ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه از خروج اولین گروه از سربازان خود از مرز اوکراین خبر داد

به‌گفته کرملین، بخشی از سربازان روسی مستقر در مرز اوکراین، دستور بازگشت به پادگان‌های خود را دریافت کرده‌اند. شمار دقیق آن‌ها هنوز روشن نیست با این حال این اقدام می‌تواند نشانه‌ای از کاهش تنش‌ها باشد. همزمان دومای روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن دونتسک و لوهانسک، مناطق جدایی‌طلب در شرق اوکراین به‌عنوان مناطق مستقل به رسمیت شناخته می‌شوند.

در میانه بحران اوکراین، روسیه اعلام کرد که پس از انجام مانورهای نظامی، خروج نیروهایش از جنوب و غرب این کشور را آغاز کرده است.

ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت اولین گروه از سربازان باید اواخر امروز، سه‌شنبه ۲۶ بهمن / ۱۵ فوریه به پایگاه‌های دائمی خود بازگردند. افزون بر این، بارگیری تجهیزات و فن‌آوری‌های نظامی از منطقه نیز آغاز شده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه پیشتر اعلام کرده بود که برخی از مانورهای نظامی در شرف اتمام هستند. هنوز مشخص نیست که چه تعدادی از سربازان از منطقه مرزی با اوکراین خارج می‌شوند. مانورهای دیگر در کشور همسایه بلاروس همچنان ادامه دارند.

کوناشنکوف تأکید کرد که روسیه به «مجموعه اقدامات گسترده‌ برای آموزش عملیاتی نیروهای مسلح» ادامه می‌دهد. با این وجود، رویکرد جدید روسیه به‌عنوان گامی ممکن به سمت آرامش ارزیابی می‌شود.

«روز شکست تبلیغات جنگی غرب»

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در همین راستا در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت:

«۱۵ فوریه ۲۰۲۲ به‌عنوان روز شکست تبلیغات جنگی غرب در تاریخ ثبت خواهد شد. غرب خود را رسوا کرد.»

در این میان بیش از ۳۰ کشتی جنگی روسی از انواع مختلف، مانور دیگری را در دریای سیاه برگزار کردند. به‌گفته وزارت دفاع این کشور، رزمایش ناوگان دریای سیاه شامل آتش توپخانه سنگین به منظور تمرین انهدام زیردریایی دشمن برگزار شده است. در بلاروس نیز در طول مانوری که تا یکم اسفند / ۲۰ فوریه برنامه‌ریزی‌شده، آتش توپخانه سنگین به‌کار گرفته شد.

اوکراین می‌گوید فعلاً از تهاجم روسیه جلوگیری شده است. دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت:

«ما و متحدان‌مان توانستیم از تشدید بیشتر تنش‌های روسیه جلوگیری کنیم. اواسط فوریه است و می‌بینید که دیپلماسی هنوز عمل می‌کند.»

غرب حضور نظامی خود را در شرق اروپا افزایش می‌دهد

 استقرار گسترده نیروهای روسیه در مرز اوکراین برای هفته‌ها به بیم از تهاجم روسیه به این کشور دامن زد. بر اساس اطلاعات ایالات متحده آمریکا، بیش از ۱۰۰ هزار سرباز روسی در منطقه مرزی مستقر شده‌اند.

در واکنش به تحرکات نیروهای روسیه، غرب حضور نظامی خود در شرق اروپا را افزایش داده است. روز گذشته (دوشنبه) اولین گروه از سربازان ارتش آلمان برای تقویت نیروهای ناتو وارد لیتوانی، کشور عضو اتحادیه اروپا شد. ارتش آلمان می‌خواهد در مجموع  ۳۵۰ سرباز دیگر و حدود ۱۰۰ خودروی نظامی به لیتوانی بفرستد. تاکنون حدود ۵۵۰ سرباز آلمانی در این جمهوری شوروی سابق مستقر شده‌اند.

آندری ملنیک، سفیر اوکراین در آلمان از اولاف شولتس صدراعظم این کشور خواست تا در جریان سفر امروز خود به مسکو سختگیر باشد. ملنیک گفت:

«فقط یک ضرب‌الاجل واضح و روشن به پوتین، با مهلتی حداکثر تا ۱۶ فوریه برای خروج نیروهای تا دندان مسلح‌اش می‌تواند صلح جهانی را حفظ کند. اگر رئیس کرملین این آخرین هشدار را نادیده بگیرد، تحریم‌های پیشگیرانه شدید علیه روسیه باید گام به گام از روز بعد اعمال شود.»

