ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اولین پرواز انتقال اجباری پناهجویان از بریتانیا به رواندا لغو شد

دادگاه حقوق بشر اروپا ساعت یازده سه‌شنبه شب در آخرین لحظه دستور داد از اخراج تعداد انگشت‌شماری از پناهجویانی که در هواپیما بودند جلوگیری شود. دولت بریتانیا تهدید کرد از کنوانسیون حقوق بشر اروپا خارج می‌شود.

طرح دولت بریتانیا برای اعزام تعدادی از پناهجویان به رواندا با انتقاد نهادهای حقوق بشری، موسسات خیریه و رهبران مذهبی مواجه شده که می‌گویند این اقدام غیرانسانی است. دولت راستگرای جانسون هم مجبور شده است با چالش‌های حقوقی در دادگاه‌های لندن با هدف جلوگیری از طرح انتقال پناهجویانی که از طریق کانال مانش خود را به بریتانیا رسانده‌اند مقابله کند.

در چند روز گذشته، حداقل ۳۰ نفر از پناهجویانی که قرار بود با اولین پرواز به رواندا منتقل شوند با موفقیت استدلال کرده بودند که نباید به دلایل پزشکی یا حقوق بشری به رواندا اخراج شوند.

تنها تعداد انگشت‌شماری از مهاجران قرار بود روز سه‌شنبه از پایگاه نیروی هوایی در جنوب غربی انگلیس به رواندا پرواز کنند. کمی قبل از پرواز دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) حکم جلوگیری از اخراج آنها را صادر کرد. پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا گفت:

«همیشه گفته‌ام اجرای این طرح آسان نخواهد بود و از اینکه چالش‌های حقوقی در لحظه آخر باعث شد پرواز لغو شود ناامید هستم.»

وزیر کشور بریتانیا در ادامه افزود:

«بسیار تعجب‌آور است که دادگاه حقوق بشر اروپا علیرغم موفقیت‌های مکرر قبلی در دادگاه‌های داخلی ما مداخله کرده است.»

پاتل گفت دولت بریتانیا از اخراج پناهجویان به رواندا منصرف نخواهد شد.

به گزارش رویترز اولین پرواز پس از روشن شدن موتورهای هواپیما و مشاهده خدمه کابین در حال سوار شدن لغو شد.

طبق گزارش‌ها به بیش از ۱۳۰ نفر اعلام شده که آن‌ها از بریتانیا اخراج می‌شوند و این افراد شامل پناهجویانی‌ست که ملیت سودانی، اریتره‌ای، ایرانی و عراقی دارند یا از جنگ در افغانستان و سوریه فرار کرده‌اند.

برخی از آن‌ها پیش از این در اعتراض، دست به اعتصاب غذا زده بودند. روزنامه گاردین نیز در گزارشی فاش کرده بود که به این پناهجویان گفته شده یا باید داوطلبانه به زادگاهشان برگردند یا به رواندا فرستاده می‌شوند.

رقم دقیق تعداد پناهجویان ایرانی در معرض اخراج به رواندا مشخص نیست. برخی از گزارش‌های تاییدنشده تعداد پناهجویان ایرانی پرواز روز سه‌شنبه را دست کم سه نفر اعلام کرده‌اند که گفته می‌شود به تازگی به بریتانیا رسیده بودند.

دادگاه حقوق بشر درباره یکی از این پناهجویان که تابعیت عراق را دارد اعلام کرد او «تا انقضای یک دوره سه هفته‌ای پس از اخذ تصمیم نهایی داخلی در روند رسیدگی قضایی، نباید اخراج شود.»

دادگاه عالی لندن قرار است پرونده این پناهجو را در ماه ژوئیه بررسی کند.  

دولت جانسون ادعا می‌کند معاهده ۱۲۰ میلیون پوندی (۱۴۸ میلیون دلاری) منعقد شده با رواندا،  سفرهای خطرناک پناهجویان به بریتانیا از طریق کانال مانش را متوقف می‌کند و کسب و کار قاچاقچیان را از رونق می‌اندازد.  

 سازمان ملل این طرح را «فاجعه‌بار» خوانده و رهبران کلیسای انگلیس آن را به عنوان یک طرح غیراخلاقی و شرم‌آور محکوم کرده‌اند. برخی رسانه‌های بریتانیا می‌گویند شاهزاده چارلز، وارث تاج و تخت، در محافل خصوصی این طرح را «هولناک» توصیف کرده است.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا اما این انتقادها را رد می‌کند. جانسون تهدید کرد که بریتانیا از کنوانسیون حقوق بشر اروپا خارج می‌شود. جانسون گفت:  

«برای ادامه این راه آیا لازم است برخی از قوانین را تغییر دهیم؟ ممکن است. همه این گزینه‌ها دائماً در حال بررسی هستند.»

بر اساس آمارهای رسمی، سال گذشته بیش از ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر با قایق‌های کوچک به بریتانیا رسیدند.

تلاش‌های مشابهی نیز هم‌اکنون در دانمارک در جریان است. پارلمان دانمارک سال گذشته قانونی را تصویب کرد که براساس آن می‌توان مراکز پناهجویان را به خارج از کشور منتقل کرد. چند روز پیش دولت کپنهاگ و کوزوو توافق‌نامه‌ای امضا کردند که طبق آن پناهجویان اخراج‌شده از دانمارک در زندانی در کوزوو نگهداری خواهند شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.