ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای: ارتش اتیوپی عقب‌نشینی کند تا آتش‌بس برقرار شود

در حالی که وضعیت انسانی در منطقه تیگرای وخیم گزارش شده است تلاش‌ها برای برقراری یک آتش‌بس محدود یا دائمی شدت گرفته است. یک هفته پس از اعلام آمادگی ارتش اتیوپی برای آتش‌بس، طرف مقابل می‌گوید شرط آتش‌بس، عقب‌نشینی از تیگرای است.

جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای با انتشار بیانیه‌ای از دولت خواست نیروهایی که از دو جبهه شمالی در کشور اریتره و ایالت همسایه تیگرای در اتیوپی (آمهارا) در تیگرای حضور یافته‌اند را از منطقه محل درگیری خارج کند.

نیروهای جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای به‌رغم اینکه پایتخت این منطقه یعنی شهر مکله را چند هفته پس از آغاز یورش ارتش اتیوپی در نوامبر سال ۲۰۲۰ از دست داده‌اند، فعالیت تبلیغی خود در این شهر را مجددا از سر گرفته‌اند.

درخواست جبهه آزادی‌بخش خلق از دولت اتیوپی، پاسخی است به اعلام آمادگی نخست‌وزیر اتیوپی برای برقراری آتش‌بس. ابی احمد روز ۲۸ ژوئن، اعلام کرد که به‌دلیل وخامت وضعیت انسانی حاضر به برقراری آتش بس است. جبهه آزادی‌بخش خلق یک روز پس از آن اعلام کرد که سخن گفتن از آتش‌بس در شرایط کنونی «شوخی» است.

ارتش اتیوپی جنگ در «تیگرای» را در نوامبر ۲۰۲۰ آغاز کرد. اتیوپی می‌گوید هدفش خارج کردن این منطقه از دست نیروهای «جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای» است. دو شهر اصلی در این منطقه در همان ماه نوامبر به تسخیر ارتش درآمد ولی درگیری‌ها متوقف نشد. جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای که خود را «دولت تیگرای» می‌خواند، حدود ۳۰ سال این منطقه را تحت کنترل خود داشت.

در بیانیه‌ای که با امضای «دولت تیگرای» منتشر شده آمده است: «اگر چه تضمین مشخصی برای توقف حملات وجود ندارد ولی شروط مشخصی وجود دارد که قبل از دستیابی به توافق آتش‌بس باید عملی شوند. نیروهای متجاوز از آمهارا و اریتره باید از تیگرای خارج شوند و به محل استقرار خود قبل از آغاز جنگ بازگردند.»

دولت تیگرای در بیانیه خود گفت که خواهان دسترسی کامل به تیگرای برای کمک به مردم منطقه و همچنین ارائه کامل خدمات ضروری مانند برق، ارتباطات از راه دور، بانکداری و بهداشت و درمان است.

در این بیانیه آمده است كه سازمان ملل متحد باید یك نهاد مستقل برای تحقیق در مورد جنایات جنگی و یك نهاد بین‌المللی برای نظارت بر اجرای هرگونه توافق آتش‌بس ایجاد كند.

آن‌ها همچنین خواستار آزادی فوری همه رهبران سیاسی قومی تیگرای و اعضای نیروی دفاع ملی شدند که در زندان‌های اتیوپی نگهداری می‌شوند.

منطقه تیگرای یک منطقه مرزی در شمال اتیوپی و جنوب اریتره است.  

قبل از روی کار آمدن دولت ابی احمد در اتیوپی در سال ۲۰۱۸، جبهه آزادی‌بخش خلق برای  دهه‌ها بر این منطقه حکومت می‌کرد. بهانه آغاز جنگ با این جبهه اما ادعای دولت اتیوپی در مورد حمله به پایگاه‌های نظامی ارتش این کشور بود.

سازمان ملل روز جمعه، ۱۱ تیرماه هشدار داد كه بیش از ۴۰۰ هزار نفر نفر در منطقه تیگرای اتیوپی با قحطی دست به گریبان هستند و با وجود آتش‌بس یك جانبه توسط دولت فدرال، خطر درگیری بیشتر در منطقه وجود دارد.

شورای امنیت سازمان ملل اولین جلسه عمومی برای بررسی این درگیری را به‌تازگی برگزار کرد. رامش راجاسینگام، نماینده سازمان ملل متحد برای بررسی این مناقشه به شورای امنیت گفت که اوضاع انسانی در تیگرای در هفته‌های اخیر وخیم‌تر شده است و ۵۰ هزار نفر دیگر نیز در معرض قحطی و گرسنگی قرار گرفته‌اند: «تخمین زده می‌شود بیش از ۴۰۰ هزار نفر از آستانه قحطی عبور کرده‌اند و ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دیگر در آستانه قحطی هستند. برخی معتقدند که اعداد حتی بیشتر هم هستند. سی و سه هزار کودک به شدت دچار سوءتغذیه هستند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.