ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لاوروف: با همکاری ایران به سازوکاری برای مقابله با غرب رسیده‌ایم

فشار تحریم‌های غرب بر روسیه و ایران این دو کشور را بیش از گذشته به هم نزدیک کرده است. وزیر خارجه ایران در مسکو با لاوروف دیدار کرده است. یک پیام مهم و یک ابتکار صلح، آن چیزی است که ایرانی‌ها می‌گویند در چمدان امیرعبداللهیان در سفرش به مسکو وجود داشته است.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی شامگاه سه‌شنبه ۸ شهریور عازم مسکو شد تا به زعم معاون دفتر ابراهیم رئیسی «یک ابتکار صلح در کنار یک پیام مهم» را به روس‌ها برساند.

او روز چهارشنبه ۹ شهریور در محل وزارت خارجه روسیه با لاوروف دیدار کرد. روایت طرف ایرانی از این سفر بر موضوع ایده‌ای برای صلح در اوکراین و انتقال پیام یک رهبر اروپایی به روس‌ها متمرکز است. طرف روسی اما بر اتحاد با ایران برای مقابله با غرب به عنوان دستور کار این سفر تأکید می‌کند.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران در مورد محتوای صحبت‌های امیرعبدالهیان در دیدار روز چهارشنبه با لاوروف از قول او نوشت:

«درباره بحران اوکراین ایده‌هایی از سوی برخی مقامات اروپایی مطرح شده که در این مورد گفت‌وگو خواهیم کرد.»

خبرگزاری‌های داخلی ایران از قول منابعشان نوشته‌اند که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه آن رهبر اروپایی است که از ایران خواسته میانجی ختم جنگ در اوکراین شود. روس‌ها این موضوع را تأیید و یا رد نکرده‌اند.

خبرگزاری تاس روسیه، تنها صحبت‌های لاوروف در ابتدای دیدارش با امیرعبداللهیان را منعکس کرده است. تاس از قول لاوروف نوشت که دو کشور به سازوکاری برای مقابله با غرب دست یافته‌اند.

سرگئی لاوروف گفت مسکو و تهران بر ایجاد مکانیسم‌های قابل اعتمادی متمرکز هستند که امکان توسعه همکاری‌ها را بدون توجه به سیاست دیکته‌شده غرب فراهم می‌کند.

پس از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین و برقراری تحریم‌های گسترده کشورهای غربی، مسکو بیش از گذشته در تلاش است تا رابطه خود را با ایران گسترش دهد. در ماه‌های گذشته رسانه‌های غربی گزارش‌هایی در مورد کمک ایران به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها و شیوه‌های آن و البته کمک نظامی در قالب فروش پهپاد منتشر کرده‌اند.

لاوروف در روایت امروزش از اهمیت گسترش رابطه با ایران گفت:

«غربی‌ها در تلاش برای تسلط کامل بر جهانند، به طور هدفمند و سیستماتیک کل ساختار روابط بین‌الملل را تخریب می‌کنند و در این زمینه، ما به همراه دوستان خود از جمله جمهوری اسلامی ایران بر ایجاد مکانیسم‌های قابل اعتماد و سازنده‌ای تمرکز کرده‌ایم که امکان توسعه همکاری‌های دوجانبه سودمند را بدون توجه به خواست غرب فراهم می‌کند.»

لاوروف تأکید کرد که رهبری دو کشور یعنی علی خامنه‌ای و ولادیمیر پوتین، دستورالعمل‌های روشنی را برای رسیدن به این سازوکار مشخص کرده‌اند.

هنوز در مورد محتوای پیام مهمی که ایران می‌گوید در این دیدار مطرح خواهد شد اطلاعی در دست نیست. اینکه این پیام مهم همان خواسته امانوئل مکرون برای صلح در اوکراین است یا پیام علی خامنه‌ای به پوتین هم روشن نیست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.