ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با وجود بحران آب، کشت برنج در بخشی از استان اصفهان ادامه دارد

ذخیره سد زاینده‌رود کمتر از ۱۵ درصد است. با این‌حال گروهی از کشاورزان اصفهانی به کشت برنج روی آورده‌اند. کمبود برنج در بازار و افزایش قیمت این کالای اساسی کشت برنج را سودآور کرده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان اصفهان در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد بین ۷۰ تا ۷۵ درصد منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی استان اصفهان مصرف شده است. اصغر محسن زاده کرمانی در ادامه این مصاحبه یادآوری کرد:

«با فرونشست زمین در سال‌های اخیر و کاهش ۳۵ درصدی آب‌های زیر زمینی ۲۸ درصد آب کشت پاییزه و بهاره از منابع سطحی و ۷۲ درصد از منابع زیر زمینی تامین شده است.»

خشکسالی‌های پی در پی کشاورزی در استان اصفهان را بحران‌زده کرده است. آخرین بار ۹ مهر سال جاری کشاورزان منطقه «براآن شمالی» در روستای وجاره اصفهان در یک تجمع به کم‌آبی در استان اعتراض کردند. در این تجمع عباس مقتدایی یکی از پنج نماینده مردم اصفهان به تهدید گفت:

«اگر دولت برای رفع مشکل زاینده‌رود به اصفهان سفر نکند، مردم اصفهان برای پیگیری حقابه‌شان به تهران خواهند آمد.»

تغییر الگوی کشت

بخشی از آب زاینده‌رود در اختیار استان یزد قرار می‌گیرد که با بحران ژرف‌تری مواجه است. تغییر الگوی کشت یکی از برنامه دولت‌ها برای مقابله با بحران بی آبی است که تاکنون معطل مانده و به جایی نرسیده است. محسن زاده کرمانی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه مصاحبه با ایلنا درباره ضرورت تغییر الگوی کشت گفت:

«یک افق پنج ساله برای الگوی کشت در استان اصفهان تعریف و ابلاغ شد که بر اساس آن میزان آب اختصاصی بخش کشاورزی در آب زیر زمینی و سطحی، ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب برای وضعیت عادی، ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب برای زمان کم آبی سطحی و یک میلیارد و ۴۴۴ میلیون متر مکعب برای وضعیت کم آبی در استان اصفهان در نظر گرفته شده است.»

در این میان حسن ساسانی، مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرد که ذخیره سد زاینده‌رود کمتر از ۱۵ درصد است. با این‌حال به دلیل افزایش قیمت برنج و نیاز مردم به این کالا، همچنان کشت گیاه آب‌بر برنج در اطراف اصفهان ادامه دارد. ایلنا می‌نویسد کشاورزان روستای رارا و دستنا و روستاهای اطراف و شهرستان‌هایی مانند فلاورجان و بادرود از جمله مناطق نزدیک به شهر اصفهان هستند که بدون توجه به خشکسالی اقدام به کشت برنج کرده‌اند.

 طبق مصوبه جهاد کشاورزی کشت برنج در استان‌هایی با بارش بیش از ۸۰۰ میلیمتر در سال مجاز است. اصفهان با کمتر از ۲۴۰ میلیمتر بارندگی جزو این مناطق نیست.

 محمد کوشافر عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در مصاحبه با ایلنا یادآوری کرد که کشت برنج در حاشیه حوزه زاینده‌رود امری ضروری برای تغذیه آبخوان‌ها و سفره‌های زیر زمینی در این منطقه است تا مانع از فرونشست زمین شود، اما به گفته او در حال حاضر نه آب برای کشت برنج به اندازه کافی وجود دارد و نه اینکه صد درصد کشت انجام شده در حاشیه حوزه زاینده رود است.

پیمان فیروزنیا، مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان پیش از این اعلام کرده بود: قانونی برای این که بتوان کشاورز را مجبور کرد کشتی را انجام دهد یا خیر در کشور وجود ندارد و فقط فعالیت‌های ترویجی انجام شده یا آب بهای کشت برنج با تعرفه بیشتری محاسبه می‌شود، در این راستا کشاورزان شناسایی شده و به سازمان آب معرفی می‌شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.