ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان در پنجشیر عقب‌نشینی کرده‌اند

منابع محلی گفته‌اند طالبان در دو روز اخیر تلاش کرده‌اند از چندین منطقه به پنجشیر نفوذ کنند اما موفق نشده‌اند. حامد کرزی از طالبان و نیروهای مقاومت در پنجشیر خواست تا وارد مذاکره شوند. گفته می‌شود معرفی دولت طالبان که قرار بود روز جمعه در کابل انجام شود به تعویق افتاده است.

خبرگزاری روسی تاس جمعه ۱۲ شهریور / ۳ سپتامبر به‌نقل از منابع محلی نزدیک به جبهه مقاومت در پنجشیر نوشت طالبان در طول روز پنج‌شنبه و ساعات اولیه جمعه تلاش کردند از غرب از طریق دره اندراب و منطقه پولی حصار و همچنین از جنوب از طریق منطقه گلبهار به پنجشیر نفوذ کنند اما متحمل خسارت‌های سنگینی شده و مجبور به عقب‌نشینی شدند.

یک منبع محلی به تاس گفت:

«آن‌ها در هر دو جهت شکست خوردند و پس از متحمل شدن تلفات سنگین مجبور به عقب‌نشینی شدند و در حال حاضر وضعیت اطراف دره محاصره‌شده پنجشیر تثبیت شده است.»

این منبع ادعای طالبان مبنی بر تصرف چندین ولسوالی و چهار پاسگاه در ولایت پنجشیر و کشته شدن ۳۱ نفر از نیروهای مقاومت را تکذیب کرد.

فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت پنجشیر روز پنج‌شنبه به تاس گفت آن‌ها به حل و فصل مسالمت‌آمیز اوضاع متعهدند اما آماده جنگ با شبه‌نظامیان تندرو هم هستند. به گفته دشتی، حدود ۳۵۰ تن از اعضای طالبان در درگیری‌های دو روز گذشته کشته و ۳۵ نفر دیگر اسیر شده‌اند.

شرکت برق‌رسانی افغانستان (برشنا) نیز روز جمعه اعلام کرد که جریان برق ولایت پنجشیر و بخش‌هایی از ولایت کاپیسا در نتیجه‌ جنگ قطع شده و میزان برق ولایت ننگرهار نیز کاهش یافته است.

در اطلاعیه برشنا آمده است که در راه ورودی ولایت پنجشیر بر اثر درگیری‌ها دو دکل برق ۲۰ کیلوولت تخریب و برق این ولایت قطع شده است.

طالبان ۳۳ ولایت افغانستان از جمله کابل را تصرف کرده‌اند، اما تا کنون نتوانسته‌اند بر ولایت پنجشیر مسلط شوند. در ولایت پنجشیر جبهه مقاومتی به رهبری احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود شکل گرفته و تا کنون در برابر طالبان مقاومت کرده است.

امرالله صالح، معاون رئیس جمهوری سابق که خود را رئیس‌جمهوری موقت اعلام کرده نیز از مردم افغانستان خواسته است تا از رهبر مقاومت حمایت کنند.

چندین دور مذاکره میان این جبهه و طالبان بی‌نتیجه پایان یافته و از سه روز پیش به این سو درگیری میان دو طرف در ورودی‌های این ولایت ادامه دارد.

روز جمعه حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان در توئیتر خود نسبت به درگیری‌های پنجشیر ابراز نگرانی کرد و از طالبان و گروه مقاومت پنجشیر خواست تا مسائل خود را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

کرزی افزود جنگ راه حل نیست زیرا تنها برای کشور رنج به‌همراه خواهد داشت.

حامد کرزی، به‌همراه عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالح ملی افغانستان و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی پیش از این یک شورای هماهنگی برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت ایجاد کردند و با طالبان وارد گفت‌وگو شدند. شبکه تلویزیونی آریانانیوز پیشتر گزارش داده بود که این سه سیاستمدار به شورای حکومت افغانستان که طالبان قصد تأسیس آن را داشتند، ملحق می‌شوند. اما هیچ تصمیمی در این زمینه اعلام نشده است.

«تعویق در معرفی دولت» یا ملا عبدالغنی برادر، رئیس دولت جدید؟

در همین حال گفته می‌شود که معرفی دولت طالبان هم که قرار بود امروز جمعه ۱۲ شهریور / ۳ سپتامبر در کابل انجام شود به تعویق افتاده است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از سه منبع آگاه اعلام کرد که ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رئیس دفتر طالبان در قطر، رهبری دولت جدید افغانستان را برعهده خواهد داشت.

این منابع آگاه همچنین به رویترز گفته‌اند که ملا محمدیعقوب، پسر ملا عمر و شیرمحمد عباس استانکزی، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر در پست‌های ارشد دولت حضور خواهند داشت.

یکی از مقام‌های طالبان نیز گفته است همه رهبران بلندپایه طالبان به کابل وارد شده‌اند و آمادگی‌ها برای اعلام دولت جدید در مراحل پایانی است.

هم‌زمان با آمادگی‌ها برای اعلام دولت جدید از سوی طالبان، یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه به رویترز گفت تحریم‌های ایالات متحده علیه طالبان کاهش نمی‌یابد و محدودیت دسترسی طالبان به نظام مالی بین‌المللی حفظ خواهد شد.

از مسدودیت ۵,۹ میلیارد دلار بانک مرکزی افغانستان در آمریکا به‌عنوان بخشی از این محدودیت‌ها نام برده می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول نیز پیش از این اعلام کرده بود که دسترسی طالبان به منابع موجود در این صندوق، از جمله ۴۴۰ میلیون دلار ذخایر ارزی جدید را به دلیل عدم شفافیت متوقف کرده است.

بسیاری از کشورها گفته‌اند که برای ادامه تعهدات‌شان به افغانستان، انتظار تشکل دولت جدید طالبان را می‌کشند. آن‌ها بر همه‌شمول بودن دولت و حفظ حقوق زنان و اقلیت‌ها تأکید دارند و از آن به‌عنوان کلید تداوم همکاری‌های جهانی با دولت آینده نام می‌برد.

روز جمعه ۱۲ شهریور / ۳ سپتامبر وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشستی در اسلوونی بر سر شرایط همکاری محدود با طالبان در افغانستان توافق کردند. آن‌ها اعلام کردند که طالبان باید با مشارکت سایر نیروهای سیاسی دولت تشکیل دهند و اجازه دهند افراد نیازمند حفاظت کشور را ترک کنند. همچنین طالبان باید حقوق بشر، حاکمیت قانون و آزادی مطبوعات را رعایت کنند و ضمانت دهند که افغانستان دوباره پایگاهی برای گروه‌های تروریستی بین‌المللی نخواهد شد.

طالبان وعده داده‌اند که نظام بعدی همه‌شمول خواهد بود و اقوام مختلف کشور در آن عضویت خواهند داشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.