ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیده‌بان حقوق بشر: یونان از سایر مهاجران برای اخراج پناهجویان استفاده می‌کند

پلیس یونان پناهجویان را در مرز زمینی یونان و ترکیه در رودخانه اوروس بازداشت می‌کند و سپس آنها را به مردانی نقاب‌دار تحویل می‌دهد که مهاجران را به زور سوار قایق‌های کوچک می‌کنند و به سمت ترکیه می‌فرستند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سه‌شنبه ۱۲ آوریل / ۲۳ فروردین گزارشی منتشر کرد درباره به کارگیری مردان مهاجر خاورمیانه‌ای توسط نیروهای امنیتی یونان برای اخراچ پناهجویان در مرز زمینی یونان و ترکیه.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی یونانی که قصد جلوگیری از ورود پناهجویان از طریق مرز زمینی ترکیه یا اخراج پناهجویان از یونان را دارند، با استفاده مردان مهاجری که عمدتا اهل خاورمیانه یا آسیای جنوبی هستند این کار را انجام می‌دهند.

گزارش ۲۹ صفحه‌ای دیده‌بان حقوق بشر تحت عنوان «چهره‌های آنان پوشیده بود؛ استفاده یونان از مهاجران به عنوان پلیس کمکی در اخراج مردم»، نشان می‌دهد که پلیس یونان پناهجویان را در مرز زمینی یونان و ترکیه در رودخانه اوروس بازداشت می‌کند و در بسیاری از موارد بیشتر لباس‌های آنها را از تن‌شان در می‌آورد و پول، تلفن و سایر دارایی‌های پناهجویان را را می‌رباید. پلیس سپس مهاجران را به مردانی نقاب‌دار تحویل می‌دهند که آنها را به زور سوار قایق‌های کوچک می‌کنند و به وسط رودخانه اوروس می‌برند، به داخل آب سرد می‌کشانند و وادار می‌کنند تا به سمت ساحل رودخانه به سمت ترکیه حرکت کنند.

بر اساس این گزارش ظاهراً هویت هیچ کدام از این افراد به درستی در یونان ثبت نشده یا اجازه ارائه درخواست پناهندگی ندارند.

بیل فرلیک، مدیر امور مربوط به حقوق پناهندگان و مهاجران دیده‌بان حقوق بشر در این زمینه گفته:

«نمی‌توان انکار کرد که دولت یونان مسئول اخراج‌های غیرقانونی در مرزهای خود است و استفاده از نیروهای نیابتی برای انجام این اقدامات غیرقانونی، هیچ مسئولیتی را از ایشان سلب نمی‌کند».

وی افزود: «کمیسیون اروپا باید فوراً اقدامات قانونی را آغاز کرده و دولت یونان را به دلیل نقض قوانین اتحادیه اروپا که اخراج دسته‌جمعی را منع می‌سازد، در جایگاه پاسخگویی قرار دهد.»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با ۲۶ مهاجر و پناهجوی افغانستانی مصاحبه کرد که ۲۳ نفر از آنها بین ماه‌های سپتامبر ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۲ از طریق رودخانه اوروس به ترکیه بازگردانده شدند. این ۲۳ مرد، دو زن و یک پسربچه به دیده‌بان حقوق بشر گفتند که توسط مردانی که باور داشتند از مقامات یونانی هستند بازداشت شدند و معمولاً بیش از ۲۴ ساعت بدون غذا یا آب آشامیدنی کافی به ترکیه بازگردانده شدند.

بنا به اظهارات پناهجویان آنها توسط پلیس یونان و این مردان که گمان می‌رود پلیس یونانی هستند مورد ضرب و شتم یا سوءاستفاده قرار گرفته‌اند.

