ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای «ادامه گفت‌وگو» توافق کردند

رئيس سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون تعیین زمان مشخصی، بر سر تعویض کارت حافظه دوربین‌های نطارتی توافق کردند. ایران دسترسی بازرسان آژانس به این دوربین‌ها را قطع کرده و تهدید کرده بود تصاویر ضبط‌شده دوربین‌ها را پاک می‌کند.

محمد اسلامی، رئیس تازه منصوب شده سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از مذاکره در پشت درهای بسته در یک کنفرانس خبری از آنچه که در جلسه گذشته ابراز رضایت کردند و گفتند گفت‌وگو بر سر مسائل هسته‌ای را ادامه می دهند.

گروسی که در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرده از اینکه گفت‌وگوها «مثبت» بود، اظهار رضایت کرد، گفت:

توافق کردیم مذاکرات را در وین ادامه دهیم و پس از آن من مجدداً برای گفت‌وگوی سطح بالا با مقامات ایرانی به ایران برمی‌گردم.

پیش از سفر گروسی به تهران رسانه‌های بین‌المللی از احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام خبر داده بودند. در ایران اما «نور نیوز» سایتی که گفته می‌شود زیر نظر دبیرخانه شورای امنیت ملی ایران اداره می‌شود به نقل از «خبرهای رسیده» نوشت: «هیچ قطعنامه ای علیه تهران در دستور کار نشست شورای حکام قرار ندارد.»

توافق بر سر تعویض کارت‌ حافظه دوربین‌های نظارتی

سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از دیدار صبح یک‌شنبه ۲۱ شهریور/ ۱۲ سپتامبر با رئیس آژانس هم بیانگر رفع خطر صدور قطعنامه از سر ایران بود. اسلامی گفت:

مقرر شد کارشناسان‌آژانس برای تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی فنی به ایران بیایند و اقدامات فنی لازم را برای دوربین‌ها انجام دهند و کارت حافظه طبق روالی که در ایران هست و در آنجا نگهداری می‌شود، همین‌جا پلمب می‌کنند و کارت‌های جدید را نصب می‌کنند.

دوربین های حفاظتی در شش ماه گذشته یکی از اختلاف‌های تهران و آژانس بوده است. ایران دسترسی آژانس به دوربین‌ها را قطع کرده و تصاویر ذخیره شده را هم به گفته مسئولان ارشد سازمان انرژی اتمی «در اختیار آژانس نمی‌گذارد.»

به گفته اسلامی قرار است دو طرف گفت وگوهای خود را ادامه دهند. او گفت که ایران تصمیم گرفته در اجلاس آینده شرکت کند و در حاشیه اجلاس مذاکرات و گفت وگوها را ادامه دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت وگو با گروسی را «مثبت و سازنده» توصیف کرد و افزود: «اعتماد متقابل بین جمهوری اسلامی و آژانس باید پابرجا بماند و آژانس در عمل به تکالیف قانونی خود برای پیشبرد انرژی هسته ای ایران و همچنین پیشرفت جمهوری اسلامی نقش قابل ملاحظه ای داشته باشد.»

خبرگزاری‌ها همچنین از صدور بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان دیدار محمد اسلامی و رافائل گروسی خبر دادند. در بخشی از این بیانیه که خبرگزاری کار ایران (ایلنا) منتشر کرده آمده است که دو طرف بر سر زمان تعویض کارت‌های حافظه به توافق نرسیده‌اند.

روابط ایران و آژانس انرژی بین‌المللی اتمی از پایان سال قبل پس از آنکه ایران بر اساس قانون موسوم به اقدام‌ راهبردی برای لغو تحریم ها دسترسی آژانس به دوربین های مستقر در مراکز هسته ای را بست، دوباره پر تنش شده است.

آژانس در آخرین گزارش خود از آنچه که «اتلاف وقت» ایران در توضیح درباره مسأله اورانیوم های پیدا شده و ایجاد محدودیت در «دسترسی بازرسان به برخی از ابزارهای نظارتی» خوانده، انتقاد کرده بود.

این نهاد در گزارش به شورای حکام انرژی اتمی که قرار است دوشنبه ۱۳ سپتامبر/ ۲۲ شهریور تشکیل جلسه بدهد اعلام کرده بود اعتمادش به ادامه نظارت بر برخی از تأسیسات هسته ای ایران «به سرعت در حال از بین رفتن است».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.