ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با پادرمیانی روسیه تنش مرزی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان فعلا خاتمه یافت

ارمنستان می‌گوید در درگیری‌های سه‌شنبه ۱۶ نوامبر/ ۲۵ آبان با نیروهای آذربایجان در مرزهای مشترک شرقی چندین سرباز ارمنی کشته و ده‌ها سرباز دیگر به اسارت گرفته شدند. این خطر وجود داشت که تنش‌ها بالا بگیرد و آتش جنگ بین دو کشور مجدداً شعله‌ور شود.

به گزارش شبکه الجزیره وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد این کشور و جمهوری آذربایجان با پادرمیانی روسیه تدابیر خصمانه و نظامی در مرز مشترک را متوقف کردند.

روز گذشته حوالی ساعت ۱۳ به وقت محلی، با حمله یگان‌های نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به مواضع ارمنستان در کوه «زیزرناک کار» تنش‌ها مجدداً بالا گرفت. تبادل آتش زمانی آغاز شد که نیروهای جمهوری آذربایجان از نیروهای ارمنی خواستند مواضع خود را در این منطقه ترک کنند که با مخالفت نیروهای ارمنی منجر به آغاز درگیری بین دو طرف شد. سپس نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تلفنی گفت‌وگو کرد. کرملین در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد «دو طرف وضعیت به‌وجود آمده در مرزهای دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان را بررسی کردند.» چند ساعت بعد وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد:

«با پادرمیانی روسیه توافق شد که در مرزهای مشترک شرقی ارمنستان با جمهوری آذربایجان آتش‌بس اعلام شود.»

وزارت دفاع نیز روسیه اعلام کرد، ارمنستان و آذربایجان تصمیم گرفتند بعد از مذاکرات با وزیر دفاع روسیه تدابیر خصمانه و نظامی را متوقف کرده و اقدام به بسط ثبات در منطقه مرزی کنند.

بر این اساس از ساعت شش و نیم بعد از ظهر روز گذشته تاکنون وضعیت در این منطقه به «ثبات نسبی» رسیده است.

جمهوری آذربایجان برقراری آتش‌بس را هنوز تأیید نکرده است.  

پارلمان ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌های روز سه‌شنبه با نیروهای جمهوری آذربایجان ۱۵ سرباز ارمنی کشته شدند. همچنین وزارت دفاع ارمنستان فاش کرد، نیروهای آذربایجان ۱۲ سرباز ارمنی را اسیر کردند.

بعد از شروع درگیری‌ها، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و روسیه از طرفین خواسته بودند آتش‌بس اعلام کنند.

درگیری‌ها از گذرگاه لاچین آغاز شد

از اعلام توافق آتش‌بس در سال گذشته تاکنون بارها در مرز مشترک بین دو کشور کار به درگیری‌های پراکنده کشیده است.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای، ارمنستان را درباره تنش نظامی روز گذشته در مرزهای دو کشور مقصر دانست. در این بیانیه گفته شده:

«بازدید غیرقانونی وزیر دفاع سابق ارمنستان از مناطق تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسیه که متعلق به آذربایجان است و نیز برگزاری نشست‌های نظامی و استقرار ۶۰ نیروی مسلح ارمنستان در مسیری که به مواضع ارتش آذربایجان در گذرگاه لاچین منتهی می‌شود و نیز حملات متعدد نظامیان ارمنی به مواضع نیروهای مسلح آذربایجان در دو منطقه کلبجر و لاچین نمایانگر تحریکات طرف ارمنی است.»

یکشنبه گذشته در اثر درگیری بین دو طرف، جاده «لاچین» تنها کریدوری که دو کشور را به هم متصل می‌کند مسدود شده بود.

۹ نوامبر / ۱۹ آبان ۹۹، ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه، الهام علی‌اف، رئیس‌ جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی درباره آتش‌بس کامل در قره‌باغ امضا کردند. طبق توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان، قرار شد ارمنستان اراضی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌ نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. بنابر این توافق، روسیه نیروهای حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره‌باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.