ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کره شمالی ارسال سلاح به روسیه را رد کرد

ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد کره‌ شمالی در حال ارسال محموله‌های سلاح به روسیه است و این کار را از مسیر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا انجام می‌دهد.

کره شمالی ادعاهای ایالات متحده مبنی بر ارسال مخفیانه سلاح به روسیه برای جنگ در اوکراین را رد کرد و مدعی شد که هرگز به مسکو سلاح نفروخته و هیچ برنامه‌ای برای انجام این کار ندارد.

این بیانیه روز سه‌شنبه ۸ نوامبر/۱۷ آبان در خبرگزاری مرکزی رسمی کره (KCNA) و در واکنش به اظهارات جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید منتشر شد. او چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد کره شمالی تعداد «قابل توجهی» گلوله‌ توپخانه به روسیه ارسال کرده است.

کربی گفت که ایالات متحده بر این باور است که تعداد تسلیحات ارسال شده توسط پیونگ یانگ، برای کمک به روسیه در طولانی‌کردن جنگ کافی است، اما به اندازه‌ای نیست که به ارتش روسیه نسبت به نیروهای اوکراینی که تحت پشتیبانی تسلیحاتی ایالات متحده و اعضای ناتو قرار دارند، برتری بدهد.

پیشتر در ماه سپتامبر هم پیونگ یانگ ادعای مشابهی را رد کرد. ایالات متحده پس از خارج‌ کردن یک سری از اسناد اطلاعاتی از طبقه‌بندی محرمانه، مدعی شده بود کره شمالی قصد دارد گلوله‌توپخانه و موشک به مسکو بفروشد و به این کشور کمک کند تا ذخایر تسلیحاتی تخلیه‌شده خود را تکمیل کند.

جان کربی چهارشنبه هفته گذشته در اظهاراتش افرود که کره شمالی تلاش می‌کند محموله‌های تسلیحاتی را با رد کردن از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا پنهان کند و واشنگتن در حال نظارت است تا ببیند آیا این محموله‌ها تحویل گرفته شده‌اند یا خیر.

کربی گفت که ارسال این محموله‌ها «نشانه‌ای از کمبود و نیازهای دفاعی روسیه» است، زیرا این کشور با تحریم‌های بین‌المللی روبه‌روست و این تحریم‌ها توانایی مسکو برای پرکردن مجدد انبارهای نظامی خود را محدود کرده است.

یک تحلیل‌گر مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی مستقر در آمریکا به شبکه الجزیره گفت:

«دولت آمریکا محموله‌ها را زیر نظر دارد و با توجه به اینکه روسیه در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارد و می‌تواند هر گونه اقدامی را در آنجا مسدود کند، رهگیری محموله‌ها می‌تواند برای واشنگتن یک گزینه باشد.»

او افزود:

«برای جلوگیری از هرگونه درگیری نظامی، مقام‌های آمریکایی می‌توانند با کشورهایی که مایل هستند برای توقیف محموله در گمرک هماهنگ کنند تا از ورود آنها به میدان نبرد جلوگیری شود.»

یکی از مقام‌های وزارت دفاع کره شمالی روز سه‌شنبه این اتهامات را «شایعه» خواند و گفت که پیونگ یانگ «هرگز» با روسیه معاملات تسلیحاتی نداشته و قصد معامله در آینده را هم ندارد.

او این اتهام را «بخشی از تلاش خصمانه ایالات متحده برای مخدوش کردن وجهه کره شمالی در عرصه بین‌المللی» خواند که به گفته او با استناد به «قطعنامه تحریم‌های غیرقانونی شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی» صورت گرفته است.

در عین حال تنش‌ها میان کره شمالی و کره جنوبی پس از برگزاری بزرگترین رزمایش نیروی هوایی کره جنوبی و ایالات متحده و آزمایش‌های موشکی کره شمالی بالا گرفته است.

آمریکا و کره جنوبی هشدار داده اند که کره شمالی ممکن است در حال آماده‌سازی خود برای اولین آزمایش هسته‌ای از سال ۲۰۱۷ تاکنون باشد.

هر گونه کمک تسلیحاتی می‌تواند روابط مسکو وپیونگ‌ یانگ را نزدیک‌تر کند. کره شمالی و سوریه تنها کشورهای جهان بودند که علاوه بر روسیه جدایی دو منطقه جدایی‌طلب جمهوری خلق دونتسک (DPR) و جمهوری خلق لوهانسک (LPR) در منطقه دونباس شرقی اوکراین را به رسمیت شناخت. کره‌ شمالی پیشتر هم حمایت خود را از الحاق اعلام‌شده سایر بخش‌های اوکراین به روسیه ابراز کرده بود.

کارشناسان می‌گویند کره شمالی آشکارا از جنگ اوکراین برای تحکیم روابط خود با روسیه استفاده می‌کند.

علاوه بر کره شمالی، حکومت جمهوری اسلامی ایران نیز در حالی‌که با اعتراضات سراسری مردمی روبه‌روست، به‌دنبال نزدیک‌تر کردن روابط با مسکو از طریق کمک‌های تسلیحاتی‌ست. مقام‌های واشنگتن و کی‌یف از ارسال پهپاد و موشک از ایران به روسیه خبر داده اند. مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون فروش پهپاد به روسیه را پذیرفته اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.