ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمیته علمی کرونا در ایران خواهان اعمال دو هفته‌ای محدودیت‌های اجتماعی شد

کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در نشستی توصیه کرد که با توجه به شیوع گسترده سویه اومیکرون در ایران محدودیت‌های اجتماعی تا دو هفته در سراسر کشور اجرا شود. در حالی‌که ابراهیم رئیسی و مسئولان آموزش و پرورش خواهان مدارس حضوری شده بودند سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از امکان تصمیم‌گیری محلی برای حضوری‌شدن مدارس و مراکز آموزش عالی خبر داد و چندین شهر و استان کلاس‌های حضوری در مدارس را تعطیل کردند. سفرهای سران قوا به‌علت شیوع کرونا دو هفته لغو و مجلس نیز دو روز تعطیل شد.

در ایران سویه اومیکرون ویروس کرونا همچنان در حال گسترش است و تقریباً تمام استان‌ها با افزایش ابتلا به این سویه روبه‌رو شده‌اند. به‌رغم افزایش شیوع اومیکرون، مسئولان اقداماتی جدی برای جلوگیری از آن انجام نداده‌اند. از سویی محدودیت‌ها اعمال نشده و از سوی دیگر ستاد ملی مقابله با کرونا دستور بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را نیز صادر کرده است. بر اساس گزارش‌ها احساس مسئولیت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز کاهش یافته و به زیر ۵۰ درصد رسیده و تزریق دوز سوم واکسن کرونا نیز به خوبی پیش نرفته است.

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا سه‌شنبه ۱۲ بهمن با اشاره به شیوع گسترده اومیکرون در کشور، از برگزاری جلسه این کمیته در روز گذشته (دوشنبه) خبر داد و گفت:

«توصیه و مصوبه مورد اجماع اعضای کمیته علمی کرونا در جلسه روز گذشته این بود که محدودیت‌های اجتماعی تا دو هفته در سراسر کشور اجرا شود و پس از آن دوباره بر اساس شرایط کشور، تصمیم‌گیری می‌شود.»

به‌گفته جماعتی این محدودیت‌ها می‌تواند در مجامعی مانند مدارس، دانشگاه‌ها، کنسرت‌ها، مجموعه‌های ورزشی و... که تعداد زیادی افراد در آن حضور دارند، اجرایی شود.

او تأکید کرد که استفاده از ماسک باید الزامی باشد و اگر فردی فاقد ماسک است، به صورت رایگان در اختیار او قرار گیرد.

ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز دربازه توصیه‌های کمیته علمی مقابله با کرونا تصمیمی نگرفته است.

تعطیلی مدارس در پیک ششم

عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز سه‌شنبه در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که استانداران و ستادهای استانی مقابله با بیماری کرونا، می‌توانند بر اساس رنگ‌بندی شهرها درباره حضوری و یا غیرحضوری بودن مدارس و مراکز آموزش عالی تصمیم‌گیری کنند.

شیوع موج ششم کووید۱۹، نگرانی‌هایی را در میان خانواده‌ها به‌ویژه والدین دانش‌آموزان در ایران ایجاد کرده و با سیر صعودی بستری‌ها و مبتلایان به سویه اومیکرون احتمال تغییر نظر ستاد کرونا در گشایش مدارس و آموزش حضوری دانش‌آموزان می‌رود.

با وجود اصرار و تأکید مسئولان وزارت آموزش و پرورش درباره آغاز فعالیت حضوری مدارس، به نظر می‌رسد که این تأکید بیشتر در رسانه‌ها مطرح است و در عمل، بازگشایی مدارس از جمله در تهران همچنان به‌شکل جدی دنبال نمی‌شود و دانش‌آموزان در حداقلی‌ترین شکل ممکن به صورت ساعات محدود (یک یا دو ساعت) در هفته در مدارس حضور می‌یابند.

در برخی موارد نیز به دلیل عدم نظارت مسئولان آموزش و پرورش، مدارس هیچ برنامه‌ای برای آموزش حضوری ندارند و همچنان شیوه آموزش مجازی را در پیش گرفته‌اند.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم بارها در سخنان خود بر ضرورت بازگشایی مدارس تأکید کرده بود و مسئولان آموزش و پرورش نیز به همین منوال بر بازگشایی مدارس اصرار دارند اما واقعیت، حکایت از جدی نگرفتن موضوع توسط مدارس و ضعف نظارت مسئولان امر است.

در این شرایط، شیوع سویه اومیکرون، یک‌بار دیگر آموزش‌های حضوری نیم‌بند را هم به تعطیلی کشانده و در برخی استان‌ها مانند آذربایجان شرقی، گلستان، مازندران، هرمزگان، قزوین و شهرهای قرمز و نارنجی خراسان جنوبی، آموزش حضوری کاملاً تعطیل شده است. در برخی استان‌های دیگر مانند اردبیل موج ششم کرونا سردرگمی آموزش حضوری دانش‌آموزان در مدارس اردبیل را افزایش داده و خانواده‌ها را برای حضور فرزندانشان در مدارس دچار دودلی و تردید کرده است.

