ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه تأیید عضویت سوئد در ناتو را مشروط به رفع «نگرانی‌های امنیتی»‌اش کرد

آنکارا از سوئد و فنلاند خواست قبل از لغو حق وتو برای عضویت این دو کشور در ناتو، شورشیان کرد را تحویل ترکیه دهند. رئیس جمهوری ترکیه گفت استکهلم برای امنیت خود خواهان عضویت در ناتو است. ترکیه هم انتظار دارد که سوئد حامی رفع نگرانی‌های امنیتی‌اش‌ باشد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شامگاه سه‌شنبه ۸ نوامبر/۱۷ آبان در نشست خبری مشترک با اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد در مجتمع ریاست جمهوری در آنکارا گفت:

«استکهلم برای امنیت خود خواهان عضویت در ناتو است و خواسته ما دیدن سوئدی است که حامی رفع نگرانی‌های امنیتی‌مان باشد.»

اردوغان در ادامه افزود:

«خواسته صمیمانه ما این است که پس از اجرای کامل توافق سه‌جانبه، عضویت سوئد در ناتو تحقق یابد و بُعد اتحاد به روابط مان اضافه شود.»

او سپس به طور مشخص به گروه‌ها و احزاب کرد مخالف دولت اسلام‌گرای ترکیه اشاره کرد: حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)، حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د)، یگان‌های مدافع خلق ( ی.پ.گ) و جبهه آزادیبخش خلق انقلابی (د.ح.ک.پ-ج) و از دولت سوئد خواست وابستگان به این گروه‌ها را به آنکارا تحویل دهد.  

 در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد ۱۵ مه/‌ ۲۵ اردیبهشت رسماً‌ درخواست خود را برای عضویت در ناتو ارائه دادند. ۳۰ کشور عضو ناتو می‌بایست با عضویت این دو کشور موافقت کنند. ترکیه اما با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مخالفت کرده بود. عضویت این دو کشور در ناتو، مهم‌ترین پیامد ژئوپلیتیکی جنگ اوکراین است و ممکن است نقشه امنیتی اروپا را تغییر دهد. دولت ترکیه از سوئد و فنلاند درخواست کرده قبل از پیوستن به ناتو، رسماً و با صراحت حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و سایر گروه‌های وابسته به این حزب را محکوم کنند. خواسته‌های امنیتی ترکیه از فنلاند و سوئد هم عبارت‌اند از «قطع حمایت سیاسی از تروریسم»، «حذف منبع تأمین مالی تروریسم» و «قطع حمایت تسلیحاتی» سوئد از پ.ک.ک و کردهای شمال سوریه.

اردوغان در نشست خبری مشترکش با نخست وزیر سوئد گفت نشست دیگری در مورد پیشنهاد عضویت سوئد و فنلاند در ناتو در اواخر این ماه برنامه‌ریزی شده است اما تاریخ برگزاری نشست را مشخص نکرد.

تصویب اصلاحیه قانون اساسی در پارلمان سوئد: زمینه‌ساز استرداد

اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد، گفت او مبارزه ترکیه با «تروریسم» را درک می‌کند و قول داد به درخواست‌های ترکیه پاسخ دهد.

این سفر اولین سفر نخست وزیر سوئد به ترکیه از سال ۲۰۰۹ تاکنون به شمار می‌رود.

آنکارا اوایل تابستان سال جاری فهرستی از افرادی را که می‌خواهد به ترکیه مسترد شوند، در اختیار اسلو و هلسینکی قرار داد. پ ک ک در لیست سیاه آنکارا و اکثر متحدان غربی آن قرار دارد. اما یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ) یکی از بازیگران اصلی ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده برای مبارزه با گروه داعش در سوریه بوده است.

کریسترسون دیدار روز سه‌شنبه با اردوغان را «بسیار سازنده» توصیف کرد. نخست وزیر سوئد گفت:

«سوئد به تمام تعهدات خود در قبال ترکیه در مقابله با تهدیدهای تروریستی عمل خواهد کرد. دولت من فقط چند هفته پیش سر کار آمد و اجرای قانون و برقراری نظم در اولویت ماست و این شامل مقابله با تروریسم و ​​سازمان‌های تروریستی مانند پ ک ک در سوئد می‌شود.»

 سوئد در گذشته حمایت خود را از یگان‌های مدافع خلق و شاخه سیاسی آن اعلام کرده بود. اما به نظر می‌رسد دولت کریسترسون از این تصمیم فاصله می‌گیرد.

 هفته آینده در پارلمان سوئد  اصلاحیه قانون اساسی به رأی گذاشته می‌شود. پارلمان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این اصلاحیه قوانین جدیدی را برای «محدود کردن آزادی تشکل‌های گروه‌های درگیر تروریسم» امکان‌پذیر می‌کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، هفته گذشته  به آنکارا سفر کرده بود. استولتنبرگ گفت پیوستن این دو کشور به ناتو حامل «پیامی روشن» به روسیه است.  

 سائولی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند دوشنبه گذشته در جمع خبرنگاران گفت انتظار دارد عضویت در ناتو «در زمان معقولی اتفاق بیفتد».

در ماه اوت، سوئد اعلام کرد که تصمیم گرفته است مردی ۳۰ ساله را که به دلیل کلاهبرداری تحت تعقیب بود، به ترکیه  بازگرداند.  

ترکیه در ژوئن سال جاری پس از هفته‌ها مذاکرات پرتنش، وتوی خود را در مورد پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو به طور مشروط لغو کرد.    

 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.