ملنیک گفت تحریم‌های اقتصادی باید شامل تحریم کامل واردات نفت، گاز، زغال سنگ، مواد خام استراتژیک و سایر محصولات را در بر بگیرد و همچنین دارایی‌های دولتی روسیه در خارج، از جمله حساب‌های بانکی مسئولان مسدود شود و سرمایه‌گذاری در روسیه ممنوع و تحریم‌های شخصی گسترده علیه رهبری دولتی و الیگارشی روسیه به‌اجرا درآید.

درخواست «به‌رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی‌طلب در اوکراین»

همزمان با خبر خروج بخشی از نیروهای روسیه از مرز اوکراین، قانونگذاران دومای روسیه سه‌شنبه ۲۶ بهمن / ۱۵ فوریه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن از ولادیمیر پوتین خواسته شده که دونتسک و لوهانسک، مناطق جدایی‌طلب در شرق اوکراین را به‌عنوان مناطق مستقل به رسمیت بشناسد.

با تصویب این قطعنامه، دوما آن را برای امضای پوتین به کاخ کرملین ارسال خواهد کرد.

ویچسلاو والودین، رئیس دومای روسیه پیش از این، موضوع به‌رسمیت شناختن جدایی‌طلبان شرق اوکراین را «بسیار مهم» خوانده و گفته بود، تمام فراکسیون‌های حاضر در دوما ظاهراً با این طرح پیشنهادی موافق‌اند. حزب کمونیست روسیه نیز ماه گذشته با ارائه این پیش‌نویس موافقت کرده بود.

روسیه دولت اوکراین را به سرکوب اتباع روس و روس‌زبانان ساکن مناطق شرقی این کشور متهم می‌کند.

به‌رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک در منطقه موسوم به دونباس از سوی روسیه می‌تواند احتمال الحاق این منطقه به روسیه را تقویت کند.

خروج اتباع آمریکایی از بلاروس و مولداوی

در ادامه تنش‌های موجود در منطقه، وزارت امور خارجه ایالات متحده از شهروندان این کشور خواست بلاروس را هر چه سریع‌تر با پروازهای تجاری یا خصوصی ترک کنند.

پیش از این واشنگتن در ۱۱ بهمن / ۳۱ ژانویه دستور خروج اعضای خانواده کارمندان دولت آمریکا از سفارت این کشور در مینسک را صادر کرده بود.

وزارت امور خارجه ایالات متحده همچنین با اشاره به همه‌گیری کرونا و فعالیت نظامی «غیرمعمول و نگران‌کننده» روسیه در اطراف اوکراین و اختلاف‌های حل نشده بین منطقه جدایی‌طلب ترانس‌نیستریا و دولت مرکزی مولداوی، از شهروندان آمریکایی در این منطقه خواست فوراً از آن خارج شوند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که فعالیت سفارتخانه این کشور در اوکراین از کی‌یف به شهر لووو در غرب این کشور و در مرز لهستان منتقل می‌شود. بلینکن این اقدام را در راستای حفظ امنیت کارکنان سفارت عنوان کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فریاد

    در حالی که غرب تعداد سربازانش در اوکراین را افزایش میدهد از روسیه می خواهد که در داخل خاک خودش هم تعداد سربازان را افزایش ندهد امریکا بیش از 8000 نفر برای حمایت از اوکراین اعزام کرده است و همچنین سلاحهای بی شماری نیز برای اوکراین ارسال کرده است یعنی غرب از امریکا می تواند به اوکراین سرباز اعزام کرده و روسیه را تهدید کند و سبب تحریک روسیه شود اما روسیه حق ندارد از مرزهای خودش دفاع کند و جنگ ادامه ی سیاست است از راه های دیگر و مهم نیست که اولین گلوله را چه کسی شلیک می کند مهم سیاستهائی ست که این شرایط را تحمیل می کنند بی شک امریکا جنگ طلب این جنگ است و روسیه هم از این موقعیت برای توسعه ی اراضی خودش سوء استفاده خواهد کرد و این اوکراین و مردم اوکراین است که در آتش این جنگ که ممکن است تمام اروپا را فرا بگیرد خواهد سوزاند . ما خواهان توقف اقدامات طرفین و عقب نشینی ناتو و تحریک ناتو به جنگ طلبان هستیم . ما هنوز اهداف دیگر تحریک روسیه را نمی دانیم که قرار است امریکا کجا تلافی نماید ایران یا ....