ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تضمین امنیت اسرائیل با «اعلامیه اورشلیم» - واکنش ایران

اعلامیه اورشلیم ایالات متحده را متعهد می‌کند که «هرگز اجازه ندهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.» رئیس هیأت مرگ در سخنانی در کرمانشاه گفت «هرگونه خطایی در منطقه با پاسخ سخت و پشیمان‌کننده‌ای» مواجه خواهد شد.

ابراهیم رئیسی، عضو هیات مرگ در سفر استانی به کرمانشاه گفت:

«متاسفانه برخی کشورهای منطقه در حال ترانزیت ناامنی و تروریسم از غرب و ایالات متحده به منطقه هستند. به آمریکایی‌ها و متحدان آنها در منطقه می‌گویم که ملت بزرگ ایران هیچگونه ناامنی و بحران را در منطقه نمی‌پذیرد و هرگونه خطایی در این منطقه با پاسخ سخت و پشیمان‌کننده‌ای مواجه خواهد شد.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و یایئر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل بعد از ظهر پنج‌شنبه ۱۴ ژوئیه/۲۳ تیر تعهد مشترکی مبنی بر جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای ایران امضا کردند، که نشان‌دهنده اتحاد این دو کشور بود که مدت‌ها بر سر دیپلماسی با تهران و احیای برجام اختلاف داشتند.

به گزارش خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) عضو هیأت مرگ در ادامه سخنانش در سفر به کرمانشاه افزود:

«آمریکایی‌ها و متحدان منطقه‌ای‌اش بدانند که ملت‌های مسلمان منطقه از روابط تحقیرآمیز دولت‌های خود با آمریکایی‌ها که موجب غارت منابع آنها می‌شود، سخت بیزارند.»

رئیسی در ادامه تأکید کرد:

«قدرت نظامی، توانایی‌ها و اقتدار ایران در منطقه امنیت‌ساز است و دخالت بیگانگان و آمریکایی‌ها در منطقه جز ایجاد بحران و ناامنی نتیجه دیگری ندارد.»

رئیس دولت سیزدهم ادعا کرد:

«ایران امروز از همه زمان‌ها قوی‌تر و آمریکا از همیشه ضعیف‌تر است»، گفت: شما ما را با تحریم‌ها و تهدیدها آزمودید، چرا امرِ تجربه‌شده را دوباره می‌آزمایید؟»

تعهد مشترک آمریکا و اسرائیل که رسانه‌های خبری از آن به عنوان «اعلامیه اورشلیم» یاد می‌کنند روز پنجشنبه در سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل امضا شد. اعلامیه اورشلیم ایالات متحده را متعهد می‌کند که «هرگز اجازه ندهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد»، و تصریح می‌کند که « ایالات متحده آماده است از همه عناصر قدرت ملی خود برای اطمینان از این نتیجه استفاده کند.»

واشنگتن و اسراییل از مدت ها قبل نگرانی خود را در مورد توانایی‌های هسته‌ای ایران ابراز کرده‌اند. ایران اصرار دارد که هرگز هیچ جاه‌طلبی برای ساخت بمب هسته‌ای نداشته است.

اسرائیل که تنها زرادخانه هسته‌ای و اعلام نشده منطقه را در اختیار دارد، سرسختانه با هرگونه توافقی با ایران در مورد برنامه هسته‌ای خود مخالف است.

لاپید هشدار داد که «کلمات» و «دیپلماسی» برای خنثی کردن جاه طلبی‌های هسته‌ای ایران کافی نیست.

نخست وزیر اسرائیل گفت:

«تنها چیزی که ایران را متوقف می کند این است که بداند اگر به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد، جهان آزاد از زور استفاده خواهد کرد.»

  ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به اعلامیه اورشلیم در توئیتر نوشت: ‏

در بیانیه مشترک بایدن و لاپید، بر "تعهد ثابت و قاطع آمریکا به حفظ امنیت و برتری نظامی اسرائیل" تأکید شده است. اشتباه نشود؛ هدف صرفا ایران نیست، بلکه کشور‌های عربی و اسلامی می‌بایست همواره برتری رژیم صهیونیستی را بپذیرند؛ بنابراین منبع اصلی تهدید برای منطقه کاملا روشن است.»

توافق مهمی که برنامه هسته‌ای ایران را در ازای لغو تحریم‌ها محدود می‌کرد، در سال ۲۰۱۸ با خروج دولت ترامپ از توافق شکست خورد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.