ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حوثی‌های یمن طرح آتش‌بس عربستان سعودی را رد کردند

در پی حملات نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به ده‌ها موضع حوثی‌ها در شمال یمن، پادشاهی سعودی طرح آتش‌بسی را به حوثی‌ها پیشنهاد داد که در آن از بازگشایی فرودگاه صنعا و آغاز گفت‌وگوهای مشورتی برای رسیدن به راه‌ حل سیاسی بین طرف‌های یمنی سخن رفته بود. این پیشنهاد بلافاصله از سوی حوثی‌ها رد شد.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، عربستان سعودی دوشنبه ۲ فروردین / ۲۲ مارس برای دستیابی به توافق سیاسی در یمن طرح آتش‌بس را به حوثی‌ها پیشنهاد داد. فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در یک نشست خبری در ریاض، با حضور ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف نظامی عربی و محمد بن سعید آل‌جابر سفیر عربستان سعودی پیشنهاد را ارائه کرد.

در پی ارائه این طرح، خبرگزاری فرانسه گزارش داد بلافاصله حوثی‌های مورد حمایت ایران آن را رد کردند. محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها گفت طرح سعودی‌ جدید نیست. او در توئیتر نوشت: «عربستان سعودی، خود بخشی از تجاوز به یمن است. هر طرحی که این نکته را در نظر نگیرد که یمن در معرض تجاوز و محاصره قرار گرفته، غیرجدی است و چیز جدیدی ندارد.»

عبدالسلام افزود عربستان سعودی باید پایان تجاوز را اعلام و محاصره یمن را به‌طور کامل برطرف کند.

حوثی‌ها به‌تازگی گشودن تمام آسمان و دریا در یمن را که تحت کنترل عربستان سعودی است پیش‌شرط هرگونه گفت‌وگویی قرار داده بودند.

عربستان سعودی در طرح پیشنهادی خود افزون بر برقراری آتش‌بس، دو امتیاز به حوثی‌ها داده بود. اولین مورد بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعا به‌عنوان محل اتصال حیاتی یمن به جهان خارج است که از سال ۲۰۱۵ شاهد پروازهای تجاری منظمی نبوده است. مقامات سعودی مشخص نکردند که کدام مسیرهای تجاری را می‌خواهند باز بگذارند.

مورد دوم مالیات، گمرک و سایر هزینه‌ها در بندر حدیده یمن هنگام واردات نفت است. بر این اساس درآمدهای مالیاتی فروش فرآورده‌های نفتی به حسابی مستقل در بانک مرکزی واریز خواهد شد. این پول برای حوثی‌ها و دولت رسمی یمن به‌منظور پرداخت حقوق کارمندان دولت و تأمین بودجه برنامه‌های دیگر قابل دسترسی است.

هیئت کارشناسان سازمان ملل پیش از این گفته بود که حوثی‌ها حدود ۲۰۰ میلیون دلار از این صندوق تخلف کرده و «تنها بخش کمی از آن را برای پرداخت حقوق‌ها استفاده کرده‌اند».

در طرح عربستان سعودی همچنین از آغاز گفت‌وگوهای مشورتی برای دستیابی به راه‌ حل سیاسی بین طرف‌های یمنی صحبت شده بود.

فیصل بن فرحان در نشست خبری دوشنبه گفت:

«ابتکار صلحی که مطرح کرده‌ایم به حوثی‌ها بخت متوقف کردن خونریزی و اولویت دادن مصلحت یمن را می‌دهد.»

او با بیان این‌که اکنون وضعیت به حوثی‌ها بستگی دارد، افزود:

«حوثی‌ها باید تصمیم بگیرند که منافع خود را در اولویت قرار می‌دهند یا منافع ایران را. (...) ایران به شبه‌نظامیان سلاح می‌دهد و ثبات کشورها را متزلزل می‌کند و خواهان نزدیکی نیست.»

طرح پیشنهادی عربستان سعودی پس از آن ارائه می‌شود که در روزهای اخیر حوثی‌های یمن بارها با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های خود تأسیسات نفتی عربستان سعودی را هدف قرار داده‌اند. ائتلاف نظامی عربی به‌رهبری عربستان سعودی نیز در واکنش به این حملات به کارخانه‌های تولید پهپاد و موشک‌های بالستیک حوثی‌ها در صنعا حمله و مناطقی در مأرب و بندر سلیف در شمال حدیده را بمباران کرد که در جریان آن برخی سیلوهای نگهداری غلات نیز مورد اصابت قرار گرفت. دفتر سازمان ملل در بندر حدیده یمن اعلام کرد که در این حملات شش کارگر که در بندر کار می‌کردند مجروح شدند و در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت درمان قرار گرفتند. بندر سلیف جزو مناطقی است که سازمان ملل به‌عنوان منطقه بی‌طرف اعلام کرده است.

جنگ یمن تاکنون موجب کشته شدن حدود ۱۳۰ هزار نفر، از جمله بیش از ۱۳۰۰۰ غیرنظامی در حملات هدفمند شده است. ده‌ها هزار کودک در اثر گرسنگی و بیماری جان خود را از دست داده‌اند. هفته گذشته، مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل هشدار داد که «جنگ با تمام قدرت بازگشته است».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.