته‌ایش به آمریکا فشار بیاورد.» سخنگوی حوثی‌ها این ادعا را رد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در روزهای گذشته گفت كه تهران «به شرط رفع محاصره یمن» از طرح آتش‌بس حمایت می‌كند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حمید

    این هم مد جدیدیست که خمینی و اسلامیون اورده اند که تروریست ها برای دست برداشتن از ترور شرط و شروط میکنند!!