۱۶ نفر از پناهجویانی که سازمان دیده‌بان حقوق بشر با آنها مصاحبه کرده، گفته‌اند قایق‌هایی که پناهجویان را به ترکیه باز می‌گرداند توسط مردانی هدایت می‌شد که به زبان عربی یا زبان‌های آسیای جنوبی رایج در میان مهاجران صحبت می‌کردند. آنها همچنین گفتند که بیشتر این مردان یونیفورم سیاه یا کماندویی می‌پوشیدند و برای پوشاندن صورت خود از کلاه استفاده می‌کردند.

سه نفر از مصاحبه شوندگان توانستند با این مردان نقاب‌دار که قایق‌ها را هدایت می‌کردند صحبت کنند و گفته‌اند آنها نیز مهاجرانی هستند که توسط پلیس یونان استخدام شدند و پلیس یونان وعده داده مدارکی را برای‌شان فراهم کند تا بتوانند به آنجا سفر کنند.

یک پناهجوی ۲۸ ساله افغانستانی که در اواخر ماه دسامبر به ترکیه بازگردانده شد، به دیده‌بان حقوق بشر گفته که به زبان پشتو با مردی پاکستانی که قایق را می‌راند صحبت کرده و راننده قایق گفته است: «ما این کار را برای سه ماه انجام می‌دهیم و سپس به ما مدرک می‌دهند. با این کار، می‌توانیم آزادانه در داخل یونان رفت و آمد کنیم و سپس می‌توانیم بلیطی برای کشور دیگری تهیه کنیم.»

این اقدام کشور یونان در برخورد با پناهجویان با بسیاری از موازین و کنواسیون‌های حقوق بشری مغایر است و آنها را نقض می‌کند؛ از جمله ممنوعیت اخراج دسته‌جمعی پناهجویان بر اساس کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، حق رسیدگی عادلانه در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، حق درخواست پناهندگی بر اساس قانون پناهندگی اتحادیه اروپا و منشور حقوق اساسی اتحادیه اروپا و اصل عدم بازگشت طبق کنوانسیون پناهندگان که مصوب سال ۱۹۵۱ است.

دولت یونان دست داشتن در بازگرداندن پناهجویان را رد می‌کند و این دست ادعاها را «اخبار جعلی» یا «تبلیغات ترکیه» می‌خواند و افرادی که چنین حوادثی را گزارش می‌دهند از طریق تهدید تحریم‌های کیفری سرکوب می‌کند. در ۲۹ مارس سال جاری، مرجع مستقل شفافیت یونان که از سوی دولت مأموریت یافته بود تا در مورد بازگرداندن پناهجویان تحقیق کند، اعلام کرد «هیچ مبنایی برای گزارش‌هایی که مقامات یونانی به‌طور غیرقانونی پناهجویانی را که از ترکیه وارد این کشور می‌شوند، برگردانده‌اند، پیدا نکرده است.»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از یونان خواسته فوراً بازگرداندن پناهجویان از خاک این کشور و استفاده از اتباع کشورهای ثالث را برای اخراج دسته‌جمعی متوقف کند. این سازمان حقوق بشری همچنین از کمیسیون اتحادیه اروپا که حامی مالی دولت یونان برای کنترل مهاجران است خواسته تا از یونان بخواهد بازگشت سریع و اخراج دسته‌جمعی پناهجویان به ترکیه را پایان دهد و مقامات یونانی را تحت فشار قرار دهد تا یک مکانیسم نظارت مستقل و موثر بر مرزها ایجاد کنند که ادعاهای مربوط به آن را بررسی کند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین خواستار پایان دادن به خشونت در مرزها و اطمینان حاصل کردن از این موضوع شده که هیچ یک از بودجه‌های اختصاص‌یافته به یونان به نقض حقوق اساسی و قوانین اتحادیه اروپا کمک نکند و از کمیسیون اروپا خواسته علیه یونان به دلیل نقض قوانین اتحادیه اروپا که اخراج دسته جمعی پناهجویان را ممنوع می‌کند، شکایتی حقوقی را آغاز کند.

درهمین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.