ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروه ۷ خشونت‌ حکومت ایران علیه معترضان را محکوم کرد

وزیران خارجه کشورهای گروه ۷ به شدت از اقدامات ایران علیه تظاهرکنندگان انتقاد کردند. در سند پایانی مذاکرات دو روزه در مونستر آلمان آمده است که مقامات ایرانی باید اطمینان دهند که عاملان نقض حقوق بشر پاسخگو خواهند بود. آن‌ها اما از مجازات تنبیهی مشخصی علیه جمهوری اسلامی چیزی نگفته‌اند.

وزیران امور خارجه هفت کشور صنعتی جهان، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، کانادا و ایالات متحده آمریکا، موسوم به گروه ۷ جمعه ۱۳ آبان / ۴ نوامبر در بیانیه‌ مشترکی سرکوب وحشیانه تظاهرکنندگان در ایران را محکوم کردند.

در نشست دو روزه وزیران امور خارجه گروه ۷ در شهر مونستر آلمان، وزیران خارجه این گروه در بیانیه پایانی خود گفته‌اند «استفاده وحشیانه و نامتناسب از زور علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز معترضان و کودکان» ایران محکوم است.

وزیران خارجه گروه ۷ افزوده‌اند:

«از مقامات ایران می‌خواهیم به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی، از جمله میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی احترام بگذارند.»

اعتراضات گسترده‌ای در سراسر ایران از هفت هفته پیش علیه حکومت اسلامی آغاز شده است و همچنان با قدرت ادامه دارد. این اعتراضات با قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی به‌دست گشت ارشاد آغاز شد و به‌سرعت به تظاهرات ضدحکومتی تغییر کرد. براساس اطلاعات نهادهای حقوق بشری از آن زمان تاکنون بیش از ۲۸۰ نفر از جمله دست‌کم ۴۰ کودک و ۲۴ زن کشته شده‌اند.

ایران روز جمعه ۱۳ آبان / ۴ نوامبر و همچنین روز گذشته نیز شهرهای ناآرامی داشت. در روز جمعه نیروهای امنیتی ده‌ها نفر را در سیستان و بلوچستان کشته و زخمی کردند.

پیش از این، اتحادیه اروپا در رابطه با سرکوب معترضان در ایران تحریم‌هایی را از جمله علیه پلیس اخلاقی ایران اعمال کرده بود.

در بیانیه وزیران امور خارجه گروه ۷ همچنین از رژیم ایران به‌دلیل تحویل تسلیحات به روسیه انتقاد شد.

با توجه به حمایت ایران از روسیه، گروه ۷ رژیم تهران را تهدید به تحریم‌های بیشتر کرد. در سند نهایی آمده است که ارسال تسلیحات ایران به روسیه باید فوراً متوقف شود. این بیانیه افزوده است «هزینه‌های اقتصادی مستمر» بر کشورها، افراد و سازمان‌هایی که از جنگ تجاوزکارانه روسیه در اوکراین حمایت می‌کنند، تحمیل خواهد شد.

با این حال در بیانیه پایانی وزیران امور خارجه گروه ۷ از تحریم خاصی علیه جمهوری اسلامی نامی برده نشده است.

دولت اوکراین و کشورهای غربی می‌گویند روسیه در حملات پهپادی خود از پهپادهای انتحاری «شاهد ۱۳۶» ایران استفاده کرده است. مقامات ایران این موضوع را تکذیب کرده اند اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به‌تازگی تلویحاً از فروش پهپاد به روسیه سخن گفته بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.