ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۳۹ دانشمند از کشورهای مختلف: تغییرات اقلیمی اصلی‌ترین عامل بارندگی و سیل اخیر در آلمان و بلژیک است

یک مطالعه بین‌المللی توسط دانشمندان نشان می‌دهد که فاجعه طبیعی ماه ژوئیه در آلمان و بلژیک که خسارت‌های جانی و مالی بسیاری بر جای گذاشت، نه تنها از نظر میزان بارندگی استثنایی بود بلکه نتیجه تغییرات آب و هوایی نیز بود.

در ماه ژوئیه بارش شدید باران با سیل ناگهانی در آلمان و بلژیک همراه شد. مناطق وسیعی از زمین و خانه‌های مردم ویران شد و ۲۲۰ نفر از ساکنان مناطق «آهر» و «اِرفت» آلمان و ۲۲ نفر در بلژیک جان خود را از دست دادند.

با توجه به داده‌های اقلیمی، برای بسیاری از هواشناسان از همان ابتدا روشن شد که چنین بارش شدیدی با ۹۳ لیتر در مترمربع از ابتدای ثبت تغییرات آب و هوایی در آلمان بی‌سابقه بوده است.

۳۹ دانشمند از چندین کشور اروپایی، بریتانیا و آمریکا از مؤسسه «توصیف وضعیت آب و هوایی»‌ در تحقیقی با همکاری سازمان هواشناسی آلمان (DWD) که روز سه‌شنبه ۲ شهریور / ۲۴ اوت منتشر شد گفته‌اند بارش شدید باران در ماه ژوئیه و خسارت‌های ناشی از سیلاب نیز به احتمال زیاد نتیجه تغییرات آب و هوایی است.

این دانشمندان با کمک تجزیه و تحلیل‌های آماری و شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای می‌گویند گرمایش ۱,۲ درجه‌ای زمین از زمان انقلاب صنعتی به این سو، احتمال بروز سیلاب‌های تابستانی را ۲۰ تا ۹۰۰ درصد افزایش داده است.

به‌گفته این دانشمندان، شمال اروپا در سه قرن گذشته در تابستان بارها شاهد باران‌های شدید بوده است، اما این بار نابودی بخشی از طبیعت و خشکی زمین، موجب سیلاب‌های مرگبار شده است.

فرانک کراینکامپ، رئیس دفتر آب و هوایی منطقه‌ای در سازمان هواشناسی آلمان واقع در پوتسدام، با بیان این‌که رویداد ماه ژوئیه «یک اتفاق بسیار نادر است»، می‌گوید:

«در آلمان در طول ۹۰ سال و در اروپا در ۷۰ سالی که آب و هوا رصد می‌شود، چنین میزان بارشی رخ نداده بود.»

کراینکامپ این رویداد را همچنین به تغییرات اقلیمی مربوط دانست و گفت:

«ما می‌توانیم به‌وضوح ببینیم که تغییرات آب و هوایی احتمال وقوع چنین رویدادهایی را به میزان قابل توجهی افزایش داده و شدت آن را بیشتر کرده است.»

دانشمندان توانستند تشخیص دهند که میزان بارندگی بین سه تا ۱۹ درصد در نتیجه تغییرات آب و هوایی افزایش یافته است. افزون بر این، به گفته دانشمندان این تحقیق، در شرایط آب و هوایی کنونی انتظار می‌رود حوادثی نظیر وقوع باران‌های شدید در کل منطقه به‌شکل قابل توجهی بیشتر شود و احتمال وقوع این پدیده در حال حاضر بین ۱,۲ تا ۹ درصد افزایش یافته است.

اننو نیلسون، از مؤسسه هیدرولوژی فدرال آلمان و از نویسندگان این گزارش پیش‌بینی باران‌های شدید را ممکن دانست اما بروز سیلاب با این شدت به دلیل تبدیل جنگل‌ها به زمین‌های کشاورزی و یا ساخت‌وسازهای شهری را غیرممکن خواند.

هانا کلوک یکی از دانشمندان این تحقیق بر اهمیت ‌برجسته ساختن تأثیر تغییرات آب و هوایی بر افزایش سیل تأکید کرد و گفت:  

«مقامات محلی و دولت‌ها همچنان می‌توانند تغییرات محلی و ویژه‌ای انجام دهند که می‌توانند جان مردم را نجات دهند و اموال آن‌ها را از بدترین سیل‌ها محافظت کنند.»

در این گزارش همچنین گفته شده که شرایط رودخانه‌ها، خاک و پوشش گیاهی در مناطق وقوع این رویداد نیز به بروز سیل کمک کرده است.

آخرین سیل ویرانگر در اروپا در سال ۲۰۱۳ رخ داد که در آن رودخانه‌های دانوب و الب طغیان کردند و ۲۱ نفر کشته شدند. در آن زمان این رویداد «بزرگترین سیل قرن» نامیده شد.

دانشمندان «هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم» (IPCC)، نهاد ارزیابی تغییرات اقلیمی سازمان ملل در اوایل ماه جاری میلادی (مردادماه) هشدار دادند که شماری از تغییرات عمده در اقلیم دیگر غیرقابل اجتناب و «بازگشت‌ناپذیر» هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.