ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان به‌دنبال برگزاری نشست‌های مشترکی میان ترکیه، سوریه و روسیه است

رجب طیب اردوغان به ولادیمیر پوتین پیشنهاد داده است که سازوکاری سه‌جانبه با روسیه و سوریه برای تسریع در برقراری دیپلماسی بین آنکارا و دمشق تشکیل دهند.

به گزارش شبکه تلویزیونی «هابرتورک» ترکیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور پنج شنبه ۲۴ آذر / ۱۵ دسامبر پس از سفر به ترکمنستان به خبرنگاران گفت به پوتین پیشنهاد داده است که نشست‌هایی بین ترکیه، روسیه و سوریه برای بازبینی روابط طولانی‌مدت با دمشق آغاز شود.

خبرگزاری آناتولی ترکیه صحبت‌های اردوغان را آمادگی آنکارا برای همکاری با سوریه و روسیه در «مبارزه با تروریسم» عنوان کرد.

اردوغان گفت:

«به پوتین پیشنهاد دادم که ما به‌عنوان رهبران سه کشور تشکیل جلسه دهیم و پاسخ او مثبت بود. بدین ترتیب مجموعه دیدارهایی را آغاز خواهیم کرد.»

رئیس جمهوری ترکیه افزود:

«به این منظور ابتدا سازمان‌های اطلاعاتی ما باید گرد هم آیند، سپس وزیران دفاع و در نهایت وزیران امور خارجه [سه کشور].»

ترکیه با بحران اقتصادی شدیدی روبه‌روست که می‌تواند ورق را در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور به زیان اردوغان برگرداند. برای کاهش این بحران دولت ترکیه در ماه‌های گذشته تلاش کرده است تا روابط خود را با کشورهای منطقه بهبود بخشد.

ترمیم روابط با امارات متحده عربی از جمله این اقدامات است. دولت ترکیه امارات را در سال‌های گذشته به حمایت از کودتای سال ۲۰۱۶ در کشورش متهم کرده بود، امارات نیز از پشتیبانی آنکارا از قطر و گروه‌های نزدیک به اخوان‌المسلمین خشمگین بود.

دولت اردوغان همچنین در بهار سال جاری غافلگیرانه، با کوتاه آمدن در پیگیری پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در اکتبر سال ۲۰۱۸، راه را برای احیای مناسبات آنکار و ریاض فراهم ساخت تا بتواند سرمایه‌‌های کلان عربستان سعودی را به ترکیه جلب کند.

اردوغان روز پنج‌شنبه همچنین ضمن تأکید بر این‌که حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در سوریه به‌ویژه در شمال این کشور فعال است، گفت:

«اگر کشورهایی مانند آمریکا به تأمین هزاران کامیون سلاح، مهمات، ابزار و تجهیزات برای تروریست‌ها در سوریه ادامه دهند، ترکیه وارد عمل خواهد شد.»

او درباره وضعیت سوریه گفت:

«چاه‌های نفت [سوریه] تحت ضمانت نیروهای ائتلاف [بین‌المللی به‌رهبری آمریکا] است. نفت را به کجا می‌فروشند؟ به رژیم و گروه‌های‌ تروریستی می‌فروشند. ما تا امروز صبوری به خرج دادیم. صبرمان به سر آمده است.»

ترکیه ۲۹ آبان / ۲۰ نوامبر سال جاری عملیات «پنجه شمشیر» را در شمال سوریه آغاز کرد. مجموعه‌ای از حملات هوایی که به‌دنبال آن آتش توپخانه مداوم علیه مواضع حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و یگان‌های مدافع خلق (YPG) انجام شد.

حمله همزمان ترکیه به مواضع نیروهای کرد در شمال سوریه و اقلیم کردستان عراق چند روز پس از انفجار در استانبول که منتقدان اردوغان آن را برنامه‌ریزی شده می‌دانند، انجام شد. در این انفجار شش نفر کشته و ۸۰ نفر زخمی شدند. مقام‌های دولتی ترکیه مدعی شده بودند احلام البشیر، زنی که به اتهام بمب‌گذاری در استانبول بازداشت شد، در پایگاه‌های نظامی یگان‌های مدافع خلق آموزش دیده است اما یگان‌های مدافع خلق و پ‌ک‌ک هرگونه ارتباط با انفجار در استانبول را تکذیب کردند و اعلام کردند که این زن وابسته به گروه «دولت اسلامی» (داعش) است.

وزارت دفاع آمریکا در واکنش به حملات ترکیه به شمال سوریه ۲ آذر / ۲۳ نوامبر اعلام کرد این حملات هوایی امنیت نظامیان آمریکا را تهدید می‌کند و سال‌ها پیشرفت علیه شبه‌نظامیان داعش را به خطر می‌اندازد.

الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه مسکو در امور سوریه نیز گفت، روسیه از ترکیه خواسته است که از حمله تمام‌عیار زمینی به خاک سوریه خودداری کند، زیرا چنین اقداماتی می‌تواند خشونت را تشدید کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.