ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی‌ها درباره شیوع اومیکرن در ایران؛ دولت ادعا می‌کند هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونایی نیست

با وجود هشدارها درباره احتمال ورود سویه بسیار مسری اومیکرون کرونا به کشور، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا «بازگشت نشاط به جامعه» را از نتایج «بازگشایی هوشمند» توصیف کرده است.

رئیسی روز شنبه ۲۷ آذرماه، بار دیگر مسوولیت جلوگیری از شیوع گسترده کرونا در کشور را متوجه شهروندان دانسته و از سوی دیگر خواستار نظارت بیشتر بر مرزها شده است:

 «صیانت از جان و سلامتی مردم ایجاب می‌کند که تردد افراد از مرزها به‌ویژه از کشورهایی که احتمال سرایت بیشتری وجود دارد، با دقت و جدیت کنترل شود.»

این گفته‌های رئیسی در حالی است که محمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام کرده هرچند شرایط استان خوزستان نسبت به ماه‌های قبل بهتر شده اما به‌دلیل سرعت بالای شیوع واریانت اومیکرون در استان، این وضعیت پایدار نخواهد ماند.

به‌نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علوی اعلام کرده در حال حاضر ۱۸ درصد از جمعیت واجد شرایط دریافت واکسن کرونا در خوزستان همچنان حتی یک دوز واکسن را هم دریافت نکرده‌اند.

ادعاها درباره کاهش میزان ابتلا به ویروس کرونا در کشور در حالی است که کارشناسان بهداشت پیش از این اعلام کرده بودند به‌دلیل عدم وجود نظام پایش واریانت‌ها در ایران، احتمالا سویه اومیکرون کرونا به کشور وارد شده است.

در روزهای گذشته، حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی در تهران از احتمال ورود سویه اومیکرونِ ویروس کرونا به داخل کشور خبر داده و گفته بود: 

«در حال حاضر روند گسترش اومیکرون در کشورهای مختلف بسیار بالاست و شاید تاکنون بیش از ۵۰ کشور درگیر این واریانت شدند که روزبه‌روز هم در حال افزایش است. حتی در آمریکا مواردی گزارش شده و در اطراف کشور ما هم در کشورهایی مانند ترکیه، هند و پاکستان هم دیده شده است.» 

به‌گفته این اپیدمیولوژیست، به نظر نمی‌رسد اومیکرون هنوز وارد کشور ما نشده باشد: «احتمالا واریانت اومیکرون داخل کشور ما هم هست، اما متاسفانه از آنجایی که نظام پایش واریانت‌ها را در کشور نداریم، نمی‌توانیم مستندی مبنی بر وجود یا عدم حضور این واریانت در کشور را ارائه دهیم.»

نگرانی‌ها درباره وجود سویه اومیکرون کرونا در کشور و پنهانکاری دولت درباره آمار واقعی مبتلایان و قربانیان کرونا در حالی است که مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت روز جمعه ۲۶ آذر ماه اعلام کرده است تا کنون اندکی بیش از ۱۱۲ میلیون و ۵۹۶ هزار دوز واکسن در ایران تزریق شده و حدود ۵۰ میلیون و ۱۱۰ هزار نفر دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند.

آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت در ایران نشان می‌دهد، با وجود ادعای پیشرفت در واکسیناسیون سراسری کرونا در کشور، همچنان حدود ۲۰ میلیون نفر واکسینه نشده کامل در ایران وجود دارند.

مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت همچنین اعلام کرده در حال حاضر هیچی شهری در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد، اما ۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد و ۳۲۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

این در حالی است که در روزهای گذشته اعلام شد با توجه به توسعه واکسیناسیون عمومی، برگزاری مراسم عزاداری و مذهبی ایام فاطمیه و بر اساس طرح مدیریت هوشمند بیماری کرونا، معاون محترم امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی اجتماعی، انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بلامانع است. همچنین با اینکه در حال حاضر گردشگران عراقی تنها از مرزهای هوایی اجازه ورود و خروج از کشور را دارند و مرزهای زمینی به روی گردشگران به جز گردشگران سلامت بسته است، اما اعلام شده که این احتمال وجود دارد که مرزها برای گردشگران عراقی که خواستار سفر به ایران هستند بازشود و حتی گروه‌ها به صورت پیاده از مرز وارد ‌شوند.

در همین زمینه: 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.