ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحادیه اروپا: رفتار طالبان مبنای قضاوت ما درباره همکاری با آن‌ها است

کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیپلمات‌هایشان را از افقانستان خارج و کارمندان محلی را به حال خود رها کرده‌اند. در چنین شرایطی وزرای خارجه این اتخادیه تصمیم گرفته‌اند که شروط همکاری با طالبان را تعیین کنند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل آنکه به روند خروج کارمندان محلی همکار سفارتخانه‌هایشان در افغانستان متعهد نبودند تحت فشار هستند.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز جمعه ۳ سپتامبر، ۱۲ شهریور در اسلوونی جلسه‌ای اضطراری تشکیل دادند تا وضعیت افغانستان را بررسی کنند.

این وزرا تصمیم گرفتند تا چنانچه طالبان امنیت لازم برای ادامه خروج افراد تحت خطر و شهروندان خارجی باقی‌مانده در افغانستان را فراهم کنند، شکلی از همکاری با این گروه برقرار کنند.

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست روز جمعه تاکید کرد که همکاری برای انجام این امور با طالبان به معنای رسمیت بخشیدن به آن‌ها نیست. با این حال وی تاکید کرد که اگر رفتار دولت طالبان مناسب تشخیص داده شود، ممکن است این اتحادیه همکاری خود را با آن‌ها بیشتر کند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چندین پیش‌شرط برای تعامل با طالبان اعلام کرد. مقابله با تروریسم و اقدام موثر طالبان برای تبدیل نشدن این کشور به مقر تروریسم بین‌المللی یکی از این شروط است.

آزادی رسانه‌ها و تضمین حقوق و آزادی‌های زنان از دیگر شروط اتحادیه اروپاست.

همچنین طالبان باید متعهد شود که دولتی فراگیر تشکیل دهد که همه اقوام و اقلیت‌ها را نمایندگی کند.

بورل تعهد طالبان برای فراهم کردن شرایط و آزادی عمل شهروندان در معرض خطر در این کشور برای خروج از افغانستان را مجددا یاد‌آوری کرد و گفت که این گروه باید تداوم کمک‌های بشردوستانه به مردم را تضمین کند.

آخرین عملیات خروج شهروندان در معرض خطر در روز ۳۰ اوت انجام شده است. پس از خروج آمریکا از فرودگاه کابل، عملیات خروج متوقف شده است.

موضوع دیگری که در نشست روز جمعه وزرای اتحادیه اروپا مطرح‌ شد رسیدن به سازوکاری برای مقابله با موج مهاجران افغان بود. پیش‌تر اتحادیه اروپا از کشورهای همسایه افغانستان خواسته بود تا آوارگان و پناهجویان افغان را بپذیرند. بورل مجددا بر همین نکته نیز تاکید کرد و گفت که با کشورهای همسایه افغانستان در تماس است تا آن‌ها را برای اجرای چنین طرحی مجاب کند.

همچنین در این نشست در زمینه تداوم کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان مذاکره شد. هم‌اکنون منابع ارزی افغانستان در خارج از این کشور مسدود شده است و سازمان ملل هشدار داده که فقر و گرسنگی فراگیر در افغانستان به زودی به تهدیدی برای جان صدها هزار شهروند این کشور بدل خواهد شد.

جوزپ بورل روز جمعه بر یافتن راهکاری برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تاکید کرد و گفت که عملکرد طالبان در این زمینه یکی از اصول قضاوت در مورد آن‌ها است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.