این در حالی است که یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در آخرین اظهار نظر خود در این‌باره گفته بود:

«فعالیت مدارس حضوری است و این امر از طریق ستاد ملی کرونا نیز اعلام شده است.»

نوری در مورد نگرانی والدین افزوده بود:

«دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کلاس‌ها حاضر شوند؛ مدارس فعال هستند و ستاد کرونا موردی مبنی بر تعطیلی یا کم‌رنگ‌شدن مدارس اعلام نکرده است.»

شیوع اومیکرون در استان‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود. به‌عنوان نمونه حسین کرم‌پور، رئیس شورای هماهنگی سازمان نظام پزشکی استان هرمزگان روز سه‌شنبه در نامه‌ای به رئیس ستاد کرونای استان خواستار مداخله فوری و تدابیر جدی برای مهار موج جدید کرونای اومیکرون در استان شد. کرم‌پور در این نامه نوشت:

«از آن‌جایی که تعداد مبتلایان به صورت انفجاری و در بازه زمانی کوتاه‌مدت در حال افزایش است و اگر محدودیت‌هایی اتخاذ نگردد به‌زودی شاهد افزایش تعداد موارد بستری و مرگ‌ومیر خواهیم بود، شورای هماهنگی سازمان نظام پزشکی استان درخواست می‌کند تمام آموزش و آزمون‌ها در سطوح تحصیلی مختلف هر چه سریع‌تر به صورت مجازی انجام پذیرد؛ مراکز تجمع جمعیت مانند سالن‌های برگزاری مراسم عروسی، کنسرت‌ها، سالن‌های ورزشی، آرایشگاه‌ها و دیگر مکان‌های تجمعی پرخطر حداقل به مدت دو هفته تعطیل گردند و فعالیت رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها ۳هفته به صورت بیرون‌بر انجام شود.»

روند کرونا طی چند هفته اخیر در هرمزگان افزایشی بوده است و تعداد مبتلایان از ۵۰۷ نفر در ابتدای دی‌ماه به بیش از ۷ هزار نفر رسیده است.

شیوع اومیکرون و فعالیت دولت و مجلس

سیدمجید میراحمدی، دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن اعلام کرد که به‌علت شیوع کرونا و به‌منظور جلوگیری از گسترش بیماری، سفرهای استانی هیئت دولت و سران قوا به‌مدت دو هفته و تمامی سفرهای غیرضروری کارمندان دولت نیز لغو می‌شود.

میراحمدی همچنین افزود:

«برگزاری جلسات و تجمعات در ۱۰ روز آینده باید با ۲۵ درصد ظرفیتِ محل برگزاریِ مراسم برگزار شود و مدت زمان برنامه هم نباید بیش از یک ساعت‌ونیم باشد.»

سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز خبر داد که جلسات علنی سه‌شنبه و چهارشنبه مجلس به‌منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی لغو شد.

پیش از این با تصمیم هیئت رئیسه مجلس قرار بود مدت جلسات علنی دو ساعت کاهش یابد و جلسات سه‌شنبه و چهارشنبه تا ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه ادامه داشته باشد.

مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی روز گذشته گفته بود تست کرونای دست‌کم ۴۷ نفر نماینده مجلس مثبت بوده است.

«مراجعه کم» برای دوز سوم واکسن کرونا

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت جمهوری اسلامی که ظهر دوشنبه اعلام شد طی یک شبانه روز ، ۲۸هزار و ۹۹۵ بیمار مبتلا به کرونا در ایران شناسایی شدند و دست کم ۳۰ بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند.

برمبنای گزارش وزارت بهداشت در حال حاضر ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۱ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۷۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۹۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت روز سه‌شنبه در دیدار دیدار با حسن محمد عباس، سفیر لبنان در ایران گفت: «۹۰ درصد جمعیت هدف کشور یک دوز، حدود ۸۱ درصد دو دوز و ۲۵ درصد نیز دوز سوم واکسن علیه کرونا را تزریق کردند.»

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در این‌باره گفت:

«درصد مراجعه برای دوز سوم بسیار کمتر از انتظار است و احتمالاً ناچار شویم که در مدیریت هوشمند دوز سوم واکسن را الزامی کنیم.»

براساس آمار روز دوشنبه وزارت بهداشت، مجموعاً ۶۰ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۴۳۵ نفر در ایران دوز اول، ۵۴ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۲۷ نفر دوز دوم و تنها ۱۷ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۸۳۱ نفر دوز سوم واکسن کرونا را نیز دریافت کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.